Hjelp til innkjøp av konisk gjæringstank

20g per liter skal være passende.

Skal i gang med TSP vask i morgen, og jomfrubrygget på unitank på søndag.
Hvordan gjorde du det med trykkmåleren under bløtlegging av delene i TSP. Skrudde du den av?

Tror du det er nødvendig med en PBW vask etter TSP? SSBT kaller den TSP vasken for "Pre-Clean", noe som indikerer at det skal komme en ordinær vask etterpå, men de sier ikke det rett ut i dokumentasjonen som jeg kan finne.
 
Skal i gang med TSP vask i morgen, og jomfrubrygget på unitank på søndag.
Hvordan gjorde du det med trykkmåleren under bløtlegging av delene i TSP. Skrudde du den av?

Tror du det er nødvendig med en PBW vask etter TSP? SSBT kaller den TSP vasken for "Pre-Clean", noe som indikerer at det skal komme en ordinær vask etterpå, men de sier ikke det rett ut i dokumentasjonen som jeg kan finne.

Jeg har ikke vasket min enda, har fått noe "brygge"-tid på en stund. Holder også på med min hjemmelagde glykolkjøler i ledig tid.
Trykkmåleren tror jeg at jeg bare kommer til å tørke med papir og spraye med star-san, den sitter jo for seg selv på blow-off cane der, kommer ikke i kontakt med øl.

Prøv med papir etter du har vasket med TSP. Blir det svart, så kjør en runde med PBW.
Jeg hadde litt problemer da jeg vasket brewbucket med TSP, men tror det var fordi TSP ikke løste seg skikkelig opp i vannet.
Skrev litt om det i en tråd her: https://forum.norbrygg.no/threads/diverse-rundt-brew-bucket.36611/#post-401896
 
Jeg har ikke vasket min enda, har fått noe "brygge"-tid på en stund. Holder også på med min hjemmelagde glykolkjøler i ledig tid.
Trykkmåleren tror jeg at jeg bare kommer til å tørke med papir og spraye med star-san, den sitter jo for seg selv på blow-off cane der, kommer ikke i kontakt med øl.

Prøv med papir etter du har vasket med TSP. Blir det svart, så kjør en runde med PBW.
Jeg hadde litt problemer da jeg vasket brewbucket med TSP, men tror det var fordi TSP ikke løste seg skikkelig opp i vannet.
Skrev litt om det i en tråd her: https://forum.norbrygg.no/threads/diverse-rundt-brew-bucket.36611/#post-401896

Har du noen post som beskriver prosjektet ditt med glykolkjøler? Jeg skal flytte til leilighet, og kunne ønsket at jeg hadde noe plassbesparende å styre gjæring med. Ferdig løsning blir noe dyrt.
 
Har du noen post som beskriver prosjektet ditt med glykolkjøler? Jeg skal flytte til leilighet, og kunne ønsket at jeg hadde noe plassbesparende å styre gjæring med. Ferdig løsning blir noe dyrt.

Ikke annet enn det som står på side 4 i denne tråden foreløpig.
Har brukt en mobil aircondition, og flyttet kjøleregisteret oppi en kjølebag med vann. Dette styres av en STC-1000.
Kasse laget av melaminplater.
 
Da har jeg fått pakka ut min.
Ser lovende ut, men det fulgte ikke med spunding-valve som jeg har nevnt tidligere i tråden her.
Jeg tolket at "pressure control valve" var dette, men det ser ut til at de mener kuleventilen på blow-off cane såvidt jeg kan skjønne.
Litt skuffet over dette.
Pressure relief valve sitter på toppen, og er ikke justerbar.

Vis vedlegget 35785
Betyr dette at du må ha en egen løsning med spundingventil for å styre trykket under gjæring? At det ikke følger med trykkregulering?
 
Du får lignende til rundt 1500, men da blir det kanskje noe frakt i tillegg. Uansett er en god spundventil hvis man skal spunde ofte verdt en liten investering fra lommeboka. Man kan f.eks bygge en overgang fra triclamp til spundventil man får på norske bryggersjapper til 250 spenn eller noe (ali-ventil), men har man først investert ti laken i en konisk så er det kjipt å irritere seg over èn dårlig komponent.

Jeg brukte selv 1500kr på en brukt spundventil (halv pris, kun ventilen), og den er slik at setter jeg trykket til f.eks 1,25 bar så stopper den bom på 1,25 bar. Set and forget.
 
Hvis vi ser på regnestykket til @perolavsen så er differansen kun $55 i favør SS Brewtech, og det er ikke all verdens forskjell. Jeg bestilte selv en CF5 fra Spike som visstnok sendes i dag (!), og det jeg liker godt med Spike er nettopp valgfriheten til å velge det utstyret man selv har behov for. Jeg har ikke tenkt til å karbonere i tanken, men ønsker å kunne gjære under trykk og overføre fra gjæringskar til fat i lukket system. Jeg trenger derfor ikke karboneringssteinen. Jeg tenker også å gjære i kjøleskap på "gamlemåten" i stede for å kjøpe en dyr glykolkjøler som vel gjerne ligger rundt kr. 10 000, og dermed er også kjølecoilen m.m. overflødig.

Kona ender på en plass mellom kr. 10-11000 til Norge inkludert frakt og fortolling. Da har jeg kjøpt med følgende ekstrautstyr:

- Racking arm
- Gassmanifold "bundle" som inkluderer PRV, gauge og gasskobling
- Hjul (ikke inkludert hos SS Brewtech)
- Siktglass (ikke inkludert hos SS Brewtech)
- Støtteplate
- Gjennomsiktig 4" lokk på toppen av tanken (ikke tilgjengelig hos SS Brewtech, men får kanskje tak i annet steds fra om ønskelig?)
- "closed-pressure transfer kit" (ikke inkludert hos SS Brewtech)
- Noen meter silikonslange og noen ekstra tri-clamps og "gaskets", noen TC barbs og endestykker (ikke inkludert hos SS Brewtech)

I tillegg til valgfriheten var det en rekke andre ting med Unitanken til Spike som gjorde at jeg valgte den fremfor tanken til SS Brewtech:

- I følge flere anmeldelser jeg har sett/lest så har Spike sin tank sveiser av høyere kvalitet
- Tanken er lettere å rengjøre manuelt ettersom man kan ta av hele lokket, og ikke bare et 6" lokk hvor jeg innbiller meg det er vanskeligere å komme til, og i etterkant inspisere vasken.
- Gjennomsiktig 4" glass på toppen hvor man kan følge med på aktiviteten i gjæringskaret
- De oppgitte utvendige målene er mindre, noe som bør gjøre det lettere mtp å finne et egnet kjøleskap.
- 2" dumpeventil

Jeg vimser fortsatt frem og tilbake på hvilken tank jeg skal kjøpe. Og ikke nok med det, jeg klarte også å forsyne meg grovt av pengene jeg hadde satt av til innkjøp av dette, så dermed har det latt seg vente litt....

Men er du fornøyd med ekstrautstyret du kjøpte til konen @Marius K. og er det noe du angret på at du ikke kjøpte?
 
Jeg har også tenkt lenge på hva jeg skal kjøpe. Har bestemt meg for den nye Fermentasaurusen som etter planen skal komme nå i desember.
Den har alt jeg trenger, kan trykksettes, blir forbedret med større åpninger både oppe og nede, bedre stativ, ny oppsamlerkopp med ny ventil.
Og et ekstra pluss er at den er lettere å håndtere når den skal vaskes, i forhold til en i stål.
 
Sist redigert:
Jeg har også tenkt lenge på hva jeg skal kjøpe. Har bestemt meg for den nye Fermentasaurusen som etter planen skal komme nå i desember.
Den har alt jeg trenger, kan trykksettes, blir forbedret med større åpninger både oppe og nede, bedre stativ, ny oppsamlerkopp med ny ventil.
Og et ekstra pluss at den er lettere å håndtere når den skal vaskes i forhold til en i stål.
Jeg har jo den gamle fermentasaurusen, og er godt fornøyd med den. Såpass godt fornøyd at jeg solgte min gamle SS Brewtech kone, Chronical, da den ikke kunne trykksettes. Men plast er plast, og bruk setter sine spor i form av skraper, deformering/bølger etc som gjør at jeg nok skal ha en i stål. Samt at min fermentasaurus «går ut» med hensyn til trykk neste år, i følge stempel på plasten.
 
Jeg vimser fortsatt frem og tilbake på hvilken tank jeg skal kjøpe. Og ikke nok med det, jeg klarte også å forsyne meg grovt av pengene jeg hadde satt av til innkjøp av dette, så dermed har det latt seg vente litt....

Men er du fornøyd med ekstrautstyret du kjøpte til konen @Marius K. og er det noe du angret på at du ikke kjøpte?

Jeg er fornøyd med ekstrautstyret, men ser at det er et par ting man kan klare seg uten/som brukes lite:

- Closed pressure transfer kit: Dette lager man nok billigere selv.
- Sikteglass: har enda ikke benyttet mitt. Kan være jeg benytter det i fremtiden, men da blir det nok for å koble det direkte på 2" dumpeporten og dumpe rett i glasset for å hindre gris, samtidig som man har bedre kontroll på hva/hvor mye som dumpes.

Ellers har jeg i ettertid kjøpt karboneringssteinen, uten at jeg har benyttet meg av denne. Den kan benyttes til oksygenering også, så det er selvfølgelig en mulighet.

Jeg har også i ettertid kjøpt meg pakken med kjølespiral/varmeelement/jakke og pumpe, slik at jeg kan benytte glykolkjøler. Det har forsåvidt gjort det gjennomsiktige 4" lokket overflødig.

Det kan anbefales å kjøpe litt ekstra silikonpakninger etc.

Alt i alt er jeg sinnsykt fornøyd med gjæringstanken! Rengjøringen av den er også veldig enkelt i og med at man kan ta av hele toppen.
 
Ja, plast er mykere enn stål.
Hvordan har stripene oppstått? Hvordan vasker du den?
Mye skyldes nok litt for ivrig bruk av oksygeneringsstein på en tryllestav av metall, samt litt generell kløning. Hadde også for varmt vann ut av springen viste det seg (sinnsykt varmt!) slik at det ble litt derformering av plasten. Maks er visst 60 grader eller så, og det er nok maks også. Vask, foregår med PBW og svamp. Og det var i forbindelse med vask jeg fant ut jeg hadde over 60 grader ut av springen. Fyller normalt sett opp med varmtvann og PBW, og lar det stå en time før jeg kommer med svampen.
 
Jeg har også tenkt lenge på hva jeg skal kjøpe. Har bestemt meg for den nye Fermentasaurusen som etter planen skal komme nå i desember.
Den har alt jeg trenger, kan trykksettes, blir forbedret med større åpninger både oppe og nede, bedre stativ, ny oppsamlerkopp med ny ventil.
Og et ekstra pluss er at den er lettere å håndtere når den skal vaskes, i forhold til en i stål.
Ondsinnede rykter sier at de ikke får til å produsere gen 2. Og siste estimat jeg har sett er Q2 2019.
 
Tilbake
Topp