Har satt en starter med av 3638 Bavarian Wheat. Det er en 1,5 l av én pakke. Kokte vørter på lys DME og hadde oppi 1/2 ts gjernæring. Jeg har alltid brukt flaske med gjærlås. Har lest om hvordan folk lufter starteren og tenkte å prøve det denne gangen. Satt den i går ettermiddag og ristet godt med luft inn i starteren og satt på lokk av alufolie. Da jeg kom hjem fra jobb i dag luktet starteren friskt med tydelig banankarakter som forventet. Jeg ristet da starteren for å tilføre mer oksygen og det skummet bra og alt så tilsynelatende ut til å være som det skal.
Nå noen timer senere har lukten endret karakter, nå lukter det mer som cherry og bananlukten er overdøvet. Hva kan ha skjed? Sprutet på oppløsning av Sterkrens på flasketuten etter risting og noe kan ha kommet nedi, kan det ha gjort noe?
Tenkte å sette mitt første hveteøl i morgen, men lurer nå på om jeg bør la være, så jeg takker og bukker for eventuelle svar!
Nå noen timer senere har lukten endret karakter, nå lukter det mer som cherry og bananlukten er overdøvet. Hva kan ha skjed? Sprutet på oppløsning av Sterkrens på flasketuten etter risting og noe kan ha kommet nedi, kan det ha gjort noe?
Tenkte å sette mitt første hveteøl i morgen, men lurer nå på om jeg bør la være, så jeg takker og bukker for eventuelle svar!