Hjemmebryggerhelga 2014 er over

Flott helg! Her er noen bilder, fredag tom søndag.
gy3uvydy.jpg
u9ysusaj.jpg
uravygar.jpg
usu4aqaz.jpg
epamu6uv.jpg
y7umusez.jpg
 
Jeg slutter meg til de andre og takker for et flott arrangement!

Det meste med kaffe, ølkøer og utvalg, matkvaliteten, lange pauser osv er jo sagt.

Jeg syntes karboneringsforedraget ble litt vel mye på sparket, og jeg innbilte meg en litt mer dyptgående session der. Ellers var de andre foredragene interessante, og jeg syntes også foredragene om gjær og Vinmonopolets innkjøpsstrategi var høydepunktene.
 
gustavf skrev:
Det er mange små og store ting som kan gjøres bedre, så vi vil gjerne høre om deres gode og dårlige erfaringer med arrangementet.

Først og fremst, takk til alle dere i styret og frivillige som har gjort en fantastisk jobb med avviklingen av NM, selv kunne jeg ikke stille i år, men det høres ut som at dere har hatt en fin helg, på tross av kaffemangel.
Mitt hjertesukk ligger i det som nå mange sitter og venter på, nemlig tilbakemeldinger til bryggerene.
Av de ting dere evaluerer ang NM til neste år, så håper jeg dommerskjema og tilbakemeldinger får en større plasse enn det har gjort til nå.
Nå er det drøye to uker siden NM (4 uker siden jeg fikk beskjed om klasseseier)og enda har det ikke kommet ut noen dommerskjema.
Dette er for meg essensen i NM.
Er det ikke mulig å slippe resultatlister og dommerskjema samme kvelden som festen er?
Mitt forslag til neste år er å ha en dedikert person til hver bedømming som kun scanner ferdige utfylte dommerskjema, da slipper de som har sendt inn å vente så lenge med å se resultatet.
evt hva med å vurdere om fristen for innsending av øl burde være tidligere, slik at "etterarbeidet" da blir en del av forarbeidet.
 
I samme åndedrag, tør man foreslå en database der bedømmingen (helt eller delvis) oppdateres samtidig som det fysiske dommerskjemaet fylles ut? I så måte ville det være en kjapp og enkel sak å slippe en fullstendig resultatliste. Så kan man jo diskutere hvorvidt man ønsker å bruke tid på punching av detaljer, eller om man bare skal slippe brygger/øl + poengsum i en slik liste og la detaljene ligge i innscannede skjemaer.
 
Ja. Det skulle vel være mulig å gjøre bedømmingen elektronisk i stedet for på papir? Da slipper en problemer med å lese kråkeskrift også...
 
Bernts skrev:
Mitt hjertesukk ligger i det som nå mange sitter og venter på, nemlig tilbakemeldinger til bryggerene.
Av de ting dere evaluerer ang NM til neste år, så håper jeg dommerskjema og tilbakemeldinger får en større plasse enn det har gjort til nå.
Nå er det drøye to uker siden NM (4 uker siden jeg fikk beskjed om klasseseier)og enda har det ikke kommet ut noen dommerskjema.
Dette er for meg essensen i NM.

Hjertens enig i dette.
 
Bernts skrev:
Mitt hjertesukk ligger i det som nå mange sitter og venter på, nemlig tilbakemeldinger til bryggerene.
Av de ting dere evaluerer ang NM til neste år, så håper jeg dommerskjema og tilbakemeldinger får en større plasse enn det har gjort til nå.
Nå er det drøye to uker siden NM (4 uker siden jeg fikk beskjed om klasseseier)og enda har det ikke kommet ut noen dommerskjema.
Dette er for meg essensen i NM.

Vi hadde evalueringsmøte i dag, og dette var definitivt på lista over forbedringspunkter. Selv om det vel bare er 9 dager siden vinnerne ble kjent, så burde det ha kommet før. Nå tror jeg imidlertid det bare er timer (om ikke minutter) før mer komplette resultatlister er klare, og dommerskjemaer er også på veg.

Er det ikke mulig å slippe resultatlister og dommerskjema samme kvelden som festen er?
Mitt forslag til neste år er å ha en dedikert person til hver bedømming som kun scanner ferdige utfylte dommerskjema, da slipper de som har sendt inn å vente så lenge med å se resultatet.
evt hva med å vurdere om fristen for innsending av øl burde være tidligere, slik at "etterarbeidet" da blir en del av forarbeidet.

Jeg tror ikke vi kunne hatt fristen noe særlig tidligere, for det var allerede ganske lenge fra innsendingsfristen til finalen og det var allerede en del ting som kom litt vel sent på plass for fristen vi hadde. I år var det også litt plundrete med påske, som var midt i bedømmingsperioden.

Dessverre så er nok også dette, delvis, et problem som skyldes at vi mangler folk på flere steder i Norbrygg. Resultatlistene, men ikke nødvendigvis dommerprotokollene, burde vi hatt elektronisk og ikke på papir etter bedømmingene, men det har vi manglet IT-folk for å få på plass. Da ender vi opp med manuelt vedlikeholdte lister, som har tatt tiden til de som også har organisert bedømmingene.

Skulle vi hatt et krav om en dedikert person i hver by med bedømming til å jobbe med resultatlister osv, er det nok et par av byene vi ikke kunne hatt bedømming i. Å skaffe personer til å organisere bedømming var en av det største utfordringene med å gjennomføre årets flaskekonkurranse.
 
Hvis spesifikke innspill til flaskekonkurransen hører hjemme et annet sted håper jeg rette vedkommende flytter/oppretter ny tråd.

Helt personlig ville jeg ønsket meg at kategoriene spesial/hvete ble splittet i tre ulike kategorier.
Weiss, kristallweis, dunkelweiss, weizenbock, American wheat, wit og evt gose/liechtenhainer/grodziskie i hvete-kategorien.
Lambic, gueuze, Vlaamse Rood, oud bruin, Berliner Weisse og "andre surøl" i surøl-kategorien.
Tradisjonelt hjemmebrygg og resten av de sære kategoriene i spesialøl-kategorien.

Cascadian Dark Ale/Black IPA og RyePA som underklasser i IPA-kategorien.
 
Tilbake
Topp