1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hjelp til innkjøp av konisk gjæringstank

En tråd i 'PerfectBrew og div andre brands' startet av Staro, 21 Feb 2018.

1. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

2. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Fylkesstyre

Tenkte selvsagt felles kjøp av ståltank

TorfinnS og Easybrew liker dette.
  3. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg skulle aldri sveivet innom denne tråden for nå fikk jeg utrolig lyst på ny kone! Jeg sikler uforskammet mye på unitanken til SS Brewtech som ser helt kanon ut, men hvordan gjør man det med kjøling på denne? Tanken kommer med innebygd kjølespiral som visstnok sitter fast i lokket. Om man bruker kjøleskap med varmekilde så blir kjølespiralen overflødig og kun et ekstra element som må rengjøres fra gang til gang. Skal man benytte seg av den må man vel ha glykolkjøleren i tillegg, og da snakker vi et solid påslag i prisen.

4. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fristende med en sånn bling tank... helt til jeg begynner å tenke på rengjøring. Det må være både tungt og tidkrevende for de av oss som ikke har et stort rom med vannslange og sluk i gulvet?

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du kjøper bare en ny for hver batch.

GHalvorsen, TorfinnS, 1Morten og 5 andre liker dette.
  6. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Om du ikke skal bruke glykolkjøler kan du bare skaffe et nytt lokk uten kjøleren så er jo det problemet løst. Da kan du i tillegg skaffe deg et lokk som innfrir de eventuelle behov du har til tilkoblinger på toppen for tørrhumling, spundingventil, trykkmåler, etc.

Jeg har konisk gjæringstank og bor i leilighet. Har heldigvis kjøpt til hjul på tanken og det er heis i bygget. Triller tanken opp og ned hver gang jeg skal brygge. Mye mindre stress enn å bære en bøtte full med vørter iallefall. Vasker tanken i dusjen. Har ei lita bøtte med en vaskebørste og pbw-blanding. Bare dupper børsten nedi og vasker. Skyller over tanken med varmt vann etterpå. Blir så fort reint atte.

Har kjørt kraner, rørstubber, lokk og sånt i vaskemaskinen også før når jeg har følt meg ekstra lat. Det gikk også finfint!

Det jeg synes er dummest med min gjæringstank (SS Brewtech Conical... Gamle versjon, verken brewmaster edition eller unitank) er at den har 3-dels kulekraner og ikke butterflykraner. Må ta fra hverandre kranene for rengjøring innimellom, fordi det samler seg gønk inni dem selv etter ganske iherdig vask. Enda en ting som er litt dumt med slike kraner er at om man åpner dem etter gjæringen har satt i gang fyller tomrommet inni krana seg med en liten mengde gjærende vørter. Dette kommer flygende ut ganske voldelig ved første anledning (når du åpner krana neste gang)... Har stått der med gjær og vørter i øyenbrynene noen ganger på grunn av disse kranene ja. Det er ingen stor mengde, men akkurat nok til å gjøre deg litt skitten.

#26 Hallstein, 26 Feb 2018
    Sist redigert: 27 Feb 2018
    Ekornskurken liker dette.
  7. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg demonterer ventilene til hvert brygg. Det er litt arbeid. Skal bytte til butterfly.

8. perolavsen

perolavsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser ut som vestbrygg priser 26 literen til 14999,- når de får den inn:
    https://www.vestbrygg.no/produkt/ss-brewtech-nano-unitank-7gallon-1926l/

Fikk du noe respons?

9. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har vært i kontakt med Vestbrygg angående denne, og den prisen er slik jeg forsto det et overslag, og ikke en endelig pris. Har forhørt meg hos bryggselv også, og de håpet å lansere unitankene fra SS Brewtech forrige uke, så de er nok ikke langt unna.

perolavsen liker dette.
  10. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

11. perolavsen

perolavsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser ut som man kan få 26 liter Unitank levert på døra fra UK for ca 10750 inkl frakt og mva.
    Fortollingsgebyr på et par hundrelapper tilkommer.
    Da bør de ikke prise den så veldig mange hundrelapper over dette.

12. peram

peram
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Hei har sjekket litt og ser at Brewuk skal ha 687.50 GBP + 25.5 GBP i frakt til Norge, så kommer selvsagt mva på toppen. De er også villige til å se på om man kan få til en rabattert pris hvis man bestiller flere sammen, men kan selvsagt ikke garantere noe....

tenke.... det er en del penger spart....

peram

13. Grevling

Grevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det høres jo ikke ut som en dårlig deal i det hele tatt om de norske prisantydningene stemmer. Skulle bli omkring 10 000kr inkl. mva og fortolling i så fall. Ser imidlertid ikke ut som den er på lager enda der heller.

14. Grevling

Grevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da ligger ss brewtech uni tank ute hos bryggselv. 10 990 for 26l

15. perolavsen

perolavsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

erikraude liker dette.
  16. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

hmmm man må kanskje ha 64 liter til 50 liters-batcher? 53 liter blir kanskje snaut?

Bryggeselv oppgir:
    • 53 liter totalvolum
    • 38 liter anbefalt bruksvolum

Botnen liker dette.
  17. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Fikk mail i dag om denne tanken. Men jeg ser nå at den er 5cm høyere enn den tanken jeg har. Det blir ikke å funke i kjøleskapet mitt pr dags dato.... Sååå spørs om jeg må utsette det en stund til jeg får ordnet meg med noen annen kjøleløsning eller et annet gjæringskjøleskap...

18. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bruker 53l til 50l batcher.. går stortsett fint.

19. Yerko

Yerko
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjøp 2 x 26l så kan du pitcher forskjellige gjær og ha to forskjellige øl, win win, en I Drammen som selger 1 for 3k. Hadde slått til

20. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror ikke det er SS unitank’en...
    Tror kanskje den er mer «marginal», uten at jeg er sikker..

Del denne siden