Hjelp til innkjøp av konisk gjæringstank

Hva gjør at Ss sin unitank er både to og tre hakk over Spike sin Unitank?

Det står en sammenligning på SS Brewtech sine sider: link

Bør taes med en klype salt, det ser ut til at Spike har kommet med mer ekstrautstyr etter tabellen ble laget.

Oppsummert, så koster SS brewtech sin $274 mer, og har inklusiv dette som Spike ikke har:

-Egen port til karbonering, inkl stein, som også kan brukes til oksygenering, koster $65 for stein med triclamp hos Spike
-Inkludert kjølekappe, koster $80 hos Spike
-Inkludert racking-arm, koster $25 hos Spike
-Inkludert kjølespiral, koster $85 hos Spike
-Inkludert spunding-ventil (pressure control valve), koster $22 for fast 15psi hos Spike
-Inkludert trykkmåler, koster $12 hos Spike
-Inkludert blow-off cane, koster $40 hos Spike

I tillegg:
-Tilgjengelig temperaturkontroll for 220V
-Tilgjengelig i Norge (reklamasjon bør ikke være noe problem)

Om selve tanken er noe bedre er det vanskelig å svare på, men om man ønsker all funksjonalitet som en sånn tank kan gi, så ser det ut til at SS Brewtech er en bedre deal.

Fordeler med Spike:
2" TC i bunnen, mot 1.5" på SS Brewtech
Billigere dersom man ikke ønsker all funksjonalitet.
 
Hvis vi ser på regnestykket til @perolavsen så er differansen kun $55 i favør SS Brewtech, og det er ikke all verdens forskjell. Jeg bestilte selv en CF5 fra Spike som visstnok sendes i dag (!), og det jeg liker godt med Spike er nettopp valgfriheten til å velge det utstyret man selv har behov for. Jeg har ikke tenkt til å karbonere i tanken, men ønsker å kunne gjære under trykk og overføre fra gjæringskar til fat i lukket system. Jeg trenger derfor ikke karboneringssteinen. Jeg tenker også å gjære i kjøleskap på "gamlemåten" i stede for å kjøpe en dyr glykolkjøler som vel gjerne ligger rundt kr. 10 000, og dermed er også kjølecoilen m.m. overflødig.

Kona ender på en plass mellom kr. 10-11000 til Norge inkludert frakt og fortolling. Da har jeg kjøpt med følgende ekstrautstyr:

- Racking arm
- Gassmanifold "bundle" som inkluderer PRV, gauge og gasskobling
- Hjul (ikke inkludert hos SS Brewtech)
- Siktglass (ikke inkludert hos SS Brewtech)
- Støtteplate
- Gjennomsiktig 4" lokk på toppen av tanken (ikke tilgjengelig hos SS Brewtech, men får kanskje tak i annet steds fra om ønskelig?)
- "closed-pressure transfer kit" (ikke inkludert hos SS Brewtech)
- Noen meter silikonslange og noen ekstra tri-clamps og "gaskets", noen TC barbs og endestykker (ikke inkludert hos SS Brewtech)

I tillegg til valgfriheten var det en rekke andre ting med Unitanken til Spike som gjorde at jeg valgte den fremfor tanken til SS Brewtech:

- I følge flere anmeldelser jeg har sett/lest så har Spike sin tank sveiser av høyere kvalitet
- Tanken er lettere å rengjøre manuelt ettersom man kan ta av hele lokket, og ikke bare et 6" lokk hvor jeg innbiller meg det er vanskeligere å komme til, og i etterkant inspisere vasken.
- Gjennomsiktig 4" glass på toppen hvor man kan følge med på aktiviteten i gjæringskaret
- De oppgitte utvendige målene er mindre, noe som bør gjøre det lettere mtp å finne et egnet kjøleskap.
- 2" dumpeventil
 
Hvis vi ser på regnestykket til @perolavsen så er differansen kun $55 i favør SS Brewtech, og det er ikke all verdens forskjell. Jeg bestilte selv en CF5 fra Spike som visstnok sendes i dag (!), og det jeg liker godt med Spike er nettopp valgfriheten til å velge det utstyret man selv har behov for. Jeg har ikke tenkt til å karbonere i tanken, men ønsker å kunne gjære under trykk og overføre fra gjæringskar til fat i lukket system. Jeg trenger derfor ikke karboneringssteinen. Jeg tenker også å gjære i kjøleskap på "gamlemåten" i stede for å kjøpe en dyr glykolkjøler som vel gjerne ligger rundt kr. 10 000, og dermed er også kjølecoilen m.m. overflødig.

Kona ender på en plass mellom kr. 10-11000 til Norge inkludert frakt og fortolling. Da har jeg kjøpt med følgende ekstrautstyr:

Er det noen som kan si noe kvalifisert om hva dette fortolles inn som ? Går det under kjøkkenutstyr ? Gjæringskar er på en måte ikke noe valg på https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ :)

Jeg for min del tror jeg lander på å bestille fra Brewuk siden mine beregninger gjør at jeg kan få en 14 Gal unitank + kjøle/varmeløsningen (FTSS2) til ca 400,- over det bare unitank koster hos bryggselv når norbrygg rabatten er trukket fra. Regnestykket er som følger :

Unitank 14 Gal : GBP 687,50
Ftss2 : GBP 137.50
Shipping . : GBP 56.67
----------------------------------------
total ; GBP 881,67 som gir en totalkost på 12 221,50 i følge Importkalkulatoren over og fortolling som kjøkkenutstyr...

what to do.....

peram
 
(...)

what to do.....

peram

Du betaler bare 25% mva, ikke toll.
Så hvis det er så mye billigere enn fra norske nettbutikker er det ikke noe å lure på! FTSs2 koster vel fort 3000kr alene, så da sparer du et par tusenlapper

De fleste fraktselskaper tar ca 200-300 kr for fortollingen. (Posten tar 341 kr for pakker med verdi over 3000kr)
 
Er det noen som kan si noe kvalifisert om hva dette fortolles inn som ? Går det under kjøkkenutstyr ? Gjæringskar er på en måte ikke noe valg på https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ :)

Jeg for min del tror jeg lander på å bestille fra Brewuk siden mine beregninger gjør at jeg kan få en 14 Gal unitank + kjøle/varmeløsningen (FTSS2) til ca 400,- over det bare unitank koster hos bryggselv når norbrygg rabatten er trukket fra. Regnestykket er som følger :

Unitank 14 Gal : GBP 687,50
Ftss2 : GBP 137.50
Shipping . : GBP 56.67
----------------------------------------
total ; GBP 881,67 som gir en totalkost på 12 221,50 i følge Importkalkulatoren over og fortolling som kjøkkenutstyr...

what to do.....

peram

Litt enkelt sagt er det vel kun klær og matvarer det er toll på (og avgifter på alkohol og tobakk osv.). Jeg vil tro at et gjæringskar er tollfritt på lik linje med det meste annet.

Sitter å regner litt på hva som lønner seg selv nå. I følge brewuk kommer disse inn med deres neste leveranse fra SS Brewtech som er estimert til midten av april.
 
Er det noen som kan si noe kvalifisert om hva dette fortolles inn som ? Går det under kjøkkenutstyr ? Gjæringskar er på en måte ikke noe valg på https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ :)

Jeg for min del tror jeg lander på å bestille fra Brewuk siden mine beregninger gjør at jeg kan få en 14 Gal unitank + kjøle/varmeløsningen (FTSS2) til ca 400,- over det bare unitank koster hos bryggselv når norbrygg rabatten er trukket fra. Regnestykket er som følger :

Unitank 14 Gal : GBP 687,50
Ftss2 : GBP 137.50
Shipping . : GBP 56.67
----------------------------------------
total ; GBP 881,67 som gir en totalkost på 12 221,50 i følge Importkalkulatoren over og fortolling som kjøkkenutstyr...

what to do.....

peram
Tviler litt på at frakten stemmer: BrewUK forbeholder seg retten til å legge på fraktkostnadene på varer over 30 kilo. Du bør nok få en quote.
 
Du betaler bare 25% mva, ikke toll.
Så hvis det er så mye billigere enn fra norske nettbutikker er det ikke noe å lure på! FTSs2 koster vel fort 3000kr alene, så da sparer du et par tusenlapper

De fleste fraktselskaper tar ca 200-300 kr for fortollingen. (Posten tar 341 kr for pakker med verdi over 3000kr)

Fikk tilbud fra BS på 26 literen og FTSS. Sistnevnte skulle de ha 2 499 for.
 
Sa de noe om at å legge det ut i nettbutikken? Klarte ikke å finne den der tidligere.
2999,- er prisen fra scandinavianbrew.no, derav anslaget mitt.

Bare at den ikke var lagt ut enda. Dette var del av pakketilbud på unitank, FTSS og en glykolkjøler. Mulig den vil ligge nærmere 3000 løst.
 
Da har jeg fått pakka ut min.
Ser lovende ut, men det fulgte ikke med spunding-valve som jeg har nevnt tidligere i tråden her.
Jeg tolket at "pressure control valve" var dette, men det ser ut til at de mener kuleventilen på blow-off cane såvidt jeg kan skjønne.
Litt skuffet over dette.
Pressure relief valve sitter på toppen, og er ikke justerbar.

tank.jpg
 
Siden bryggselv ikke gidder å ta seg bryet å svare meg på email angående denne. Så lurte jeg på om du kunne måle dybden på denne.

Bredden er 48 cm på det bredeste ifølge specs. Men ingen nevner hvor hvor dyp den er.



Da har jeg fått pakka ut min.
Ser lovende ut, men det fulgte ikke med spunding-valve som jeg har nevnt tidligere i tråden her.
Jeg tolket at "pressure control valve" var dette, men det ser ut til at de mener kuleventilen på blow-off cane såvidt jeg kan skjønne.
Litt skuffet over dette.
Pressure relief valve sitter på toppen, og er ikke justerbar.

Vis vedlegget 35785
 
Nå har vel denne tråden egentlig sporet av?! Har OP @Staro funnet seg noe gjæringstank?
Det har kommet masse bra hjelp ut av denne tråden. Både Spike og SS ser veldig bra ut. Personlig liker jeg å slippe å stå for import etc. Kjekkt å ha noen å klage til rett borti gata når noe går galt. Men siden begge de aktuelle unitankene er litt utenfor prisnivået jeg så for meg så blir det nok ikke kjøp med det første. Prøver å unngå spontankjøp og er ganske streng med meg selv på sånne 7000kr her og 7000kr der... Lærerlønningene er ikke så forbasket gode.
 
Siden bryggselv ikke gidder å ta seg bryet å svare meg på email angående denne. Så lurte jeg på om du kunne måle dybden på denne.

Bredden er 48 cm på det bredeste ifølge specs. Men ingen nevner hvor hvor dyp den er.
Er det ikke diameter det er snakk om? Altså 48cm?
 
Tilbake
Topp