Hjelp til oppskrift, IPA (ekstrakt)

Hei.
Jeg prøver å planlegge mitt neste brygg som skal være en IPA, basert på ekstraktbrygging.
Nå er jeg helt fersk, og har for liten kunnskap til å kunne sette opp en slik oppskrift.
Så jeg håpte noen ville vært behjelpelig med å skrive en oppskrift jeg kunne fulgt/gått ut i fra, slik at jeg ikke bommer totalt.
Tenkte å brygge en batch på 20 liter i gjæringsdunk.

For øyeblikket har jeg rundt 130 gram med Cascade 7% AA. humleblomst liggendes, Blir kanskje ikke helt riktig å
bruke denne i en IPA, men det er det jeg har nå.

Håper noen kan hjelpe meg.

Mvh

Ok, den virket grei. Da blir jeg å bruke Cascade. :)
Er det noe i veien for å bruke kun en type maltekstrakt så lenge man justerer opp mengden for å få riktig OG?
Hvilken type ekstrakt er best for formålet? Light, amber?
Hva gjør egentlig spesialmalten med brygget hvis man bruker det?

Mvh

Spesialmalt skaper kompleksitet, smaksvariasjon og fylde i ølet. Dersom du bare benytter basismalt (eller en type maltekstrakt), vil du få et ganske enkelt øl, trolig med ganske lite restsødme.

Jeg anbefaler å bruke litt knust spesialmalt (knus med kjevle o.l.) i en maltpose / humlepose (eller vaskepose for BH eller lignende) som du trekker i vannet frem til det blir 78 grader, og så tar du malten ut og tilsetter ekstrakten.

Jeg tror jeg ville brukt light extract + spesialmalt som forklart over.

Lykke til!

Cascade er midt i blinken til amerikanske IPA. Den er nesten så midt i blinken at den definerer stilen amerikansk IPA, selv om det er mest vanlig å blande den med andre humler for å få et litt mer komplekst smaksbilde. Når du skal brygge en (amerikansk) IPA, er det viktig å være klar over at dette er et øl som først og fremst er defniert ved humle. Gjæren skal være mest mulig nøytral og maltet skal bare støtte oppunder humla. De fire viktigste ingrediensene i en IPA er bitterhumle, smakshumle, aromahumle og tørrhumle.

Regner med at du skal brygge 20 liter, har kjele for å koke hele volumet og bruker tørket ekstrakt. For å oppnå ca 6,5% alkohol, som er typisk for en IPA, trenger du da ca 3,5 kg ekstrakt. Jeg ville nok brukt noe karamellmalt, men jeg tror dette fin kan erstattes av amber maltekstrakt. Så for eksempel 2,5 lys maltekstrakt og 1 kg amber maltekstrakt. (Noen med mer erfaring med ekstrakt som kan utdype her? Amber skal være laget med en del krystallmalt.) Målet med denne enkle maltsammensetninga er å gi en nøytral maltsmak, med litt sødme og fylde for å balansere mye bitterhet.

Når det kommer til humle, har du et lite problem. Du vil helst ha solid bitterhet, et sted rundt 60-70 IBU og en del humle igjen til aromahumling og tørrhumling. Jeg foreslår at du fordeler med 70 gram som kokes i 90 minutter, 20 gram i 15 minutter og fordeler resten likt på 0 minutter og i gjæringskaret. Skal du kjøpe mer humle, foreslår jeg at du kjøper en annen typisk IPA-humle (simcoe, centennial, tomahawk,...) og legger på 10-20 gram ekstra på 90 minutter og litt ekstra på de sene humlingene.

Mikkel skrev:
Ok, den virket grei. Da blir jeg å bruke Cascade. :)
Er det noe i veien for å bruke kun en type maltekstrakt så lenge man justerer opp mengden for å få riktig OG?
Hvilken type ekstrakt er best for formålet? Light, amber?
Hva gjør egentlig spesialmalten med brygget hvis man bruker det?

Mvh

Kort sagt: Spesialmalt gir farge, fylde, skumstabilitet, og smaksopplevelse.

Jeg ville alltid brukt vanlig light-extract uansett hva du brygger. Farge og smak bruker du spesialmalt til. Du vil få et mye bedre resultat enn om du fks. bruker "amber" ekstrakt.

På en IPA ville jeg også kanskje brukt mye humle mot slutten av koketiden samt tørrhumlet, fremfor å humlet for mye i starten av koketiden. Du ønsker en aromatisk øl med smak av citrus, ikke en gressaktig bitter gugge.

Du har kanskje litt lite humle, men her er et forslag basert på humlen du har tilgjengelig:

--------------------------------------------------------------------------
IPA

General
                   Category: India Pale Ale (IPA)
                Subcategory: American IPA
                Recipe Type: Extract
                 Batch Size: 20 liters
              Volume Boiled: 24 liters
            Mash Efficiency: 72 %
        Total Grain/Extract: 4.25 kg.
                 Total Hops: 130.0 g.

Ingredients
         0.25 kg. Caramel Light Malt (Bruk vanlig Crystal-malt dersom du ikke har denne tilgjendelig; Evt. Caramalt)
            4 kg. Liquid Light Extract
            30 g. Cascade (Pellets, 7 %AA) boiled 60 minutes.
            20 g. Cascade (Pellets, 7 %AA) boiled 10 minutes.
            20 g. Cascade (Pellets, 7 %AA) boiled 5 minutes.
            40 g. Cascade (Pellets, 7 %AA) boiled 1 minutes.
            20 g Cascade Tørrhumling i sekundær-gjæring
           Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05

Notes

Vital Statistics
 Original Gravity: 1.061
 Terminal Gravity: 1.012
            Color: 7.07 SRM
       Bitterness: 45.4 IBU
Alcohol (%volume): 6.3 %

Erlendso skrev:
Vital Statistics
  Original Gravity: 1.061
  Terminal Gravity: 1.012
            Color: 7.07 SRM
        Bitterness: 45.4 IBU
Alcohol (%volume): 6.3 %

45 IBU er for lite i en IPA. BJCP sier riktignok 40-70, men etter min mening bør man ligge i øvre del av dette og gjerne beregnede verdier som ligger over.

Her var det kommt litt innlegg gitt. ;D
Takker så mye for forslagene Erlendso og Gustavf. Har nok litt lite humle ja, men jeg må uansett handle mer ekstrakt etc. så
da blir jeg nok å bestille mer humle også tror jeg.

Da kan jeg kjøre opp bitterheten også.
Bør jeg da bruke en del av Cascaden som bitter eller bør jeg heller
handle inn en annen humle til det formålet? Virker jo som Cascaden er egnet siden den har såpass med alfasyre.
Noen forslag til hvilken humletype jeg bør gå for til aroma/tørrhumling av dem som er foreslått i tilfelle? Er ganske uvitende
om hva de forskjellige typene gjør. Men smak og aroma kan jeg godt ha en del av.  :biersmile:
Ser at noen sier koking i 60 min. og andre sier 90 min. har det mye å si? Blir det mer bitterhet om du koker samme
mengde bitterhumle i 90 min. istedetfor 60 min.?

Mvh

Martin E skrev:
Spesialmalt skaper kompleksitet, smaksvariasjon og fylde i ølet. Dersom du bare benytter basismalt (eller en type maltekstrakt), vil du få et ganske enkelt øl, trolig med ganske lite restsødme.

Jeg anbefaler å bruke litt knust spesialmalt (knus med kjevle o.l.) i en maltpose / humlepose (eller vaskepose for BH eller lignende) som du trekker i vannet frem til det blir 78 grader, og så tar du malten ut og tilsetter ekstrakten.

Jeg tror jeg ville brukt light extract + spesialmalt som forklart over.

Har lagt merke til at det er mange som bruker spesialmalt men har egentlig ikke visst hva det tilfører, men nå vet jeg det. Tusen takk!
Når du sier det om å knuse malt og la det trekke, er det dette man kaller for minimesk?

Mvh

Mikkel skrev:
handle inn en annen humle til det formålet? Virker jo som Cascaden er egnet siden den har såpass med alfasyre.
Noen forslag til hvilken humletype jeg bør gå for til aroma/tørrhumling av dem som er foreslått i tilfelle? Er ganske uvitende
om hva de forskjellige typene gjør. Men smak og aroma kan jeg godt ha en del av.  :biersmile:

De amerikanske humlene har generelt såpass mye alfasyre at de egner seg godt til bitterhumle, så her er det egentlig ikke noen grunn til å skille mellom humletyper som egner seg for bitterhet og for aroma.

Cascade, som har noe sitruskarakter, passer sammen med stort sett de fleste amerikanske IPA-humlene, der de vanligste er amarillo, centennial,  chinook, columbus/tomahawk, simcoe, warrior og etterhvert nelson sauvin. Jeg vil foreslå ei 50/50-blanding av to humletyper som et godt utgangspunkt. Et par gode kombinasjoner å prøve er cascade og amarillo (tydeligere sitruspreg, grapefrukt), cascade og nelson sauvin (tropiske frukter) eller cascade og chinook (hint av kvae). En av mine favoritter er cascade og nelson sauvin.

Det er vanlig at kommersielle IPAer inneholder tre til fire humletyper, men jeg anbefaler ikke mer enn to før du har ganske god kontroll på smakene. Husk at alt du har i ølet bør bidra med noe og du bør ha en viss ide om hva det bidrar med. Noen av humlene har litt spesiell aroma (simcoe er et eksempel på ei humle mage foretrekker å la koke i noen minutter, for å redusere en aroma som av og til beskrives som kattepiss) og noen av humlene passer dårlig sammen (nelson sauvin og amarillo kan være et eksempel). Cascade er sånn sett veldig grei, ettersom den passer bra sammen med veldig mange andre humler.

Ser at noen sier koking i 60 min. og andre sier 90 min. har det mye å si? Blir det mer bitterhet om du koker samme

90 minutter trekker ut noe mer bitterstoffer (for populærvitenskapelige betydninger av "trekker ut"). Jeg koker vanligvis i 60 minutter, men ettersom du har litt lite humle tenkte jeg at 90 minutter kunne være greit.

Lek deg litt mer bitterhet og andre deler av oppskrifta på Beercalc http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi eller i et annet bryggeprogram.

Mikkel skrev:
Har lagt merke til at det er mange som bruker spesialmalt men har egentlig ikke visst hva det tilfører, men nå vet jeg det. Tusen takk!
Når du sier det om å knuse malt og la det trekke, er det dette man kaller for minimesk?
[/quote

Ja, det kalles minimesk eller partial mash på engelsk . :)

I en minimesk er det vel litt basismalt med. Å trekke spesialmalt kalles vel på engelsk steeping, altså trekking... Eller har jeg gått glipp av noe igjen? :jaha:

gustavf: Tusen takk for utfyllende og lærerikt svar! Skjønner at humlen min er en fin all-rounder med andre ord.
Det var mange spennende humle typer som ble nevnt, skjønt jeg ikke er så glad i "kattepiss" aroma. ;D
Utifra de komboene du skrev så synes jeg det hørtes veldig friskt ut med cascade-amarillo kombinasjon.
Så jeg tror jeg vil prøve den i første omgang.

Tror nok jeg setter koketid til 60 min. siden jeg nå allikevel kjøper mer humle.
Ang. Beercalc så skal jeg se hva jeg får til, men har vært inne og kikket tidligere uten å forstå så mye
av hvordan man bruker det programmet. Vet ikke om det bare er meg som er litt trang i nøtta, men har også
prøvd Beersmith uten å forstå så mye av den heller.

Martin E: Man lærer noe nytt hver dag. ;)

Mikkel skrev:
Her var det kommt litt innlegg gitt. ;D
Takker så mye for forslagene Erlendso og Gustavf. Har nok litt lite humle ja, men jeg må uansett handle mer ekstrakt etc. så
da blir jeg nok å bestille mer humle også tror jeg.

om hva de forskjellige typene gjør. Men smak og aroma kan jeg godt ha en del av.  :biersmile:

Mvh

Jeg har gode erfaringer med colobus sammen med cascade. Den er høyalfa,så den er kjekk å bruke til bitterhet, men den er god som aroma- og tørrhumle også. Bruk f. eks. 50/50 cascade og colobus ved kokeslutt (gjerne 2-3 min etter at du har startet nedkjølingen hvis du bruker dyppkjøler) og i gjæringskaret.

Ellers finnes det mange gode amerikanske humletyper som egner seg i en IPA, slik som simco, amarillo og centennial, warrior for å nevne noen.

Tarjei77 skrev:
I en minimesk er det vel litt basismalt med. Å trekke spesialmalt kalles vel på engelsk steeping, altså trekking... Eller har jeg gått glipp av noe igjen? :jaha:

Du har helt lett. Mikkel, sørg for å få med deg denne presiseringa så jeg ikke driver vranglære her. :)

Martin E-Tarjei77: Allerede notert ned.  ;)

Ølvind: Columbus skal absolutt vurderes. Takker. Har ikke dyppkjøler enda men tenkte å ta en tur
på Biltema snart å få kjøpt inn en rull drivstoffrør. Bruker for øyeblikket en 50 liters murerbøtte til kjøling.

Har nå klart å finne ut av Beercalc. Det eneste som jeg strever med er at
light ekstrakt kun fås kjøpt på 1.8 kilos bokser(muntons). Da ender jeg opp med 5,4 kilo basis hvis jeg kjøper 3 stk.
Dette er vel litt i meste laget, eller?
Hvis jeg da legger til 250 gram crystal malt, ender jeg med en OG på 1073, og en alkoholstyrke på ca. 7-8%
Det er tatt utgangspunkt i 23 liter til koking som er det meste jeg kan koke.

Burde jeg heller tilsette mindre ekstrakt og hive resten? Eller er det noe sted jeg kan kjøpe
light ekstrakt på 1,5 kilos bokser?
Om jeg bruker 3x1,5 kilo og 250 gram crystal ender jeg på OG 1061, med ca. 6% i styrke.
Er litt rådvill, må bare beklage det.

Vil forresten crystal malten få noe stort utbytte om man benytter "steeping", og hvis ikke må man da tilsette mer ekstrakt
for å få ønsket OG?

Mvh

7-8% er ikke nødvendigvis galt for en IPA (nærmer seg en Double IPA), men da bør du opp i 80+ IBU og masse humle mot slutten! Jeg ville ha siktet meg inn et sted mellom 6-7%. Da er det lettere å kunne ta seg noen glass en kveld :)

Du kan eventuelt vanne ut vørteren etter koking. Da får du litt lavere OG og mer øl :)

Mikkel skrev:
Har nå klart å finne ut av Beercalc. Det eneste som jeg strever med er at
light ekstrakt kun fås kjøpt på 1.8 kilos bokser(Muntons). Da ender jeg opp med 5,4 kilo basis hvis jeg kjøper 3 stk.
Dette er vel litt i meste laget, eller?
Hvis jeg da legger til 250 gram crystal malt, ender jeg med en OG på 1073, og en alkoholstyrke på ca. 7-8%
Det er tatt utgangspunkt i 23 liter til koking som er det meste jeg kan koke.

Burde jeg heller tilsette mindre ekstrakt og hive resten? Eller er det noe sted jeg kan kjøpe
light ekstrakt på 1,5 kilos bokser?
Om jeg bruker 3x1,5 kilo og 250 gram crystal ender jeg på OG 1061, med ca. 6% i styrke.
Er litt rådvill, må bare beklage det.

Vil forresten crystal malten få noe stort utbytte om man benytter "steeping", og hvis ikke må man da tilsette mer ekstrakt
for å få ønsket OG?

Mvh

Tror flere nettbutikker har lys spraymalt på lager.
Ellers kan du jo kjøpe en 15-kilos dunk med lys flytende ekstrakt. Disse er helt kurante, men bør brukes opp innen en måned eller to etter du har åpnet den. Ikke hiv ekstrakt-restene! Bruk det til gjærstartere eller kjøp nok til 2 brygg! Du får aldri nok øl på lager! ;-)

Ølvind skrev:
7-8% er ikke nødvendigvis galt for en IPA (nærmer seg en Double IPA), men da bør du opp i 80+ IBU og masse humle mot slutten! Jeg ville ha siktet meg inn et sted mellom 6-7%. Da er det lettere å kunne ta seg noen glass en kveld :)

Det er også lettere å få en øl på ca 1.060 til å gjære skikkelig ut enn en på 1.080. På 1.080 begynner gjærmengde, starter, oksygentilførsel og andre kompliserende faktorer å bli viktige.

Tilbake
Topp