Hjelp til oppskrift, IPA (ekstrakt)

Ja, utbyttet vil gå noe ned med pose, og dessuten vil humleposene uansett slippe gjennom ganske mue gørr fra pellets. Man kan nok kompensere, men hvor mye vet jeg ikke. prøv deg eventuelt fram. Men jeg vil egentlig fraråde bruk av humleposer. Det beste er å ordne et avtappingssystem som fungerer. Man kan f.eks. lage en whirlpool ved å røre i vørteren i et par minutter, for deretter å la bunnfallet synke i 20 minutter. Eller s kan man selvsagt også tappe av vøreteren med en hevert. Ulempen da er selvsagt det rent hygieniske.

Jeg har en 36l fra humlegården som jeg har montert en 1/2" kran på. Mulig jeg bare kan holde en sil under den når jeg tapper, eller vil kranen tette seg med pellets?

En annen ting jeg lurte på er, de 250 grammene med crystal malt. Bør jeg la de ligge i en humlepose
og trekke i kokekaret over tid? Noe sånn som: 30-45 min. ved 65-70 grader f.eks.?

Mvh

Jeg pleier å legger spesialmalten i en pose og lar de bli med i bryggevannet opp til 75 °C. Deretter tar jeg de ut.

Ok, så det er nok til å få noe godsaker ut av malten? Holder det med 250 g,
eller bør jeg justere det opp?

Mvh

250 gram er en god start. Det er egentlig vanskelig å komme med noen klare anbefalinger på annen mengde før du har har brygget og smakt ølet. Vil du ha det søtere neste gang, så er det for lite, vil du ha det tørrere, er det for mye :)

Den er grei. Da holder jeg det på 250 g for nå.
Har kjøpt et kilo med knust crystal malt. Er det noen forskjell i smak på knust kontra uknust?
Er det kanskje bedre å kjøpe uknust for så å knuse det selv med tanke på å bevare smak?

Mvh

Knust malt har redusert holdbarhet. De fleste anbefaler å tidligist knuse maltet dagen i forveien, men det er vel kanskje holdbart en uke før det blir dårlig (dette vet nok andre bedre enn meg). Derfor er det best å kjøpe hel malt og knuse den selv. Hel malt kan vel holde seg bra i et år.

Jeg har egen mølle, så for meg er det ikke noen problemstilling, men jeg ville ikke hatt problemer med å oppbevare knust malt et par måneder. Det må selvfølgelig oppbevares skikkelig, så tørt og i en tett pose er nok lurt.

Var egentlig det jeg var litt redd for. Har bestilt knust malt fra Maltbua, så håper det ikke er altfor gammelt.
Men man lærer, vet hva jeg bestiller neste gang.  :yes:

Rune maler maltet rett før det sendes, så det var i alle fall nyknust når du fikk det.

Det var godt å høre. Da får jeg forhåpentlig brukt alt før det går dårligt.
Takker for inside info. ;D

Etter å ha gjort meg litt mer kjent med Beercalc så jeg at "boil volume" og "volume" var satt til det samme.
Jeg vet at gryta mi reduserer 23 liter til 20 liter på en times koking, så når jeg rettet dette ble
OG-en min litt høyere (1075).
Det jeg da lurer på er om jeg burde tilsette mer gjær for å unngå at det blir "gjærstress"?
Har kjøpt to pakker med Safale US-05 i tilfelle.

Har også etter litt ølsmaking på Cardinalen(Flott plass!  :skitbra: ) i helga forandret på humle oppsettet til brygget mitt:

35 g. Amarillo (Pellets, 9 %AA) boiled 60 minutes.
            35 g. Cascade (Flower, 7 %AA) boiled 30 minutes.
            60 g. Cascade (Flower, 7 %AA) boiled 10 minutes.
            60 g. Amarillo (Pellets, 9 %AA) boiled 1 minutes.
            30 g. Amarillo og 30 g. Cascade til Tørrhumling etter stormgjæring.

Dette vil gi en IBU på 69.
Tanken min var(rett meg om jeg er helt på tur) at å fordele bitterhumlen på 60 og 30 min.
ville gi bitterheten en litt avrundet smak, ikke så besk.
Jeg fant ut i helga at mye aroma og smak av humle er noe jeg liker, og derfor justerte jeg de opp til 60 g.
Er dette et oppsett jeg kan bruke, eller bør jeg heller gå tilbake til det første utkastet?

Mvh

Mikkel skrev:
Etter å ha gjort meg litt mer kjent med Beercalc så jeg at "boil volume" og "volume" var satt til det samme.
Jeg vet at gryta mi reduserer 23 liter til 20 liter på en times koking, så når jeg rettet dette ble
OG-en min litt høyere (1075).
Det jeg da lurer på er om jeg burde tilsette mer gjær for å unngå at det blir "gjærstress"?
Har kjøpt to pakker med Safale US-05 i tilfelle.

Har også etter litt ølsmaking på Cardinalen(Flott plass!  :skitbra: ) i helga forandret på humle oppsettet til brygget mitt:

35 g. Amarillo (Pellets, 9 %AA) boiled 60 minutes.
             35 g. Cascade (Flower, 7 %AA) boiled 30 minutes.
             60 g. Cascade (Flower, 7 %AA) boiled 10 minutes.
             60 g. Amarillo (Pellets, 9 %AA) boiled 1 minutes.
             30 g. Amarillo og 30 g. Cascade til Tørrhumling etter stormgjæring.

Dette vil gi en IBU på 69.
Tanken min var(rett meg om jeg er helt på tur) at å fordele bitterhumlen på 60 og 30 min.
ville gi bitterheten en litt avrundet smak, ikke så besk.
Jeg fant ut i helga at mye aroma og smak av humle er noe jeg liker, og derfor justerte jeg de opp til 60 g.
Er dette et oppsett jeg kan bruke, eller bør jeg heller gå tilbake til det første utkastet?

Mvh

Hei
Når det gjelder gjær ville jeg ha brukt http://www.mrmalty.com/calc/calc.html for å beregne mengde. Gjærmengde er avhengig av OG, hvis du imidlertid vil ha høy OG men er redd for å stresse gjæra i starten kan du jo tilsette ekstra malt/sukker/kandis underveis.
Humle i slike "bitre mengder" har jeg ikke så godt greie på, men jeg kommer for egen del senere til å humle mer på slutten enn jeg har gjort før - for mer smak og aroma...

Mr. Malty sier jeg skal bruke 15 g. med tørrgjær til dette brygget.
Så da var det jo greit at jeg kjøpte to pakker.  :)

Håper at humle tilsettingen min kommer i nærheten av de IPA-ene jeg har smakt i det siste.
Hvis jeg nå bare får Spesialmalten min fra maltbua i dag, så blir det bryggedag i morgen.  :brygging:
Tusen takk for tilbakemeldinger.

Mvh

Det ser mørkt ut for at jeg får Crystal malten min før bryggedag i morgen. :(
Er det noen Sandnes folk her som vet om jeg får kjøpt denne malten hos Safiren
nede i byen, og om han kan knuse det også?

Mvh

Crystal malten jeg bestilte for over en uke siden har ikke kommet.
Er det noen i Sandnes/Stavanger området som har 250-500 gram knust
Crystal malt liggende og interessert i å selge til meg?
Hadde håpt å sette brygget i dag.

Mvh

Tilbake
Topp