Hjelp til mesking og spørsmål om risskall

Hei!

Jeg har tenkt til å brygge følgende Milk-stout oppskrift som jeg fant på beersmithcloud.com: (bare tilpasset Speidel 50L, og byttet til tørrgjær).


Batch Size (fermenter): 53,00 l 
Estimated OG: 1,061 SG
Estimated Color: 77,2 EBC
Estimated IBU: 20,9 IBUs
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
0,55 kg              Rice Hulls (0,0 EBC)                    Adjunct      1        4,0 %       
9,92 kg              Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)        Grain        2        72,0 %       
1,65 kg              Chocolate Malt (689,5 EBC)              Grain        3        12,0 %       
0,55 kg              Roasted Barley (591,0 EBC)              Grain        4        4,0 %       
1,10 kg              Milk Sugar (Lactose) (0,0 EBC)          Sugar        5        8,0 %       
97,66 g              Fuggles [3,80 %] - Boil 60,0 min        Hop          6        16,6 IBUs   
32,55 g              Fuggles [3,80 %] - Boil 30,0 min        Hop          7        4,3 IBUs     
3,0 pkg              SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) Yeast        8        -           


Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 13,77 kg


Hva burde jeg sette opp som meskeskjema for denne ølen?
Og er strengt tatt risskall nødvendig her? Så vidt jeg skjønner er det kun for å unngå stuck mesk, og det burde ikke være noe problem med disse maltene og denne mengden...?
Og hvor får man laktose billigst?

Kom gjerne med andre kommentarer :)

-Torkil
 
Har ikke peiling på ris, men tror du har rett mht stuck mash.
Når det gjelder lactose, tror jeg du får kjøpt det i helsekostbutikker. Da ofte merket som melkesukker.
Muligens også apotek.
Det gir så vidt jeg vet ikke gjærbart sukker.
 
Ris-skall tar knekken på stuck-mash, men med slike mengder Pale burde ikke det være noe problem.

Farmasøytfruen min har ikke Laktose på sitt apotek. (Mulig det kan bestilles til spesielt interesserte)
 
Ja, det stemmer at Laktose er ikke gjærbart sukker. Det gjør stouten søtere og det gjør også noe med hvordan den "føles" - så den føles litt mer kremete når man drikker den. (Beste forklaringen jeg klarer å lire av meg...)
Har søkt på det jeg fant av helsekostbutikker på nett og på apotek på nett, uten treff på hverken melkesukker, laktose eller lactose. (Annet enn ett drøss av laktosefrie produkter og piller for å hjelpe laktoseintolerante...)

(Bryggland.no har det til 59 kr for 250g, det synes jeg var underlig dyrt!)
 
1kg laktose på bryggselv til 119 kr.

Hmm, pleier å få advarsel når det har kommet til nyere innlegg...ikke denne gang.
 
Torkil skrev:
Hei!

Jeg har tenkt til å brygge følgende Milk-stout oppskrift som jeg fant på beersmithcloud.com

Batch Size (fermenter): 53,00 l  
Estimated OG: 1,061 SG
Estimated Color: 77,2 EBC
Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU          
1,65 kg               Chocolate Malt (689,5 EBC)               Grain         3        12,0 %        
0,55 kg               Roasted Barley (591,0 EBC)               Grain         4        4,0 %        
EBC verdiene der er vel ikke riktige? Roasted barley ligger på 1000-1200? Eller tar jeg feil?
Med 12+4% såpass mørk malt vil stouten din bli veldig mørk, med et tydelig brent kaffepreg. Jeg sier ikke at det ikke er godt, jeg har nok også brygget mørkere. Men ville nevne det.
Ugjærbart sukker/søting, så vet jeg ingenting om laktose, men de selger jo på butikken et søtningstoff som ikke er gjærbart. Husker ikke navnet i farten, men det er til sylting o.l.


Edit... Splenda tror jeg. :)
 
Kunstig søtningsmiddel har jeg ingen planer om å leke med. Laktose i stout er et velkent fenomen - altså milk stout. (Sjekk ut Left Hand Milk stout eller ev. Lancaster Milk stout som muligens er litt enlere å få tak i.)
Denne oppskriften er en klone av Duck-Rabbit Milk Stout - som jeg ikke har smakt, men håper den blir god :)

Men jeg lurer altså på meskeskjema også...
 
Jo, du har nok rett med EBC-verdiene, men det spiller vel ikke så stor rolle. Ølet skal jo bli svart som natta uansett!
 
Hvis du ser på alle Stoutoppskriftene i opskriftdatabasen, virker det ikke som det er stor enighet om meskeskjema. Det går mye igjen 66 i 90 min og 67 i 60 min.
Jeg tror jeg hadde gått for Espen Lothes 40 grader i 30 min og 67 i 60 min. Han har jo peiling på brygging. Ser ut som et meskeskjema for å få ut max av malten til gjæring.
 
Tilbake
Topp