Hjelp til utgjæring av juleøl-lager

Har lenge hatt god nytte av å lese forumet, men idag blir det mitt første innlegg, så "bear with me":

Jeg har satt mitt første lagerøl som skal bli årets juleøl. Alt har gått fint til nå, men ser ut til å slite med å nå forventet FG på rundt 1.010.

Mesket på 69 grader i en time, OG på 1.066. Gjæret med W-34/70 på 12 grader i en uke til SG 1.022. Økte temperatur til 15 grader og har nå stått på det i en uke, men SG er uendret. Bør jeg ha is i magen og vente lenger på at gjæren skal jobbe videre, eller bør jeg gå mere drastisk til verks?
 
Med mesketemperatur på 69C så høres 66% utgjæring ikke helt urimelig ut. Hvis du syns det er veldig høyt går det jo alltids an å lage en liten, aktiv starter med en litt mer aggressiv gjærtype og pitche den. Men jeg har hverken mye erfaring med den praksisen eller akkurat den gjæren, så kanskje vente på noen med litt mer erfaring :)
 
Enig med @cjohansen.

En FG på 1.010 er i alle fall helt urealistisk, det ville gitt en tilsynelatende utgjæring på opp mot 85%. Og du ville vel ikke hatt et så tørt juleøl, heller?

Jeg regner med at du har en god del krystallmalt i oppskriften, og det inneholder jo ugjærbart sukker som gjør at det er grenser for hvor langt ned du kan komme. Vitsen er jo at krystallmaltet skal gi sødme. Når du i tillegg mesker på 69 grader, blir det relativt lav gjærbarhet på resten, også.

Hvordan smaker det, dvs. hvor søtt er det?
 
Tusen takk for raske og gode svar!

Tror det var Beersmith som ga meg litt urealistiske forventninger til utgjæring. Har sikkert noen av de utallige innstillingene feil. Brygget smaker forholdsvis søtt, men tror jeg slår meg til ro med at det er sånn det blir. Da er det cold crash neste, flaskekarbonering og så lagring!
 
Tilbake
Topp