Hjelp til startpakke!

Heisann, trenger litt hjelp av dere flinke bryggere til å sette sammen en start pakke som inneholder alt av brygge utstyr, rengjøring av flasker og korker påsette, enkelt og greit alt som skal til for å koke ølet til å at det skal kunnes drikke på flaske. Slik det ser ut nå er det bare en person som skal holde på meg og det er meg, er heller ikke akkuratt verdens rikeste type da jeg er lærling. Bor på karmøy så visst noen i nærheten har noen tips og triks så setter jeg stor pris på dette. :) Er mest interessert i å brygge IPA og Pale Ale.

Takk for meg og håper noen flinke sjeler kan hjelpe meg ! :)

BeerBrew 30, dunk fra europris, bordkorker, krystallsoda, starsand, 0.33 pant flasker fra butikken. + 3t til å lese deg opp her inne.

--

Om du vil spare nokre kroner kan du erstatte BeerBrew30 med ein 36-litarskjele frå Coop Bygg til kr 399.

Om du vil spare deg tid og angst, kan du droppe korking på 0,33L og heller byrje og samle på plastflasker med skrukork.

tenkte også da på typen starterpakker jeg har sett flere nettbutikker har, er det noen her som har noen av dem og anbefale? Klør i fingrene til å begynner.

larsmartin skrev:
tenkte også da på typen starterpakker jeg har sett flere nettbutikker har, er det noen her som har noen av dem og anbefale? Klør i fingrene til å begynner.

Du må bestemme deg for hva slags bryggeutstyr du ønsker:
- Tradisjonelt utstyr med meskekar og kokekar.
- Bryggemaskin
- Brew in a bag

Jeg synes brew in a bag eller bryggemaskin er de beste løsningene å begynne med.

Denne:
http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2 og denne:
http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l Da har du alt du trenger av utstyr (av god kvalitet) for å brygge fra begynnelse til slutt for ca 4500,-. I tillegg trenger du flasker, som kan skaffes for pantepris i butikken og råvarer etter ønske. Utstyret kan brukes som utgangspunkt for seinere utvidelser, så det er liten sjanse for bomkjøp. Hadde jeg gått for noe slikt selv for noen år siden, hadde jeg spart en del penger.

JørnP skrev:
Denne:
http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2 og denne:
http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l Da har du alt du trenger av utstyr (av god kvalitet) for å brygge fra begynnelse til slutt for ca 4500,-. I tillegg trenger du flasker, som kan skaffes for pantepris i butikken og råvarer etter ønske. Utstyret kan brukes som utgangspunkt for seinere utvidelser, så det er liten sjanse for bomkjøp. Hadde jeg gått for noe slikt selv for noen år siden, hadde jeg spart en del penger.

+1 (Jørn er enig med Jørn)

Mange gode råd her, og enig med Jørn + Jørn, skal du bruke tusenlapper er det lurt å kjøpe noe du kan bygge videre på senere (alle går videre). Om du er usikker på hvilken type oppsett du ønsker å gå for er mitt tips å sette i gang med minimalt med investeringer. Det du trenger for å brygge allgrain er 1) en stor kjele (saftkjelen til mor /  krabbekokeren til far - du er fra Karmøy er du ikke?), noe å meske i (et meskekar eller en meskepose), et pålitelig termometer, hydrometer, hevert og gjæringsdunk. Etterhvert trenger du flasker, korker og hånd- eller bordkorker. Og selvfølgelig råvarer, gå for et ferdig kit fra bryggselv e.l.

Vi rippet denne karens geniale ide og lagde meskekar for 150 kr: http://fogkbryggeri.blogspot.no/2012/03/meskekar-i-plast.html#!/2012/03/meskekar-i-plast.html Med liggeunderlag som isolasjon er det tilnærmet null varmetap etter 60 min. Ikke pent men funker.

Vi holder til i Haugesund men har akkruat solgt videre vårt nybegynnerutstyr dessverre. Om du trenger en enkel kobberspiralkjøler har vi en slik liggende som du kan få tror jeg.

Etter et par brygginger på halveis utstyr har du lært mye mer om prosessene, og du har bedre forutsetninger for å vite om du vil gå for brew-in-bag, blichmann+meskekar, bb30/60, Speidel eller om du vil droppe lærlingtiden helt og bygge om varmtvannstanker og melkeseperatorer og starte Karmøys første mikrobryggeri:)

Jørn Hammerud skrev:
+1 (Jørn er enig med Jørn)
:ilike:

EDIT: +1 også til Werners kommentar om du ikke er heeeelt sikker på at du liker hobbyen så pass godt at du vil legge noen laken i det, og vil prøve deg fram. Det finnes sikkert folk som forlater ølbrygging etter at de har prøvd det et par ganger, i alle fall i teorien. I motsatt fall, er jeg ganske sikker på at du både vil synes det er triveligere fra starten av, og spare penger på å kjøpe de to pakkene fra bryggselv (det finnes nok andre bryggebutikker som har tilsvarende, men de er lokalsjappa mi, og jeg kjenner best til deres varer).

Jeg ville ha inkludert magnetrører (gjerne DIY) og erlendmeyerkolbe. Riktig mengde gjær med god helse er like viktig fra starten.

Bjarte H skrev:
Jeg ville ha inkludert magnetrører (gjerne DIY) og erlendmeyerkolbe. Riktig mengde gjær med god helse er like viktig fra starten.
Jo, men her kan man kompensere med riktig mengde tørrgjær de første gangene, og få kontroll på rengjøring/hygiene og de første arbeidskrevende stegene i brygging først. Utenom det, burde det være forbudt å ikke prioritere utstyr til gjær som neste investering.

Jeg startet med følgende:

32L Alukjele fra OBS til 399,-
Meskepose 200,-
Hjemmelaget kjøler med deler fra Biltema ca. 600,-
Startpakke fra Bryggselv 1699,- (http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l)

Da er man i gang og kan lage kanongodt øl med allgrain for ca 3000,-. Vi har i etterkant kjøpt en Beer Brew 30, men når vi først brygger med BB30 så kjører vi også en runde med BIAB i kjelen samtidig. Alt utstyret fra startpakken er fortsatt i bruk hver gang vi brygger.

Øystein

Bjarte H skrev:

Vil du virkelig anbefale en komplett nybegynner å kjøre første brygget med færsk gjær og starter? Jeg er overlykkelig for at jeg lot den slags vente til jeg hadde noen brygg på baken med tørrgjær (eller stort nok antall rør færsk gjær). Det er mer enn nok å sette seg inn når det kommer til all-grain. Keep it simple i starten og gjør det mer avansert etter hvert er mitt beste forslag til nybegynnere.

Øystein

Vil du virkelig anbefale en komplett nybegynner å kjøre første brygget med færsk gjær og starter? Jeg er overlykkelig for at jeg lot den slags vente til jeg hadde noen brygg på baken med tørrgjær (eller stort nok antall rør færsk gjær). Det er mer enn nok å sette seg inn når det kommer til all-grain. Keep it simple i starten og gjør det mer avansert etter hvert er mitt beste forslag til nybegynnere.

Øystein
[/quote]

+1

oysts skrev:
Bjarte H skrev:

Vil du virkelig anbefale en komplett nybegynner å kjøre første brygget med færsk gjær og starter?

Ja, det vil jeg. Det er ikke akkurat rocket science å lage en starter, og i tillegg så gjør man det 1-2 dager før bryggingen så mer hektisk blir det ikke. Infeksjonsfaren er veldig liten dersom man koker i kolben også. Men for all del, tørrgjær kan jo brukes det også, i noen øltyper.

oysts skrev:

Meskepose 200,-
Startpakke fra Bryggselv 1699,- (http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l)

Da er man i gang og kan lage kanongodt øl med allgrain for ca 3000,-. Vi har i etterkant kjøpt en Beer Brew 30, men når vi først brygger med BB30 så kjører vi også en runde med BIAB i kjelen samtidig. Alt utstyret fra startpakken er fortsatt i bruk hver gang vi brygger.

Øystein

Men for eks til den pakken, det funker også og bare kjøpe startpakken også bygge på etter hvert?

larsmartin skrev:
oysts skrev:

Meskepose 200,-

Øystein

Men for eks til den pakken, det funker også og bare kjøpe startpakken også bygge på etter hvert?

Jepp - funker helt supert. Start med tørrgjær!

Du trenger også ei stor gryte - heltst min 36 liter. Let etter saftgryte hos besteforeldrene dine.

Vil anbefale trådstarter å drite i utstyr for å lage gjærstarter sånn helt i starten og heller bruke tørrgjær av god kvalitet (Safale-04, Safale-05, Nottingham osv.)
Når jeg begynte å brygge for ett par år siden, synes jeg det var mye å holde styr på, om jeg ikke i tillegg skulle holde styr på å lage starter.

Har laget øl i snart 2 år på tørrgjær, og har fått mye skryt av ølet.
Å passe på temperatur kan være like så viktig som gjærstarter.

Kontroll på gjæringen er absolutt den viktigste faktoren for å produsere best mulig øl. Kan man klare å koke posesuppe, kan man klare å lage en gjærstarter.

Kjøp et rimelig BIAB-sett og bruk heller penger på ting som optimaliserer gjæringen.

Tilbake
Topp