Hjelp til oppskrift, IPA (ekstrakt)

Ølvind: Jeg håpte på å få et brygg som lå på mellom 1060-1070 OG, med 6-7% i styrke.
Vil jo gjerne ha et øl jeg kan ha noen glass av på samme kveld. ;)

Erlendso: Ser at vin&bar selger selger spraymalt i 5 kilos porsjoner, men det står ikke noe om opphav eller produsent.
Vet du eller noen andre om det er grei kvalitet på denne spraymalten? Isåfall tror jeg heller jeg går for dette.

Mvh
 
Mikkel skrev:
Erlendso: Ser at vin&bar selger selger spraymalt i 5 kilos porsjoner, men det står ikke noe om opphav eller produsent.
Vet du eller noen andre om det er grei kvalitet på denne spraymalten? Isåfall tror jeg heller jeg går for dette.

Denne skal være helt grei.
 
Sjølv bruker eg lys spraymalt frå tjuekilossekk frå Leif Stana (brygging.no) som basismalt for omtrent alt. Ganske kostnadsvenleg.
 
Kan jeg spørre hvor mye du betaler i frakt for en sånn sekk?
Hvor lang holdbarhet har innholdet når du først ha åpnet den?

Mvh
 
gustavf skrev:
Mikkel skrev:
Erlendso: Ser at vin&bar selger selger spraymalt i 5 kilos porsjoner, men det står ikke noe om opphav eller produsent.
Vet du eller noen andre om det er grei kvalitet på denne spraymalten? Isåfall tror jeg heller jeg går for dette.

Denne skal være helt grei.

Hei.

Jeg har brukt en av disse til de siste brygga mine (brygger ikke så store porsjoner), og alle har blitt svært godt likte, så det har funka for meg, i alle fall.
 
Høres bra ut. Da er det nok trygt å kjøpe denne. Greit å høre noen erfaringer
før man går til innkjøp.

Mvh
 
Da tror jeg at jeg har klart å sette opp en slags oppskrift. Det er bare å si i fra om det er noe
jeg bør rette på.
Her kommer den:


General
--------------------------------------------------------------------------
                    Category: India Pale Ale (IPA)
                Subcategory: American IPA
                Recipe Type: Extract+Steeping
                  Batch Size: 20 liters
              Volume Boiled: 23 liters
            Mash Efficiency: 72 %
        Total Grain/Extract: 4.25 kg.
                  Total Hops: 195.0 g.
 
Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
          0.25 kg. Crystal-malt EBU 150
            4 kg. Dry Light Extract
            70 g. Cascade (flower, 7 %AA) boiled 60 minutes.
            50 g. Amarillo (Pellets, 9 %AA) boiled 15 minutes.
            25 g. Cascade (flower, 7 %AA) boiled 5 minutes.
            25 g. Amarillo (Pellets, 9 %AA) boiled 1 minutes.
            25 g. Amarillo Tørrhumling etter stormgjæring.
            Yeast: Fermentis Safale US-05


Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
  Original Gravity: 1.065
  Final Gravity: 1.016
            Color: 17 EBC
        Bitterness: 67 IBU
Alcohol (%volume): 6.4 %
 
Betalte vel eit par hundre i frakt, men eg er jo i same fylket. Med tohundre i frakt vert det femti kroner kiloet, medan vinogbar tek 80 kroner allereie før dei sender... Men fem kilo er jo meir handterleg på mange måtar.

Trur spraymalt skal halde seg rundt eit års tid, om ein er reinsleg og triveleg med det.
 
Jeg ville ha tatt i enda på humlen på slutten, minimum 50 gram amarillo ved kokeslutt, gjerne 60-70 gram. Du kan godt ha i 25 gram casacade sammen med amarilloen som tørrhumle også. IPA=masse humle :)
 
Ok, har skjønt at IPA=masse humle, men visste ikke hva "masse" var. ;D
Min oppfatning av "masse" var visst ikke så mye allikevel.
Men da skal jeg justere opp humla. :skitbra:
Har jeg nok bitter i oppskriften forresten?

Burde jeg også justere opp mengden 5min. før kokeslutt?
 
Riktig som Øyvind sier: IPA = Mye humle. Men IPA skal ikke bare være beskt, det skal også stråle humle-karakter og aroma.

Det beste er om man tilsetter mye humle på slutten, og får mest IBU fra disse tilsetningene. Dette krever mye humle. Man bør selvsagt også tilsette en viss dose på begynnelsen av koketiden, men her må man være forsiktig med å ikke få en stram og ubalansert bitterhet. En gylden regel er at desto høyere OG på ølet, desto mer bitterhumle (på 90 eller 60 min) trenger du for å balansere. Så det blir å ta det på "skjønn". 8).

Noen av de beste IPA-ene jeg har smakt har hatt relativt moderate mengder bitterhumle, og nesten kontinuerlig humling i store mengder fra 20 minutt og utover til "flameout".
 
Ok, da går jeg tilbake til tegnebrettet.
Skal prøve meg litt frem på forskjellige koketidspunkt og se hva jeg kommer opp med.
 
Da har jeg justert litt:

-50g Cascade ved 60 min. gjenstånde kok
-40g Amarillo ved 30 min. gjenstående kok
-40g Cascade ved 10 min. gjenstående kok
-60g Amarillo ved 1 min. gjenstående kok
-25g Amarillo+25g Cascade til tørrhumling

Dette vil gi en IBU på 66.

Åssen virker dette?
En ting til jeg lurte på, lar jeg all humlen ligge i gryta til vørteren
er ferdig nedkjølt? Eller tar jeg alt sammen ut av gryta ved 60 min?
hva pleier folk gjøre?
 
Mikkel skrev:
Da har jeg justert litt:

-50g Cascade ved 60 min. gjenstånde kok
-40g Amarillo ved 30 min. gjenstående kok
-40g Cascade ved 10 min. gjenstående kok
-60g Amarillo ved 1 min. gjenstående kok
-25g Amarillo+25g Cascade til tørrhumling

Dette vil gi en IBU på 66.

Åssen virker dette?

Ser bra ut.

En ting til jeg lurte på, lar jeg all humlen ligge i gryta til vørteren
er ferdig nedkjølt? Eller tar jeg alt sammen ut av gryta ved 60 min?
hva pleier folk gjøre?

Du lar humla være igjen i kokekaret under kjølinga.
 
Jeg skal til å bestille Amarillo humle nå, men bør jeg gå for blomst eller pellets?
Er litt betenksom når det gjelder pellets siden dette er prosessert.
 
Jeg vi tørre å påstå at stort sett all skepsis som er rettet mot pellets er ubegrunnet. Alle humlens bestanddeler er bevart (den males opp og presses til pellets)- Pellets har dessuten en rekke fordeler fremfor bolmst: Den får mindre overflate og volum, noe som minsker oksidering og forlenger holbarheten, og den tar mindre plass i fryseren. Siden pellets er malt opp, er utbyttet også litt bedre.

Skepsisen består gjerne i at det under prosesseringen kan utvikles en del varme, og at denne varmen eventuelt kan forringe de aromatiske kvalitetene humlen har. Well, det overveldende flertall av bryggerier i verden bruker pellets, så jeg vil tørre å påstå at det ikke er noe problem (Sierra Nevada bruker forøvrig utelukkende blomst og påstår at det gir bedre aroma enn pellets, men det er jeg altså uenig i).

For mange hjemmebryggere er den avgjørende faktoren hvordan man tapper vørteren ut av kokekjelen. Hvis man f.eks. bruker motstrømskjølere, vi de raskt tettes av humleblomster, mens pellets ganske lett kan passere gjennom. En del silsystemer klarer å filtrere ut hel humle, men vil tettes av pellets. Selv har jeg stort sett alltid brukt bolmst fordi silsystemet mitt har fungert best da. Jeg vil ikke si det hverken har forringet eller gjort ølet mitt bedre at jeg har brukt blomst, men jeg har altså blitt nødt til å bruke det. Nå har jeg fått i hus et annet bryggesystem, hvor uttappingen gjøres slik at pellets fungerer best. Om man absolutt vil bruke blomst, kan man alltisd bruke humleposer, men det gjør at utbyttet fra humlen går ganske mye ned.

Personlig ville jeg ha valgt humle etter hva som fungerer i systemet, og definitivt gått for pellets hvis det var mulig. Pellets gir godt utbytte, det har bedre holdbarhet (om det oppbevares rett), og det tar mindre plass i fryseren. I tillegg holder pellets potensielt mindre vørter tilbake i gryta ved uttapping.
 
Tilbake
Topp