Oksidering på flaske - selv med mottrykksfylling

espie

Norbrygg-medlem
Har sett at en gjenganger hos meg på tilbakemelding på flaskekonkurranser er at ølet er oksidert. Et fellestrekk jeg finner er at det ofte skjer der jeg har fylt fra fat til flaske. Tok også en sjekk med litt eldre flasker jeg vet jeg har tappet fra fat og kjente helt tydelig at de hadde en påfallende lik usmak som jeg tipper er oksidering. (Har ikke hatt usmakkurs enda). Denne smaken har jeg aldri kjent fra fat, der jeg har direkte O2-fri overføring direkte fra gjæringstank. Har heller ikke funnet denne smaken i stor grad der jeg kjører flaskekarbonering - der tipper jeg at gjæra ordner saken greit.

Jeg bruker Tapcooler og mottrykksfyller så jeg er litt overrasket over at dette kan skje. Det jeg lurer på er om det er noe i denne prosessen jeg gjør feil. Jeg har kanskje vært litt gjerrig med CO2 for å purge flasker - hvor mye / lenge purger folk flaskene? Hvilke trykk bruker dere? Jeg har fortsatt bare et oppsett med 1 stk Sodastream CO2-flaske som jeg skifter mellom å stå på manifolden og purge flasker. I praksis tapper jeg trykket på fatet ganske lavt før jeg midlertidig skifter CO2-flaske over på manifolden og får opp trykket på fatet igjen, uten at jeg skjønner at denne praksisen har så mye å si for oksidering.
 
Alfa Omega her er å korke på skum "cap on foam", hvis ikke blir det oksydert øl. Lært den leksen jeg også men når jeg setter korken på en fin skumtopp så blir det meget holdbart :)
 
Alfa Omega her er å korke på skum "cap on foam", hvis ikke blir det oksydert øl. Lært den leksen jeg også men når jeg setter korken på en fin skumtopp så blir det meget holdbart :)

Jeg har tenkt på dette, men det kan være at jeg har cap'a på toppen av "StarSan-skummet" i praksis, og ikke på det faktisk ølskummet. Men skal absolutt se nøyere på det neste gang - tenker jeg må ha den avløpsslangen til Tapcooler da for å unngå griserier i tilfelle.
 
Jeg har tenkt på dette, men det kan være at jeg har cap'a på toppen av "StarSan-skummet" i praksis, og ikke på det faktisk ølskummet. Men skal absolutt se nøyere på det neste gang - tenker jeg må ha den avløpsslangen til Tapcooler da for å unngå griserier i tilfelle.

Skummet må være CO2 skum fra øllet. Jeg ødela to fat med NEIPA. Skulle desinfisere med Starsan og i den operasjonen, så fikk jeg mye skum. Dvs. luftbobler. Hjalp ikke mye med oksygenfri overføring fra gjæringsfat da ;-)
 
Har sett at en gjenganger hos meg på tilbakemelding på flaskekonkurranser er at ølet er oksidert. Et fellestrekk jeg finner er at det ofte skjer der jeg har fylt fra fat til flaske. Tok også en sjekk med litt eldre flasker jeg vet jeg har tappet fra fat og kjente helt tydelig at de hadde en påfallende lik usmak som jeg tipper er oksidering. (Har ikke hatt usmakkurs enda). Denne smaken har jeg aldri kjent fra fat, der jeg har direkte O2-fri overføring direkte fra gjæringstank. Har heller ikke funnet denne smaken i stor grad der jeg kjører flaskekarbonering - der tipper jeg at gjæra ordner saken greit.

Jeg bruker Tapcooler og mottrykksfyller så jeg er litt overrasket over at dette kan skje. Det jeg lurer på er om det er noe i denne prosessen jeg gjør feil. Jeg har kanskje vært litt gjerrig med CO2 for å purge flasker - hvor mye / lenge purger folk flaskene? Hvilke trykk bruker dere? Jeg har fortsatt bare et oppsett med 1 stk Sodastream CO2-flaske som jeg skifter mellom å stå på manifolden og purge flasker. I praksis tapper jeg trykket på fatet ganske lavt før jeg midlertidig skifter CO2-flaske over på manifolden og får opp trykket på fatet igjen, uten at jeg skjønner at denne praksisen har så mye å si for oksidering.
Du kan jo prøve med sulfitt - men jeg aner ikke hvordan du gjør det i praksis.
 
Problemet med fylling fra fat er vel at det ikke er (nok?) aktiv gjær i ølet. Dermed skal det veldig lite oksygen til. Sulfitt kan kanskje være en løsning, men du skal nok da måle opp veldig små mengder nøyaktig. Bruker du for mye, får du svovelsmak/-aroma, og det er ikke stort bedre. "Cap on foam" er nok en mer praktisk løsning.

Hvis du brygger et øl du veit eller trur kan være aktuelt for konkurranse, hadde jeg brygga litt mer enn det som går i fatet, og flaska/boksa med det samme. Da har du aktiv gjær i ølet, og den tar seg veldig effektivt av mindre mengder oksygen. Men fyll helt opp - eller i alle fall nesten. Hvis ikke, blir det værende oksygen i frirommet som absorberes langsomt. Gjæren tar jo kvelden etter hvert, og dermed er den ikke aktiv lenger når dette oksygenet kommer til.

Jeg drakk ei flaske halvannet år gammal pils i går, og den var helt fin.

Om du kjølekræsjer og klarner med gelatin er det kanskje en ide å bruke sulfitt. Jeg veit at bryggosofene har sjekka det der, med godt resultat. (Jeg brukte sulfitt et par ganger før vanlig flasking, og det gikk veldig dårlig. Du skal ha tatt ut det meste av gjæren for å unngå å få problem med svovelsmak om du bruker sulfitt.)

Nåja; mange fikser jo dette ganske enkelt, så det trenger vel ikke være noe stort problem:).
 
Sist redigert:
Om du desinfiserer med Starsan vil jeg anbefale å gjøre det litt i forkant, slik at flaskene/boksene rekker å renne av seg. Og så er det det viktig å purge flaskene/boksene grundig med CO2 før du åpner opp for ølet. Hvis det gjøres skikkelig, vil du oppnå en lav mengde O2 – og dermed unngå oksidering. De aller grundigste koker Starsanvannet og tilsetter Campden/sulfitt. Det kan sikkert hjelpe, men er litt borderline-adferd, etter min mening.
 
Om du desinfiserer med Starsan vil jeg anbefale å gjøre det litt i forkant, slik at flaskene/boksene rekker å renne av seg. Og så er det det viktig å purge flaskene/boksene grundig med CO2 før du åpner opp for ølet. Hvis det gjøres skikkelig, vil du oppnå en lav mengde O2 – og dermed unngå oksidering. De aller grundigste koker Starsanvannet og tilsetter Campden/sulfitt. Det kan sikkert hjelpe, men er litt borderline-adferd, etter min mening.
Det går også an å erstatte StarSan med SaniClean, som ikke skummer. Jeg bruker SaniClean-løsning når jeg fyller fat helt opp og deretter tømmer dem med CO2.
 
Er det egentlig noen grunn til å ikke bruke saniclean til alt? Det skummet er jo bare styr.
Poenget med skummet er vel at desinfeskjonsvæska "henger" på det du sprayer den på. Men hvis du bader det som desinfiseres i desinfeksjonsvæske, skulle det ikke være noen grunn til ikke å bytte til den varianten som ikke skummer - gitt at den er like effektiv.

Jeg burde vel bytte, egentlig. Jeg stoler litt begrensa på effektiviteten til starsan, så jeg bader alt som kan bades, og det er vel stort sett alt - og jeg bader det en god stund. Jeg har alltid stående 30 liter i omstikkingskaret mitt, og når jeg brygger, fyller jeg dem over på gjæringskaret og lar det stå lenge og vel. Hadde helt klart vært enklere å bruke saniclean.

Takk for ideen:). Utrolig så vanskelig det er å tenke utafor boksen - og utrolig hvor liten boksen er:)!
 
Jeg bruker stekeovn til desinfisering når jeg tapper på flasker.
Slipper starsan-skum :)
På hvilken tempratur og hvor lenge?
Har litt erfaring med det. Stekte pannekaker den gang ungene var små og jeg trengte mange kaker. Pleide å holde de varme på en asjett over en kokvarm kjele. Jeg fant ut at komfyren sikkert var bedre egnet. En oppfatning jeg hadde helt til det smalt og asjetten delte seg og etterlot seg Porsgrunn Porselen-smak(!) på alle pannekakene.
 
Setter flaskene i kald ovn og varmer til ca 150 grader 20-30 min.
Jeg har som regel skylt flasken rett før oppvarming, så venter til vann er fordampet, vanligvis.
Erfaring har vist at nedkjøling bør gå langsomt, med ovnsdør på gløtt 15-20 min før døren åpnes helt.
Gjør dette etter at flere flasker sprakk ved brå nedkjøling, full åpning med en gang :confused:
 
Setter flaskene i kald ovn og varmer til ca 150 grader 20-30 min.
Jeg har som regel skylt flasken rett før oppvarming, så venter til vann er fordampet, vanligvis.
Erfaring har vist at nedkjøling bør gå langsomt, med ovnsdør på gløtt 15-20 min før døren åpnes helt.
Gjør dette etter at flere flasker sprakk ved brå nedkjøling, full åpning med en gang :confused:
Jeg våger påstanden at det der er overkill. Vasker du flaskene godt, og desinfiserer - jeg bader dem alltid i minst et par minutter før bruk - så holder det.

Jeg mistenker at du risikerer at glasset svekkes nå du gjør det der. Jeg gjorde det noen ganger fordi jeg hadde opplevd infeksjoner, og ville sikre meg at det ikke var flaskene som var kilden. Og i etterkant har jeg opplevd et par ganger at bjørnunger har brutt sammen under flaskinga - og også at flasker har sprukket av normalt trykk under oppbevaring. De kan jo ha fått svakheter av andre årsker, så jeg skal på ingen måte si at jeg kjenner meg sikker på denne teorien - men jeg har den litt i bakhodet, og kommer ikke til å legge flasker i ovnen igjen.
 
Jeg har brukt samme metode som Brynsj i over 10 år og har ikke opplevd sprukne flasker. Bruker i hovedsak 0.5 liter flasker jeg fikk av Haandbryggeriet i sin tid, men bruker også bjørnunger til sterke belgiske øltyper. Mulig det er overkill, men "better safe than sorry".
 
Jeg har brukt samme metode som Brynsj i over 10 år og har ikke opplevd sprukne flasker. Bruker i hovedsak 0.5 liter flasker jeg fikk av Haandbryggeriet i sin tid, men bruker også bjørnunger til sterke belgiske øltyper. Mulig det er overkill, men "better safe than sorry".
For min del var det også et spørsmål om arbeid:). Med så mye flasking som jeg driver med - 60 brygg i året, sånn ca. - var det ikke særlig praktisk.

Teorien om faren for å svekke flasker er jeg som sagt langt fra sikker på. Det var noen som kom med den den gangen jeg holdt på med dette, og siden jeg har opplevd en del brudd som må skyldes materialfeil, tenker jeg at det kan være en forklaring - kanskje.
 
Dette har jeg gjort siden jeg begynte med flaksing i 2011, og har kun opplevd at flasker har sprukket ved en anledning.
Det skjedde da jeg åpnet ovnsdøra helt opp, hadde det nok litt travelt, men gjør ikke det igjen.
Kun en gang opplevde jeg at en flaske sprakk ved korking, men det var en slik tynngods flaske fra rema-1000, ble ikke kjøpt flere slike:confused:
Synes også at det er mye arbeid, som alt rundt flaskefylling, og har derfor gått over til fat, men noe skal dog flaskes uansett:beermug:
 
Noen ganger hvis jeg har anledning bruker jeg oppvaskmaskin, en times tid på 60 -70 grader tar vel knekken på det meste
selv om jeg ikke er sikker på om de blir spylt godt nok innvendig
 
Tilbake
Topp