Hjelp! naturlig kullsyre feilet!?!

Hei kjære deg som gidder å lese dette...

Vi har laget en Amber Ale, FG 1006, tilsatte 3 sukkerbiter pr litersflaske for å få kullsyre. dette har fungert knallbra tidligere, men av enellerannen grunn, (kanskje den rekordlave FG?) dannet det seg ikke noe kullsyre.

Kan vi tilsette mer sukker og la den "modnes" en gang til? eller vil dette ødelegge ølet?

Alle innspill mottas med takk...

Hvor lenge har ølet stått, og på hvilken temperatur? Er korkene tette? Jeg ville tatt tiden til hjelp først.

De har stått i ca 15 grader, ikea 1 litersflasker med skikkelige pakninger fra vin og bar, 3 sukkerbiter pr flaske og i 6-7 uker på flaske etter å ha gjæret ut på dunk...

ingen av våre andre øl har slitt med kullsyredannelse, men så har dette brygget også gjæret mye mer ut enn de andre. så jeg spekulerte litt i om det kunne være mangel på sukker...

Hvor langt det gjæret ned skal ikke ha noe å si så lienge du tilsetter nytt sukker for karbonering.
Har du brukt samme flaskene med hell tidligere? Som Gahr nevner kan det hende de lekker.

Ville også prøvd å øke temperaturen til over 20C og latt de stå en uke eller to.

jepp, dette er våre standardflasker, og de har også stått slik de andre har stått. Men temperaturen kan nok ha noe å si, det er jo tross alt vinter og dermed kaldere i kjelleren enn hva det har vært på lenge...

men jeg mener å ha lest at de kan stå så langt ned som 11 grader...

klart, gjæret stortrives vel ikke da...

skal sette inn en liten ovn kanskje...

Det kommer helt ann på gjæren.
Noen ganger kan gjæren stoppe helt opp hvist det blir for kaldt, dette kan variere en del fra gjærsort til gjærsort, men påvirkes også av helsen til gjæren, mengde, alkoholstyrke og flere andre faktorer.
Det kan også hende att gjæren fortsatt er aktiv men ved en så lav temperatur er det veldig lav aktivitet, noe som kan føre til att det kan ta flere måneder før det er karbonert.

Ved karbonering trenger man ikke bekymre seg for å gjære på høyere temperaturer siden denne gjæringen påvirker smaken minimalt til ingenting.

ok...

men det som er litt muffens, er at vi laget en "reste-ale"  2 uker etter, og den er betraktelig bedre karbonert, men også mindre enn hva vi vanligvis oppnår...
Men den la vi i sjangeren maltpreget og søt, med lite humle innslag og er best slik den er nå... Litt slik som Nøgne Ø`s brown ale, hva karbonering anngår.

Uansett, burde Amber-ale`n (problem-ølet) ha bedre kullsyreinnhold enn reste-alen, samme gjær, samme mengde (16gram safale s-04 på 24 liter) og samme temperatur. så den eneste differansen jeg ser sånn umiddelbart er FG. Men som du sier så burde ikke det ha noe å si når du tilsetter sukker...   

så... utett kork tenkte vi på første flaske
faen tenkte vi på andre flaske

så dro vi frem soda-stream`en...

godt øl, med litt hjelp fra en slager fra 80tallet

Tilbake
Topp