Hjemme med sykt barn - plutselig tid til å prøve seg for første gang!

Da har jeg for første gang opplevd forskjellen mellom å jobbe i mikroorganisasjoner og det å jobbe i et stort "dyr": de to ordene "Sykt barn" ble besvart med "OK" - dermed var det problemet løst  ;D

Plutselig oppdager jeg midt mellom Tom & Jerry, Svampe-Bob og termometer-i-øret-sjekk at jeg jo har en gylden anledning til å gjøre mitt første forsøk på "boksøl", endog på en hverdag!!!  :ilike:

Endel smålesing (bøker og her på forumet) har jeg fått gjort unna; men det er rart med det nå som det blir "alvor" - spørsmålene kommer....

1) I butikken (en velrennomért sådan) ble de bedyret at koking overhode ikke var nødvendig; men tvertimot ville kunne føre til unødvendig og overveldende bitterhet.  Dette rimer jo ikke så godt med det jeg har fått med meg sålangt.  Tanker?

2) På pakken med tørrgjær står det at det skal strøs over vørteren.  OK?  Eller anbefales det å blande ut i litt vann med 37 grader og umiddelbart helle det i den ferdige vørteren?  Eller anbefales det å lage en starter en dag eller tre før?

3) Noen tanker om kombinasjonen maltekstrakt(er) og gjærtype?  Dersom det er noen åpenbare "mismatches", så tar jeg gjerne imot tips - tror jeg uansett skal innom den lokale "pusher'en" i eftermiddag for å plukke opp litt annet småtjafs (De fikk inn Star-San idag  :) ), så det kan suppléres i siste liten.

- Cooper's Stout
- Cooper's Light malt extract
- Safale S-04

MVH

Morten M

1. De stemmer vel for ølsett. Ikke kok ekstrakten i settet, kun varm den opp for å gjøre lettflytende. Kok alt det andre (vann og spraymalt).

2. Det er rett å dehydrere gjæra i 30++ °C (pass på at det ikke blir FOR varmt). La dette hvile ca 15 minutter før det pitches i vørteren. Ikke vent for lenge da gjæra blir høyaktiv og ikke har noen næringstoffer å meske seg med i rent vann.

3. Har lite erfaring med ekstraktbrygg, men det kommer litt an på øltypen du lager. Generelt er det vel greit å bytte ut sukkeret med så lys maltekstrakt som mulig. Dersom du skulle ønske å lage noe annet enn det som oppskrifta fra boksen gir så kan du velge noe annet.

Husk renslighet, dessinfisering, beluftning av vørter, og ikke minst tolmodighet (la det st¨2 uker på gjæringsdunk uansett hva som står på boksen, 4 uker for lager).

MVH
Børge

EDIT: Lykke til med 1.brygg  :brygging:

Børge: tusen takk for "spot on" informasjon - og superkjapt!  :ilike:

Resten av gårsdagen gikk radig unna med litt småpleie av minstemann, så først idag fikk jeg satt min første "ølboks".

Kjapp oppsumméring:

1) Malt fester seg kjapt til bunnen og brenner seg, før det er ordentlig rørt ut.  Klart jeg har lest om det, husket jeg det? Njet.  Tror jeg reddet det i siste øyeblikk og kunne ikke kjenne noe brent lukt/smak.

2) Er det tungvint med en 20l (hittil brukt som fårikål-kjele) + separate kjeler til å koke opp den øvrige væsken? Ja.  Allerede klar for større kokekar.

3) TTT.  Bommet grovt på tiden det tar å koke opp en slik mengde vann på komfyr for sterilisering.  Greit nok det; men problemet oppsto i den andre enden - det skulle jo kjøles ned igjen før innblanding av gjæren kunne gjøres.  Hadde jo tenkt på det og plassérte kjelene (med lokk) ut i sneen på terrassen for kjapp nedkjøling - det var jo -8 ute.  Dette kunne jo ikke ta lang tid.  Det tok t-i-d og tannlegetimen nærmet seg kjapt.  Kom under 37 grader akkurat i tide og fikk bråblandet inn gjæren, som hadde fått godgjøre seg med 1/2l lunkent vann.  Hastverket gjorde at jeg ikke fikk noen måling av OG; pga tid og for høy temp.

Dagens to beste opplevelser: visdomstannen måtte ikke ut idag likevel og FØLELSEN!  Klart jeg husker den intense gleden og spenningen da første drittungen ble født; men dette......!  Det plopper!!!  Startet under middagsluren, så vet ikke nøyaktig når; men kom igang efter ca 5 timer og nå plopper det friskt.  Vet at det ikke akkurat er snakk om rakettforskning å sette igang "boksøl"; men du så gøy det er.  ;D  Sannelig kjørte jeg ikke feil på vei fra tannlegen og pådro meg et par gjæringsdunker til...  8) ::) :bank2:

Her gjelder det å stå på før jeg skjønner hvor elendig resultatene blir, så tror vi flesker til med en "betaversjon" av sake imorgen.  Ris og Koji-Kin er på plass: "No guts - No glory!" får duge som slagord inntil videre og håper at jeg slipper å ty til "Den som gir seg er en dritt..."  ;)

Nei, nå venter en klukkende dunk på meg!

MM

Kanskje ikke det du vil høre, men 37C er ekstremt høy temperatur å tilsette gjæren på.
Grovtsett vil jeg si att 18-20C er en grei standar temperatur å gjære ale på å jeg tilsetter heller gjæren i for kald enn for varm vørter.
Grunnen til dette er att det under start og hovedgjæring produseres mye større andel av høye alkoholer og fruktige estere jo høyere temperaturen er.
Det største probleme er nokk att man får en mye kraftigere og ubehagelig alkoholsmak.
Siden gjæren også produserer varme kan det også være vankelig å få ned temperaturen nokk før hovedgjæringen er over.

Temperatur kontroll var en av de aller første aha opplevelsene mine innen brygging.
De første bryggene gjæret jeg på rundt 22-24C, men ved å gå ned til rundt 20C merket jeg en tydelig forbedring av resultatet.
Her ville jeg nokk latt det stå til jeg hadde nådd rett temp selv om det måtte ha stått noen en stund ekstra.

Heisan og takk for innspill!

Det er verken jordens undergang eller total ødeleggelse av selvfølelse involvert fra min side, så dette var det greit å høre før forventninger/forhåpninger rekker å stige _for_ mye.

Bortsett fra å justére forventningene; noen tanker om hva som er "minst håpløse" vei videre hadde vært interessante å høre.  Videre gjæringstemperatur i området 18-24 grader eller er noen form for korrigerende tiltak mulige/hensiktsmessige?  Dunken sto i romtemp på 22-24 igår efermiddag/kveld - nå er det såpass svalt ute (-20,5) at innetmeperaturen droppet til 18.  Nå skal det fyres...  Selve dunken vil jeg i øyeblikket anslå til rundt 20.  I forbindelse med gjæringen i går kveld og natt følte jeg ikke på noe tidspunkt at temperaturen løp løpsk; men falt til ro ned mot romtemperatur.

Uansett var det trivelig å tasse inn i slåbbis og tøfler og bli møtt av lyden av liflig klukking!  8)

MM(orgen)H

MM

Du får sette opp et tilsvarende brygg, gjæret på 18-20 °C, så får du en kjempemulighet til å sammenligne hva høy/lav gjæringstemperatur har å si for ølet. Tror ikke det er noen krise å pitche gjæra så høyt, men det vil smake anderledes enn ved 18-20 °C og det vil nok bli produsert mere skallebankalkohol  ;D

Det er lurt å invistere i en kjele som rommer hele volumet samt en dyppkjøler for kjøling. Da er du et stykke på vei mot all-grain brygging (hvis det er et mål for deg). Noen bruker dyppelementer (populært kalt grilltennere) for å hjelpe på oppvarmingstid og for i det hele tatt få et så stort volum til å koke på en komfyr.

MVH
Børge

Takk for innspill!

Jepp, det høres lurt ut.  Hadde så smått tenkt å prøve en bitter; men vil helt sikkert lære mer av å kjøre en (nesten) parallell batch med det samme.  _Litt_ mer riktig rekkefølge og timing på oppvarming/nedkjøling vil jo kunne gjøre mye, i tillegg til det generelle temperaturregimet.

Skallebank klarer jeg da sannelig å pådra meg mer enn nok av, selv med industrivare, så dette kan jo bli interessant...  :bank2: :bank2: :bank2:8)

Dyppkjøler - tja, har vel en ørliten våt drøm om en komplett Speidel-pakke; men en ekstra dyppkjøler går det vel alltids an å bli kvitt igjen.  De nærmeste ukene er det heldigvis naturlig kjøling i rikt monn utendørs, så jeg får prøve å stagge meg selv litt og se an.

Ryktet sier at det i familien finnes 1 stk "hyttekjele" på 25l, som ankommer "ølbula" iløpet av få dager, så da vil det fungére litt bedre.  Grilltenner er jo super idé - tror tilogmed jeg har liggende en ubrukt.

Takk og hei - hjemmebryggepusheren venter (og det er jo fin kjøletemperatur ute idag....)

MM

Hei,

joda det er kanskje fin kjøletemperatur ute, men den effektive kjølingen er ganske lav.
Blir litt som å koke opp vann i en kjele i badstu, det tar tid..

Dvs. du vil ikke få noen bråkjøling, som er et stort poeng med denne fasen.

Ellers er det fine med vinteren at tappvannet også er en del kaldere, mitt holder ca. 4 grader :skitbra:

- litt kobberrør, en bit hageslange og et par hurtigkoblinger så er du i boks med en bra og billig spiralkjøler, og akkurat kjøleren er lett å ta med seg videre i all grain system, også Speidel om du en gang skulle falle på det. :biersmile:

Som Bjarte H nevner er det ikke noe problem å bruke kjølen til en speidel ved en sener anledning.
Bruker selv fortsat samme spiralkjøle til min 20l speidel, som jeg lagde når jeg startet med ekstrakt.

Hvist du setter gryten ut i snøen kan det være en ide å røre litt i vørteren. Dette vil nokk øke kjølehastigheten betraktelig.

Ved slik ekstraktbrygging ville jeg nokk også bare kokt 1/3-1/2 av volumet og sped på med kaldt vann til ønsket volum så lenge jeg ikke har tilgang til en skikkelig kjølemetode.
Vil du være sikker kan du koke vannet du skal tilsette etter kok en stund i forveien for å dessinfisere det for så å kjøle det ned i forkant av bryggingen.

Skulle du investere i en kjøler, så fungerer den som Vin&Bar har utrolig bra i min Speidel.

Fra 100 - 25 på drøye 20 min, i det minste nå som Glomma holder ned mot 4.

roger

Tilbake
Topp