Hjelp med gjæring

Hei
Satte en pilsner 18L søndag 12 jan med to pakker w34/70, gjæringen var igang allerede dagen etter . 9-10'c konstant klukket javnt og trutt .Men nå er det nesten helt stille allerede klukker i gjærlåsen bare en til to ganger i minuttet.
Er det ikke litt tidlig ? Bør jeg måle sg? Tilsette mer gjær?
Eller bare slappe av;)
Mvh
Rune
 
Helt normalt. Vent to uker. Mål SG. Står den stille over to dager flasker du.

Er det mulig å lage en sticky om dette temaet?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Helt normalt. Vent to uker. Mål SG. Står den stille over to dager flasker du.

Er det mulig å lage en sticky om dette temaet?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
+1
God ide! Jeg ser at det er mye gjengangere, og har selv postet et par av dem. Det er mye godt stoff på forumet, men det er litt uoversiktlig og søkefunksjonen kunne ha vært bedre. Fler stickys og underforum ville hjulpet.
 
Ja. Flere underforum og stickys.

Iallefall en sticky på dette underforumet som heter "mest spurte spørsmål".

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hei
Takk , en ting jeg lurer på er søkefunksjonen , for meg virker det som att man må gå til startsiden for å få søkt over alt, virker som man søker kun i underforumet når man er der , skal det være sånn?
Rune
 
Det forenkler jo søkingen om man vil begrense til underforum. Hvis ikke må man spesifikk definere i avansert søk, jeg liker funksjonen slik det er mtp søk i underforum.
 
+1 ang ein FAQ sticky. Skulle òg vore slik at nye medlemmer vart sendt til denne FAQ'en ved registrering, eller fekk henvisning. Har vore borti det på andre fora, og det fungerer veldig bra.
 
Hei
Ja kanskje det , men så er jo dette nybegynner avd så da er det vel greit å spørre og grave (og mase ) litt;)
 
En sticky øverst på dette underforumet som tross alt er generelt og nybegynnerspørsmål som tar for seg f.eks gjær har ikke startet, det plopper hvert tredje minutt osv....
Slik ser en infisert øl ut....
Slik blander du til sukkerlake til karbonering....
osv osv osv :p

En trenger ikke gjøre det vanskligere enn det liksom :D
 
joachim skrev:
Eller start googlesøket med: Site:http://norbrygg.no

Veldig bra måte å søke på. Bruker det mye selv.

For enkelthets skyld så kan du droppe http:// site:norbrygg.no duger det og. (site:norbrygg.no kan stå foran søke strengen, etter, eller midt inni - spiller ingen rolle)
 
En ting jeg lurer litt på med gjæring , er det sånn att den er klar til flasking når sg er riktig og ikke synker på ett par dager?
Eller skal den uansett stå 3-4 uker?
Rune
 
Runel77 skrev:
En ting jeg lurer litt på med gjæring , er det sånn att den er klar til flasking når sg er riktig og ikke synker på ett par dager?
Eller skal den uansett stå 3-4 uker?
Rune

To uker er tommelfingerregelen, med unmtak for visse gjærtyper.

Når du har nådd FG så har gjæren spist sukkeret den kunne spise. Men når den spiser disse godsakene så etterlater den seg søppel i forskjellige former. Søppel som viser seg som usmaker. Hvis du lar den stå i to uker så gir du gjæren tid til å rydde opp etter gildet sitt og du får et bedre øl.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Runel77 skrev:
Hei
Så 30 dager på pils/lager er helt unødvendig?

Regelen er 30 dager, har du kontroll på gjæringstemperatur, riktig oksygenering, nok frisk gjær, samt en litt over middels ide om hva du driver med, da kan det ta kortere tid.
 
Runel77 skrev:
Hei
Så 30 dager på pils/lager er helt unødvendig?

som bernts sier, og jeg burde ha skrevet. Lager er på kaldere temperaturer. Så det tar lengre tid. For Ales, er tommelfingerregelen ca to uker.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hei
Nå har den stått 12 dager på 10'c , sg 1010 OG 1052,  bør den bare fortsette å stå en uke til eller to?
Eller sjekke om ett par dager og hvis sg lik flaske (heve temp ett par dager først for rast?)
Mvh
Rune
 
Runel77 skrev:
Hei
Nå har den stått 12 dager på 10'c , sg 1010 OG 1052,  bør den bare fortsette å stå en uke til eller to?
Eller sjekke om ett par dager og hvis sg lik flaske (heve temp ett par dager først for rast?)
Mvh
Rune

Om du har mulighet ville jeg ha senket temperaturen 1 grad per dag inntil du når 1 grad før flasking og lagring. Dersom du ikke startet gjæringen på 7-8 grader bør du gjennomføre en diacetylrest ved å først øke temperatur til 13-14 grader i et par dager før du deretter senker temperaturen. Er du usikker gjennomfør diacetylrest da det uansett ikke skader.
 
Tilbake
Topp