Hjelp! Lokket på gjæringskaret åpna pga trykk og øl ut gjennom gjærlåsen

Hei!
Vi har kanskje fyllt dunken litt for full eller no, for lokket ble åpna av trykket og gjærlåsen var full av skum...Jeg bytta gjærlås og prøvde å lukke lokket igjen, men da starta det øyeblikkelig å tyte skum opp i gjærlåsen igjen, så måtte la lokket stå litt åpent på en side for å få av nok trykk. Dekket til den sida der det er litt åpent med aluminiumsfolie for at det ikke skal komme masse greier inn i ølen...

Noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre med dette?

knutgrrr skrev:
Ville ikke bekymret meg noe særlig.

Takk for tilbakemeldinga, var ganske bekymra en stund!

men hva skal jeg gjøre med det? Er det jeg har gjort den beste løsninga? det kommer litt skum/øl ut på sida hvor det er litt åpent nå og det gjærer for heftig til at lokket kan lukkes helt...bør jeg f.eks. desinfisere sida det kommer skum/co2 ut av jevnlig? Denne amber alen blir det nærmeste vi kommer juleøl i år så det hadde vært utrolig kjedelig hvis batchen ble ødelagt..

Det er vanlig å bruke en blow off tube de første dagene av gjæringen. Sett en slange i hullet hvor du har gjærlåsen og sett den andre enden i en beholder med Star san oppløsning. Da bobler det fint ut litt gjær og du slipper å få en tett gjærlås.
Bytt ut slangen med gjærlås når stormgjæringen har gitt seg.

Runeaasp skrev:
Det er vanlig å bruke en blow off tube de første dagene av gjæringen. Sett en slange i hullet hvor du har gjærlåsen og sett den andre enden i en beholder med Star san oppløsning. Da bobler det fint ut litt gjær og du slipper å få en tett gjærlås.
Bytt ut slangen med gjærlås når stormgjæringen har gitt seg.

Ah, tusen takk! Dette er det tredje brygget vårt så har ikke opplevd eller hørt om blow off før..fiksa blow off tube med slangen til heverten nå : )

Rutof skrev:
Jeg bruker bare alu. folie over hullet aldri noe gjær lås eller blow off

Ok, greit å vite! Ettersom jeg/vi nettopp har starta og det er så mye snakk om hvor viktig renslighet og at ølet ikke oksideres eller får infeksjoner er, trodde vi at det var viktig å alltid ha gjærlås..uansett funker opplegget jeg fiksa nå som en gigantisk gjærlås så det er vel lite å tape på å fortsette å bruke det? Takk for all hjelpen : )

Tilbake
Topp