Hjelp til oppskrift, St. Benedict belgian strong ale.

Trenger litt hjelp til oppskrift for en Belgian Strong Ale, St. Benedict. Oppskriften har jeg skrevet ned fra et sted, men husker ikke hvor.

EDIT: fant oppskriften: https://konkurranse.norbrygg.no/recipe/001624
Kredit til Marius Høye Steen, håper han er på forumet her, så han får se dette :)

Det jeg trenger hjelpe med er humle, er så mange forskjellige humler, men små mengder. Tenker at det går an å gå ned til minst to typer, (nå er det 5) så oppskriften blir litt billigere.

Tar gjerne imot forslag på malt sammensetning også! :)

Oppskriften er som følger:
St.Benedict Strong Belgian Ale | ABV: 9.2% | OG: 1085 | FG: 1016 | Mengde: 24l vørter

Malt:
Maris Otter 8500g
Munich Malt II 1100g
Flaket Hvete 260g
Caramunic II 170g
Chocolate Malt 100g
Specal B 100g
Kandissukker 300g

Humle:
Magnum 25g @ 60min
Hallertauer Hersbrucker 8g @ 15min
EKG 5g @ 15min
Saaz 7g @ 1min
Styrian Goldings 7g @ 1min
Orange peel 5g @ 5min
Knust korianderfrø 5g @ 5min
1ts gjærnæring / 1ts irish moss

Mesk:
66c @ 60min
78c @ 10min

Gjær:
WLP 530 @ 20 grader

Tenker at jeg beholder Magnum som bitterhumle, men kan jeg bytte ut Hallertauer, EKG, Saaz og Styrian til en type?

Vi har heller aldri brygget med ferskgjær før, finnes det en tørgjær som kan erstatte WLP530? Om ikke, så skal det nok gå fint med fersk.

Skulle gjerne brygget 50l av denne, men BB60a tar kun maks 16kg malt uten rør.
 
Sist redigert:
6b30865cbc186b2c63b514a5a659ae6a.png

I mai utlyste vi en liten bryggekonkurranse; brygg din beste klosterøl og få den vurdert av Vestkast sin kompetente dommerkomite med Gahr Smith-Gahrsen (7 Fjell Bryggeri) i spissen. I denne episoden smaker, vurderer, analyserer og velger vi blant 5 finalister og kårer 3 vinnere. Gahr øser ut enda mer av sin kunnskap om å brygge belgiske ølstiler.
 
Du kan med fordel samle humlene til en type ja,
gjør som du foreslo å bitre med Magnum også bruker du f.eks Saaz som smakshumle
 
Har ikke belgisk klosterøl historisk blitt humlet med Saaz som bitterhumle og Hallertau Mittelfruh for smak/aroma? Eller er jeg helt på bærtur her?
 
I mai utlyste vi en liten bryggekonkurranse; brygg din beste klosterøl og få den vurdert av Vestkast sin kompetente dommerkomite med Gahr Smith-Gahrsen (7 Fjell Bryggeri) i spissen. I denne episoden smaker, vurderer, analyserer og velger vi blant 5 finalister og kårer 3 vinnere. Gahr øser ut enda mer av sin kunnskap om å brygge belgiske ølstiler.

Hvor kan jeg høre på podcast? Finnes det en app til mobilen? Sikkert mye bra info der.
 
Du kan med fordel samle humlene til en type ja,
gjør som du foreslo å bitre med Magnum også bruker du f.eks Saaz som smakshumle

Skal jeg da forholde meg til samme mengde som står oppført, eller må jeg justere dette?

Har ikke belgisk klosterøl historisk blitt humlet med Saaz som bitterhumle og Hallertau Mittelfruh for smak/aroma? Eller er jeg helt på bærtur her?

Hmm, flere som har innspill på dette? :)
 
Juster bitterhumle til du treffer ønsket IBU
også kan du vel da f.eks bruke 14 gram Saaz ved 1 min.
 
Kan jeg f,eks bytte ut Saaz med Zeus, Simcoe eller Centennial. Skal bestille litt mengder av disse til en Imp IPA vi også skal brygge.
Eller kan jeg f,eks bytte ut noen av de med Saaz?
 
Ok, da beholder jeg Saaz :) Men kan jeg f,eks bytte ut Zeus, Simcoe eller Centennial med Saaz i en imp IPA?

Humleoppskriften på IPA er:
Humle:
100g Zeus @ 60min
30g Zeus @ 45min
30g Simcoe @ 30min
30g Centennial @ Whirlpool
70g Cimcoe @ Wirlpool
30g Centennial / Zeus / Simcoe (90g) @ 5 dager
8g Centennial / Zeus / Simcoe (22g) @ 12 dager
 
Har brukt styrian golding som aromahumle i belgiske sterke. Det er vel ganske klassisk.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Er ingen ekspert på dette feltet, men hvordan er Saaz i forhånd til de overnvente humletypene? Er det store forskjeller?
 
Ok, takk for svar :) Hmm, lurer nesten på at jeg holder meg til oppskriften da. Bruker Saaz på denne og de ovennevnte i ipa'n.
 
Screenshot_20161104-230246.png
Da er ingrediensene bestilt, men kom akuratt på at kanskje to pakker wlp530 purepitch er for lite? Eller bør det går fint på en 24l batch?

Skal også prøve å lage egen kandissirup til denne :)
 
Da er brygget ferdig. Har store forventinger til denne ^^ Første gang med ferskgjær, første gang med blow off tube, første gang jeg har laget kandissirup (smakte nektar).. Vi brukte nok litt lite gjær fikk jeg høre, to pakker med WLP530 på 23l vørter med OG 1080. Går det an å pitche et rør til innen 24-48t om jeg får tak i det?
 

Vedlegg

  • IMG_20161113_003846.jpg
    IMG_20161113_003846.jpg
    274,2 KB · Sett: 37
  • IMG_20161113_184849.jpg
    IMG_20161113_184849.jpg
    76,3 KB · Sett: 36
Hvordan skal jeg karbonere denne? Hvor mange gram sukker per liter er vanlig i en quad?
Det er vanlig å karbonere en Quad ganske høyt. 7-8 g/l med vanlig sukker. Tipper denne kommer til å bli bra. WLP530 er 100 % riktig å bruke i denne øltypen.
 
Tilbake
Topp