Hjelp til valg av utstyr for nybegynner

Panerai

Norbrygg-medlem
Da har jeg brygget mitt første brygg. Det står nå å gjærer. Jeg brukte den gamle fårikålgryta (10l), en kokeplate 1,5kw, 10l gjæringskar. Jeg ønsker selvsagt å utvide litt, samt noen tips.

Jeg ser at mange oppskrifter tar sikte på å ende opp med ca 25l ferdig brygg. Vil det si at en kjele rundt 40 liter er passe? Hva annet utstyr må jeg ha?

Nå mesket jeg bare i en meskepose oppi kjelen. Hvordan burde jeg meske. Jeg ser at folk gjør det veldig forskjellig. Jeg hadde også varme på når jeg mesket, men passet på at temperaturen lå på ca det den skulle. Var det en tabbe?

Jeg har også sett at mange lager en kjøler av kobberrør fra Biltema. Jeg har bare sett rør på 2m. Kobler man sammen flere rør?

Beklager mye, kanskje teite, spørsmål. Det kommer nok også fler med tiden.

På forhånd takk for hjelp.

Gratulerer! 36-40 l. gryte er passe for 25 l. batch. Anbefaler en induksjonsplate eller gassbrennere for vannvarming og kokingen. Kokeplaten du har nå er ikke stor nok. Det er helt greit å fortsette med meskepose (BIAB). Du trenger også større gjæringskar.

Du finn kopperrør med kvitplast uten på på BT. Denne tar ein av . Det er på løpemeter trur eg

Du finner også fem-meters kveiler som ikke koster så mye som de med hvit plast på BT. De heter bremserør.

Coop pleier å ha krabbekoker til rundt 500 kr. Mye å spare hvis man leter litt. Niche har ogås billige storkjøkkenkjeler.

Den de fleste bruker er en stor 3500w induksjonsplate fra Caso. De selger den i diverse bryggesjapper

Det er viktig at den er godt dimensjonert og kraftig i konstruksjonen, det er tross alt en stor kjele med ganske mye vekt du skal ha oppå der.

Hvordan funker en gassbrenner på 7kw+ kontra induksjon på 3,5kw.
Kan ikke si mye om hvordan gassbrenner virker, men en induksjonsplate på 3,5 KW gir deg mer enn nok kraft til ei gryte på 30-40 liter. Den kan i tillegg brukes innendørs på en trygg måte, noe som blir et mer og mer aktuelt poeng etterhvert som sommeren er på hell.

Nå mesket jeg bare i en meskepose oppi kjelen. Hvordan burde jeg meske. Jeg ser at folk gjør det veldig forskjellig. Jeg hadde også varme på når jeg mesket, men passet på at temperaturen lå på ca det den skulle. Var det en tabbe?

Jeg lurer fortsatt på om det var en tabbe å ha varme på plata mens jeg mesket. Temperaturen var relativt stabil.

Jeg lurer fortsatt på om det var en tabbe å ha varme på plata mens jeg mesket. Temperaturen var relativt stabil.

Hvis tempen i mesken var slik du ønsket (ref. oppskrift) har du oppnådd målet. Om du bruker gass, elektrisitet, damp, vedfyring osv. for å oppnå målet er irrelevant. Så hvis du oppnådde det du ønsket, er det vel ingen tabbe. Suksess er vel mer nærliggende....:)

Som ett alternativ til induksjonsplate eller gass kan du montere ett elektrisk varmeelement rett i gryta. Ett foldet 3kw eelement er fint til 25 liters brygg etter min erfaring og kan kjøres på en 16A kurs. Jeg bruker dette elementet og har ikke hatt noe problem med at det brenner seg fast under koking:
http://www.ebay.com/itm/331212375931?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Billig og kompakt løsning som også fungerer greit med posemesking. Minuset er at du må lage ett ekstra hull i kjelen.
For å holde stabil temperatur under mesking i gryte er det greieste å bare isolere med ett tykt teppe, dyne eller lignende så du slipper å varme opp under veis. Det går bra om temperaturen faller ett par grader i løpet av mesketiden. Lykke til!

Det gjorde jeg med en stanley kniv (pappkniv). Det tar litt tid, men er ikke problematisk. Jeg gikk for 12mm, men 10mm vil gjøre jobben. De siste gangene har jeg brygget 40l av gangen, og da er 5 meter i korteste laget.

Mvh
Deluze

Det gjorde jeg med en stanley kniv (pappkniv). Det tar litt tid, men er ikke problematisk. Jeg gikk for 12mm, men 10mm vil gjøre jobben. De siste gangene har jeg brygget 40l av gangen, og da er 5 meter i korteste laget.

Mvh
Deluze

Dette må gjøres med forsiktighet. Er veldig tynne vegger i rørene, så kniven lager fort hull om en ikke passer på å bare skjære i plasten.

De som snakket om bremserør, mente nok egentlig drivstoffrør.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilre...off/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/
8mm rørene er sikkert greie å lage kjøler av. Jeg bruker disse til herms coil.
Ville gått for 10m rull. Brukte en 5 m til herms coilen, og den er ikke stor.

Dette må gjøres med forsiktighet. Er veldig tynne vegger i rørene, så kniven lager fort hull om en ikke passer på å bare skjære i plasten.

De som snakket om bremserør, mente nok egentlig drivstoffrør.

Ja det er klart, og bra at du nevner. Med en papp-/tapetkniv har en jo muligheten til å ikke ha mer blad ute enn nok til å skjære igjennom plasten.

Ang. drivstoffrør, er kobber kobber, eller spiller noe inn når det blir snakk om øl?

Mvh
Deluze

Som ett alternativ til induksjonsplate eller gass kan du montere ett elektrisk varmeelement rett i gryta. Ett foldet 3kw eelement er fint til 25 liters brygg etter min erfaring og kan kjøres på en 16A kurs. Jeg bruker dette elementet og har ikke hatt noe problem med at det brenner seg fast under koking:
http://www.ebay.com/itm/331212375931?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Billig og kompakt løsning som også fungerer greit med posemesking. Minuset er at du må lage ett ekstra hull i kjelen.
For å holde stabil temperatur under mesking i gryte er det greieste å bare isolere med ett tykt teppe, dyne eller lignende så du slipper å varme opp under veis. Det går bra om temperaturen faller ett par grader i løpet av mesketiden. Lykke til!

Da har jeg bestilt det varmeelementet. Jeg vurderer å putte det i en 25l hyttekjele fra biltema.

Hvis jeg begynner med 18l vann og mesker ferdig. Kan jeg skylle meg opp til f.eks 24l og ende opp med ca 22l bøtter til gjæring? Eller blir det litt feil fremgangsmåte som ikke vil fungere?

Tilbake
Topp