Hvis vi ser på regnestykket til
@perolavsen så er differansen kun $55 i favør SS Brewtech, og det er ikke all verdens forskjell. Jeg bestilte selv en CF5 fra Spike som visstnok sendes i dag (!), og det jeg liker godt med Spike er nettopp valgfriheten til å velge det utstyret man selv har behov for. Jeg har ikke tenkt til å karbonere i tanken, men ønsker å kunne gjære under trykk og overføre fra gjæringskar til fat i lukket system. Jeg trenger derfor ikke karboneringssteinen. Jeg tenker også å gjære i kjøleskap på "gamlemåten" i stede for å kjøpe en dyr glykolkjøler som vel gjerne ligger rundt kr. 10 000, og dermed er også kjølecoilen m.m. overflødig.
Kona ender på en plass mellom kr. 10-11000 til Norge inkludert frakt og fortolling. Da har jeg kjøpt med følgende ekstrautstyr:
- Racking arm
- Gassmanifold "bundle" som inkluderer PRV, gauge og gasskobling
- Hjul (ikke inkludert hos SS Brewtech)
- Siktglass (ikke inkludert hos SS Brewtech)
- Støtteplate
- Gjennomsiktig 4" lokk på toppen av tanken (ikke tilgjengelig hos SS Brewtech, men får kanskje tak i annet steds fra om ønskelig?)
- "closed-pressure transfer kit" (ikke inkludert hos SS Brewtech)
- Noen meter silikonslange og noen ekstra tri-clamps og "gaskets", noen TC barbs og endestykker (ikke inkludert hos SS Brewtech)
I tillegg til valgfriheten var det en rekke andre ting med Unitanken til Spike som gjorde at jeg valgte den fremfor tanken til SS Brewtech:
- I følge flere anmeldelser jeg har sett/lest så har Spike sin tank sveiser av høyere kvalitet
- Tanken er lettere å rengjøre manuelt ettersom man kan ta av hele lokket, og ikke bare et 6" lokk hvor jeg innbiller meg det er vanskeligere å komme til, og i etterkant inspisere vasken.
- Gjennomsiktig 4" glass på toppen hvor man kan følge med på aktiviteten i gjæringskaret
- De oppgitte utvendige målene er mindre, noe som bør gjøre det lettere mtp å finne et egnet kjøleskap.
- 2" dumpeventil