Hjelp til brygging med speidel (Allgrain sett)

Fremgangsmåten må være omtrent som ved andre Speidel-brygg: du må meske med nok vann til at varmeelementene er dekket under sirkuleringen, og skylle med nok vann til at det som sitter igjen i masken blir erstattet. I praksis blir det, iallfall på min 20-liter, opp til den øverste streken på midtstangen, og å skylle med en vannmengde som tilsvarer omtrent hver kilo malt i liter.

Meskestegene er vel beskrevet i oppskriften? 66° C i 90 min, og 72° C i 15 min, deretter utmesk på 78° C. Du kan sikkert slippe unna med 60 minutter på 66°-trinnet.
 
Foreløbig fremgangsmåte har nå vært at jeg varmet opp ca 55 l som nå står og mesker på 66C i 90 min og 72 grader i 15 min. Tenkte å skylle med vann slik at jeg endte opp med ca 55 l igjen før kok. Høres det fornuftig ut?
Fulgte med en humlepose som er merket "tilsett ved kokeslutt", skal dette oppi når kokingen er over og være i under kjøling, eller skal det oppi gjæringskaret?
 
Høres fornuftig ut. Ved kokeslutt betyr at du tilsetter idet du slår av varmen, ja, og at den er med under nedkjølingen.
 
Tilbake
Topp