Hjelp rundt usikkerhet med "flak" bunnfall på flaske

Hei alle eksperter  :)

Jeg har brygget et par brygg nå og på siste runde er det noe annerledes som har skjedd.
Bunnfallet på flaskene er helt annerledes enn det har vært før.

Om jeg snur flasken på hode en gang så flyter det masse "flak" rundt.. ligner ikke på vanlig bunnfall.
Noen som har vært borte i dette og vet hva det er/kommer av?

Bilde her:
hveteolbunnfall.jpg

Det jeg laget er en Coopers hveteøl med en pakke Morgans hops.
Dette gjæret i 2 uker før jeg tappet det på flaske. Hadde ikke hydrometer da så sjekket ikke noe slik..

Flaskene ble vasket i oppvaskmaskin med bryggerirens samt spylt innvendig med star san like før tapping.

Skulle den ha gjæret lengre?
Kan det være star san?
Tror dere det er noe farlig så jeg burde kaste ølet?

På forhånd takk for alle svar!

Det har neppe noe med hvor lenge det har gjæret.

Sannsynligvis er det enten humleflak eller utfelte proteiner som du har fått med fra kokkjelen når du tappet over på gjæringsfatet - men det i ganske enorme mengder, da. Normalt felles det ut som bunnfall, og du får dem med videre i bare svært små kvanta - eller i den grad du virvler opp bunnfallet under tapping og omstikking. Er det kanskje mest av det på de siste flaskene du tappet (og der du kanskje virvlet mest opp bunnfallet)?

Var det slik da du tappet på flasker også? Og smakte ølet ok da du tappet på flaske?

La ølet stå noen dager så det setter seg på bunnen, åpne flaske og hell av så mye du kan uten å få med grumset og smak på det. Det er mulig at flytende humleflak kan gjøre ølet litt mer 'fizzy', da de kan fungere som kondensasjonskjerner for CO2 når flaskene åpnes.

Da jeg tappet det var det helt klart og kunne ikke se noe av dette i flaskene da jeg ristet de litt etterpå.

Ølet smakte bra da. Og smaker veldig bra nå også. Nå har det stått på flaske i 1 måned.
Jeg kan ikke kjenne noe usmak på det selv med disse "flakene" i glasset.

Har og merket at noen av flaskene er helt klare mens andre er uklare slik som hveteøl pleier å være..
Jeg har sikkert gjort noe feil et sted. Håper bare å få hjelp til å finne ut hva  :)

Hmmm ... Morgans hops er pakket inn i små poser for infusjon, så da er det neppe humle. Coopers ølkits burde uansett ikke hatt slikt i seg. Brukte du medfølgende gjær, eller byttet du med en annen gjær? Og kokte du opp vørteren eller satte du den den bare rett på gjæringsfatet?

Nei brukte Whitelabs - WLP300 - Hefenweizen.

Kokte opp vann og hadde i ekstrakt og brew enhancer. Men kokte det ikke noe etter det.
Kokte opp eget vann som humlen trekte i før den gikk i gjærekaret sammen med alt det andre.

Men har alt dette noe å si når alt var klart og fint når jeg tappet den på flaske?

Sannelig om jeg vet hva det kan være. Dersom det er var fint og klart og uten partikler da du tappet på flaske, og det da var ferdig gjæret, så klarer jeg ikke helt å gjette hva det kan være som nå er i flaska. Du har allerede eliminert at det var noebelegg eller bunnfall i flaskene fra før. WLP300 er ikke spesielt flokulerende, dessuten burde ikke da ølet være klart og fint ved tapping. Det kunne jo være en infeksjon av ett eller annet slag, men da burde du også ha smakt visse endringer.

I bunn og grunn virker det som noe som har felt ut, men jeg ser ikke helt hva som skulle gjøre det i den situasjonen og innen de tidsaspektene som er her.

Er disse flakene faste når du gnir dem mellom fingrene, eller er det mer leiraktige som små partikler med gjær?

Jeg fant følgende på http://www.brewerylane.com/brewnews/brewnews2.html
Sometimes my beer has little particles floating in it. Is this a problem?
It depends on how long you plan on storing the beer and the conditions you store it. These particles are most likely protein matter. This is a common problem in "no boil" beer kits. Boiling precipitates these protein flakes causing them to fall out of your wort where they settle with the yeast or trub. The only beer kits that do not need boiling are the Morgan's and Brew House. These kits have already been boiled for you. Protein particles tend to make your beer unstable, resulting in poor shelf life. If you do not boil your beer kit, you should store it in a refrigerator and consume it in a reasonable period of time. If you do boil your beer kits adding a half teaspoon of Irish Moss during the last 5 minutes of the boil will help protein precipitation.

Det virker som man er litt uenige om Coopers kits trenger er no-boil eller ikke. Uansett er vel dette et kit som fordrer tilsetninger av ytterligere gjærbart materiale, og dersom du bruker maltekstrakt eller spraymalt, så er du kanskje tilbake til at du trenger å koke disse ingrediensene. Visstnok skal hvete være verre enn bygg i så måte. Det *kan* være noe slikt som er problemet dittt, men det er vanskelig å si hvorfor det varierer fra flaske til flaske. Er det et tiltagende problem i flaskene, eller er noen konsistenst grumsete mens andre er konsistent klare?

Du kan også forsøke å kontakte Coopers, de har et forum gjemt bort et sted under coopers.com.au, der de besvarer spørsmål relatert til brygging med deres kits.

Det liknar veldig på første lisensproduserte batch av Ægir IPA. Der var det eit veldig laust botnfall som var nærast umogeleg å ikkje få med i glaset. Ølet ellers var så klart det skal vere og smaken upåklageleg.

Takk for den infoen!!

Da kan vi vel fastslå at det ikke er noe farlig kanskje? Og at jeg slipper å tømme ut ølen.

Hmm.. ja kanskje det har noe med Coopers Brew enhancer å gjøre da? At den må kokes.
I så fall syns jeg det kommer dårlig frem i coopers sin bruksanvisning.

Må all spraymalt kokes før det blandes i vørteren?

Når det gjelder det å prøve gni flakene mellom fingrene fant jeg dette umulig å gjennomføre da de liksom bare blir borte..
Kan hvertfall ikke klare å "fange" de på noen måte på fingrene.

Har planer om å brygge et nytt hveteøl nå etter påske. Så da får jeg prøve å koke alt skikkelig og se om det blir noen forskjell.

Takk for hjelp og svar Anders!

Maltekstrakt er ikke nødvendigvis kokt inn. Om jeg ikke tar helt feil, produseres flytende maltekstrakt vanligvis ved å utsettes vørter for nesten vakum, slik at vannet fordamper raskt. Hvorvidt det er kokt først eller ikke er opp til produsenten og deres vilje til å bruke litt ekstra energi. Spraymalt lages vel ved spraye maltekstrakt ut i ekstremt tørr luft, slik at de fine dråpene med spray tørker mens de daler ned og kan bli samlet opp. Også her er det opptil produsenten om det hele har vært kokt eller ikke.

Om de er vanskelige å fange, kan du helle litt gjennom et vanlig kaffefilter. Det burde fange dem.

Coopers Brew enhancer ser ut til å være maltodextrin og druesukker, og det burde ikke være problemet her.

Tilbake
Topp