Hjelp til valg av utstyr for nybegynner

Du kan strengt tatt skylle deg til 24l, men det vil nok være vanskelig med 24l vørter i en kjele på 25l uten overkok. Videre er det vel cirka 15% avkok som er normen (rett meg om jeg tar feil), hvilket vil si at 24l vil bli nærmere 20l.

Mvh
Deluze

Da har jeg bestilt det varmeelementet. Jeg vurderer å putte det i en 25l hyttekjele fra biltema.

Hvis jeg begynner med 18l vann og mesker ferdig. Kan jeg skylle meg opp til f.eks 24l og ende opp med ca 22l bøtter til gjæring? Eller blir det litt feil fremgangsmåte som ikke vil fungere?
Tror du drar strikken vel langt om du prøver å koke 24 liter i 25-liters kjele. For øvrig er "minimums avkok" 10%, og så må du regne inn trub, så om du har 24 liter før kok teoretisk, så er det optimistisk å tro at du sitter igjen med mer enn 19 liter i gjæringsspannet.

Å koke 24 liter i en kjele på 25l er optimistisk ja. Men om du starter med feks 22l, så kan du fint tilsette 2l kokende vann etter at 2l har dampet av. Bare pass på å ta høyde for dette i planlegging av oppskriften (høyere SG i første del av kok).

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg en 36 eller 40 liters kjele. Du får en del billige 36 liters krabbegryter og det koster ikke all verden for rustfritt heller. Da slipper du alt styre som kommer til å bli om du prøver å koke i en kjele som egentlig er for liten. 25 liters kjelen kan du bruke i tillegg for å varme skyllevann og meskevann så får du ett bra oppsett.

Det var vanskeligere enn jeg trodde å velge kjele. Det kan selvsagt ha noe med at jeg ikke helt klarer å bestemme meg for hvor mye jeg vil bruke på kjele, og hvor(dan) den skal brukes.

Jeg tror jeg ender på en kjele som kan brukes på induksjon. Da har jeg muligheten til å stå inne på kjøkkenet.

1. Vil en normal koketopp være nok power til en batch hvor jeg ender opp på 25l? Koke 30+ liter?

2. http://www.bryggselv.no/products/kjele-50l-med-lokk2. - er dette en grei kjele? Er det verdt å legge 5-600 i tappekran?

3. Jeg har også lurt på en krabbekjele, en kokeplate og et varmeelement som jeg ble anbefalt i denne tråden.

4. Hvilke fordeler har jeg med en blichmann.
http://www.bryggselv.no/products/boilermaker-37l-10-gallon

Hvor tykke er veggene på Bremserørene 3x16 og 6/8mm drivstoffrør ? Noen som vet. Jeg lagde min kjøler av 12x1mm 5 m rør(fjernet hvit plast) ifra biltema. Men kan hende jeg hadde gått for 10x0,8mm 10 m vis jeg skulle laget et kjøler til. Men vet ikke hvor mye 0,2 mm på tykkelsen har å si kontra 2mm mindre diameter. Men er jo et poeng og ha minst mulig imellom kjølevann og vørter.

Jeg bruker 3.5 kW induksjonstopp til Bryggselv sin 50 l. Jeg varmer vørteren mens jeg skyller, og må bare være forsiktig for at ikke kokingen skal starte før jeg er ferdig med skyllingen. For meg er altså ikke oppvarmingstiden noe problem.

Tilbake
Topp