Hjelp til innkjøp av konisk gjæringstank

Jeg skulle aldri sveivet innom denne tråden for nå fikk jeg utrolig lyst på ny kone! Jeg sikler uforskammet mye på unitanken til SS Brewtech som ser helt kanon ut, men hvordan gjør man det med kjøling på denne? Tanken kommer med innebygd kjølespiral som visstnok sitter fast i lokket. Om man bruker kjøleskap med varmekilde så blir kjølespiralen overflødig og kun et ekstra element som må rengjøres fra gang til gang. Skal man benytte seg av den må man vel ha glykolkjøleren i tillegg, og da snakker vi et solid påslag i prisen.
 
Fristende med en sånn bling tank... helt til jeg begynner å tenke på rengjøring. Det må være både tungt og tidkrevende for de av oss som ikke har et stort rom med vannslange og sluk i gulvet?
 
Jeg skulle aldri sveivet innom denne tråden for nå fikk jeg utrolig lyst på ny kone! Jeg sikler uforskammet mye på unitanken til SS Brewtech som ser helt kanon ut, men hvordan gjør man det med kjøling på denne? Tanken kommer med innebygd kjølespiral som visstnok sitter fast i lokket. Om man bruker kjøleskap med varmekilde så blir kjølespiralen overflødig og kun et ekstra element som må rengjøres fra gang til gang. Skal man benytte seg av den må man vel ha glykolkjøleren i tillegg, og da snakker vi et solid påslag i prisen.

Om du ikke skal bruke glykolkjøler kan du bare skaffe et nytt lokk uten kjøleren så er jo det problemet løst. Da kan du i tillegg skaffe deg et lokk som innfrir de eventuelle behov du har til tilkoblinger på toppen for tørrhumling, spundingventil, trykkmåler, etc.

Fristende med en sånn bling tank... helt til jeg begynner å tenke på rengjøring. Det må være både tungt og tidkrevende for de av oss som ikke har et stort rom med vannslange og sluk i gulvet?

Jeg har konisk gjæringstank og bor i leilighet. Har heldigvis kjøpt til hjul på tanken og det er heis i bygget. Triller tanken opp og ned hver gang jeg skal brygge. Mye mindre stress enn å bære en bøtte full med vørter iallefall. Vasker tanken i dusjen. Har ei lita bøtte med en vaskebørste og pbw-blanding. Bare dupper børsten nedi og vasker. Skyller over tanken med varmt vann etterpå. Blir så fort reint atte.

Har kjørt kraner, rørstubber, lokk og sånt i vaskemaskinen også før når jeg har følt meg ekstra lat. Det gikk også finfint!

Det jeg synes er dummest med min gjæringstank (SS Brewtech Conical... Gamle versjon, verken brewmaster edition eller unitank) er at den har 3-dels kulekraner og ikke butterflykraner. Må ta fra hverandre kranene for rengjøring innimellom, fordi det samler seg gønk inni dem selv etter ganske iherdig vask. Enda en ting som er litt dumt med slike kraner er at om man åpner dem etter gjæringen har satt i gang fyller tomrommet inni krana seg med en liten mengde gjærende vørter. Dette kommer flygende ut ganske voldelig ved første anledning (når du åpner krana neste gang)... Har stått der med gjær og vørter i øyenbrynene noen ganger på grunn av disse kranene ja. Det er ingen stor mengde, men akkurat nok til å gjøre deg litt skitten.
 
Sist redigert:
Om du ikke skal bruke glykolkjøler kan du bare skaffe et nytt lokk uten kjøleren så er jo det problemet løst. Da kan du i tillegg skaffe deg et lokk som innfrir de eventuelle behov du har til tilkoblinger på toppen for tørrhumling, spundingventil, trykkmåler, etc

Det jeg synes er dummest med min gjæringstank (SS Brewtech Conical... Gamle versjon, verken brewmaster edition eller unitank) er at den har 3-dels kulekraner og ikke butterflykraner. Må ta fra hverandre kranene for rengjøring innimellom, fordi det samler seg gønk inni dem selv etter ganske iherdig vask. Enda en ting som er litt dumt med slike kraner er at om man åpner dem etter gjæringen har satt i gang fyller tomrommet inni krana seg med en liten mengde gjærende vørter. Dette kommer flygende ut ganske voldelig ved første anledning (når du åpner krana neste gang)... Har stått der med gjær og vørter i øyenbrynene noen ganger på grunn av disse kranene ja. Det er ingen stor mengde, men akkurat nok til å gjøre deg litt skitten.

Jeg demonterer ventilene til hvert brygg. Det er litt arbeid. Skal bytte til butterfly.
 
Hei... Sitter og sikler på SS Brewtech sin 53l unitank selv og har fått info fra bryggselv om at 53l unitank "mest trolig" ender på 13499,- og er kan leveres i slutten av måneden.

Ser ut som vestbrygg priser 26 literen til 14999,- når de får den inn:
https://www.vestbrygg.no/produkt/ss-brewtech-nano-unitank-7gallon-1926l/

(...) Sendte nettopp en mail til scandinavianbrew selv for å finne ut når de får inn 7 gallon tanken til Norge. (...)

Fikk du noe respons?
 
Ser ut som man kan få 26 liter Unitank levert på døra fra UK for ca 10750 inkl frakt og mva.
Fortollingsgebyr på et par hundrelapper tilkommer.
Da bør de ikke prise den så veldig mange hundrelapper over dette.
 
Hei har sjekket litt og ser at Brewuk skal ha 687.50 GBP + 25.5 GBP i frakt til Norge, så kommer selvsagt mva på toppen. De er også villige til å se på om man kan få til en rabattert pris hvis man bestiller flere sammen, men kan selvsagt ikke garantere noe....

tenke.... det er en del penger spart....

peram
 
Hei har sjekket litt og ser at Brewuk skal ha 687.50 GBP + 25.5 GBP i frakt til Norge, så kommer selvsagt mva på toppen. De er også villige til å se på om man kan få til en rabattert pris hvis man bestiller flere sammen, men kan selvsagt ikke garantere noe....

tenke.... det er en del penger spart....

peram

Det høres jo ikke ut som en dårlig deal i det hele tatt om de norske prisantydningene stemmer. Skulle bli omkring 10 000kr inkl. mva og fortolling i så fall. Ser imidlertid ikke ut som den er på lager enda der heller.
 
79af6b3bc5b23131ace1d835c402fa444ebd7cfc574c6b040665280337e74d7e.jpg
 
hmmm man må kanskje ha 64 liter til 50 liters-batcher? 53 liter blir kanskje snaut?

Bryggeselv oppgir:
  • 53 liter totalvolum
  • 38 liter anbefalt bruksvolum
 
Fikk mail i dag om denne tanken. Men jeg ser nå at den er 5cm høyere enn den tanken jeg har. Det blir ikke å funke i kjøleskapet mitt pr dags dato.... Sååå spørs om jeg må utsette det en stund til jeg får ordnet meg med noen annen kjøleløsning eller et annet gjæringskjøleskap...
 
Kjøp 2 x 26l så kan du pitcher forskjellige gjær og ha to forskjellige øl, win win, en I Drammen som selger 1 for 3k. Hadde slått til
 
Tilbake
Topp