Hjelp til startpakke!

Gahr skrev:
Kontroll på gjæringen er absolutt den viktigste faktoren for å produsere best mulig øl. Kan man klare å koke posesuppe, kan man klare å lage en gjærstarter.

Kjøp et rimelig BIAB-sett og bruk heller penger på ting som optimaliserer gjæringen.
+1
 
Mange sier bryggeriet mitt er imponerende :)
Jeg kaller det en kjempestor avnsert kaffetrakter :)
Gjæringskontroll +1
 
Feil fokus her i starten. Klart det er bra å ha kontroll på mesketemperatur, men det å holde en villstyring på full stormgjæring i ørene er vel så krevende.  Når man klarer det, løftes ølet de siste hakket..

--
 
Det er mye lettere og ødelegge en øl med og ikke ha kontroll på gjærings tempratur.  I starten er det ikke fult så viktig med 100% kontroll på mesketempratur. 

Forskjellen på 18 og 25 grader under gjæring vil gjøre ekstreme forskjeller på et øl. Og i en god del tilfeller ødelegge mye øl.

Om man treffer 63 eller 70 grader under mesking er mindre farlig.  Med liten kontroll på mesketempratur er det vanskelig og gjenskape  det samme øllet flere ganger. Men selv med 7 grader forskjell i mesketempraturen vil man fremdeles få stort sett samme øltype.  Og selvsagt stor forskjell i utgjæring.  Men uansett så lenge man har kontroll på gjæringa så blir det stort sett god øl.
 
+1 på gjæring. Utvilsomt superviktig!!!!
Vil anbefale flytende gjær og starter!!! (først som sist) :skitbra:


Kenneth
 
k.ped skrev:
+1 på gjæring. Utvilsomt superviktig!!!!
Vil anbefale flytende gjær og starter!!! (først som sist) :skitbra:


Kenneth
Hvorfor det?
Tørrgjær er utmerket både i startfasen, og som viderekommende.
 
Hei!

Føler iallefall at jeg har fått det bedre til med flytende gjær og bruk av kalkulator for beregning av mengde. Synes ølet har. Blitt mye bedre etter dette. Kan jo være at det også funker greit med tørrgjær,men de jeg har  laget med tørrgjær har iallfall ikke blitt noen suksess...

Virker som jeg treffer bedre med gjærmengde da.


Kenneth
 
Kom også på et annet spørsmål, trenger du nødvendigvis spiralkjøler i starten eller finnes det andre og billigere alternativer?
 
larsmartin skrev:
Kom også på et annet spørsmål, trenger du nødvendigvis spiralkjøler i starten eller finnes det andre og billigere alternativer?

Sett kjelen i vasken eller i en annen stor beholder og fyll på med vann. Jeg hadde kjøleelementer i vannet i sin tid. Det tok ganske lang tid å kjøle ned selv 18 liter. Men ganske billig, da. :)
 
Tusen hjertelig for alle tips og triks, skal snakke me dem jeg skal brygge med i dag og håper alt går etter planen. Skal gir dere en update den dagen brygget er ferdig! :)
 
Lykke til, holder til i Kopervik og har i syv flaskede øl sålangt, lager forhåpentligvis ett par til i løpet av de neste ukene.
Jeg bruker en bb30 og er fornøyd med den, naboen har også en bb30, mens enda en nabo handla seg en brattberg og starta opp denne uka.
Siden jeg har fullt navn her finner du meg på facebook for erfaringsutvekslinger og alt her på øya er bare en kort kjøretur unna om du skulle trenge noe ;)
Jobber med å få flere kompiser til å starte med brygging også :D
 
Odd Kristian Wathne skrev:
alt her på øya er bare en kort kjøretur unna om du skulle trenge noe ;)
Jobber med å få flere kompiser til å starte med brygging også :D

Er det bryggebutikker på Haugalandet?
 
Tilbake
Topp