Hjemmebryggeri. Nybegynner

Hei
Nå har eg tenkt på dette lenge nok, så nå vil eg starte å bygge mitt eget hjemmebryggeri.
Planen er å gjøre så mye som mulig sjøl.

Eg har lyst å kunne brygge rundt 40-50 liter omgangen.

Eg har tenkt å skaffe meg ein eller to gammle bredere som eg vil lage kokekar og meskekar av.

Håper noen har noen gode bilder og forlaringer på bygging av kokekaret og meskekaret.

Kokekaret: Montere krane og spiral varmeelement.
                Noen som veit om noen plass å kjøpe varmeelment billig?
                Kunne også tenke meg å justere tempen på denne. Noen gode ideer?
                Kle tanken med ein form for tre

Meskekar: Montere krane. Lage eit lokk. Isolere og kle med tre.
                Sil i bunn (bruker sikkert kopar rør som sil i bunn)
                Tar gjerne i mot gode ideer:)

Kjøle spiral: Her er eg litt blank på den beste måten å lage dette. Så her er eg åpen for det meste av gode forslag.

Gjærings dunk: Er det noe eg må tenke på når eg skal kjøpe gjærings dunk?

Ser det er flere som bruker magnet rører. Hva gjør denne? Er det noe eg bør ha?

Er det noe mer eg bør tenke på før eg starter med bygginga?
 
Temperaturkontroll er essensielt. Det gjelder både under bryggingen men også under selve gjæringen. Feil temperatur under gjæringen kan gi deg et helt annet øl enn det du i utgangspunktet forsøkte å lage, eller ølet kan ha usmak eller fusel. Anbefaler å ta opp til vurdering å lage et gjæringskap med varmekilde. Her kan du bruke temperaturkontroll UT-200 feks e.l. til å kontrollere tempen på en fryser eller et kjøleskap som er stort nok til å romme ditt gjæringskar.

Når det gjelder magnet-rører så brukes det for å få maksimal kontroll over en starter laget av flytende gjær og "gjærnæring". Du blander flytende gjær i vørter eller DME og lar blandingen kose seg på røreplaten for å øke celletallet slik at du har riktig mengde aktive gjærceller når du skal helle starteren over i vørteren. Grunnen til at mange bruker røreplaten/gjærstarter er for å være trygg på at gjæringen starter raskest mulig i gjæringspannet, blant annet for å redusere sjansen for infeksjoner og for å sikre riktig utgjæring av brygget. Magnet-rører er en så marginal kostnad at om du virkelig ønsker å brygge best mulig øl bør du bruke magnet-rører. Du kan også lage dine egen versjon av en pc-vifte, søk forumet for mer info.

Du bør også tenke igjennom hvorvidt du skal tappe ferdig øl på flasker når du brygger eller om du skal lagre ølet på fat. Det siste er desidert enklest og sparer deg for mye hodepine. Dessuten er det jo snasent å ha ditt eget tappetårn? Dessuten om du lagrer ølet på fat så  trenger du ikke karbonere naturlig. Du kan tvangskarbonere ølet nøyaktig slik du foretrekker ved å trykksette fatet med kullsyre.



Kjølespiral:
Kjølespiral av kobber med whirlpool

Gjæringsdunk er ikke kritisk. Her har du mange alternativer fra gamle vinballonger til plastdunker fra Europris eller Felleskjøpet sålenge de tetter ok. Monter gjærlås og tappekran så har en billig plastdunk blitt ditt gjæringskar.
Kokekar: Billigste løsningen er å bruke 2-3 elementer fra en helt vanlig vannkoker. For å styre temperaturen bruker du PID. Vannvarmer m/ PID
Om du leser hele tråden på den siste linken så får du en ganske god oversikt over hva du trenger for å lage kokekar.

Det er jo ikke slik at du må ha alt dette på plass før du kan lage øl. Men dersom du allerede kjenner at brygging er noe for deg og har lyst å lage det aller beste ølet så er det bare å begynne å bestille.
Om du synes dette blir både for kostbart og/eller for tidkrevende kan du starte helt enkelt med Brew-in-a-Bag.
Kort sagt så har du en stor kjele til varmt vann også har du malten i en nlyon-bag i kjelen når vannet har riktig temperatur. Så trekker du malten på samme måte som en trekker en kopp Lipton te. Her kan du også sjonglere med kun malt, blanding av malt/spesialmalt og ekstrakt eller rene ekstrakt-brygg. Merk at ekstrakt brygg også kan være prima vare om det er gjort på riktig vis og ikke i henhold til vedlagte bruksanvisninger. Du kan humle med blomst eller pellet. Enkel og rimelig inngangbillett til hjemmebryggingens verden. Brew in a bag er nok den rimeligste formen for brygging. Men du kan lage spesialøl også på disse. Og av alle oppskrifter du finner på disse sidene og eller på nettet så kan du vel lage de aller fleste med dette minimalistiske utstyret. Dette gir virkelig Feinsmecker-øl til gi-bort-pris:

[flash=150,150]http://www.youtube.com/watch?v=Kfi86yzhPvw[/flash]
 
Takker for gode svar.
Eg skjønner at eg har undervurder hvor viktig temperaturen er under sjølve gjærings prosessen.
Håper kansje noen har noen gode råd for å ha best mulig kontroll på temperaturen.

Utenom har eg skaffa ein breder som eg må jobbe litt med:)
 
Ja en kan kanskje si det så enkelt at de tre viktigste faktorene ved brygging er:


Frysere/kjøleskap er en marginal kostnad idag. Det gies ofte bort fult brukbare kjøleskap/frysebokser (finn.no/lokalavis/el-retur) som kan brukes til å kontrollere temperaturen under gjæringen. Du kan jo lese mer om gjæringstemp her.

Men som jeg sa innledningsvis ølbrygging er egentlig enkelt. Om du ikke skal brygge pils (pils krever gjæring på lav og stabil temp) og har nogenlunde stabil temp i kjelleren e.l så kan du fint gjære ale. Du trenger ikke ha alt på plass før du tester ditt første brygg. Prosessen med å finne alt utstyr tar gjerne tid og en kan jo risikere å gå lei om en aldri får drukket noe øl, bare bygge, lete, moddelere etc. Og BiaB anbefales absolutt som en uhøytidelig start på bryggingen. Billig og enkelt og gjøres på kjøkkenbenken.
Om du velger Brew-in-a-Bag metoden kan du brygge med malt, brygging med malt-ekstrakt eller ganske enkelt ved å handle inn et ølsett. Følger du instruksene i linkene blir resultatet bra.
 
Hei Ruben!

Du har valgt en fantastisk vanedannende ny hobby ved å brygge øl selv!

Jeg vet ikke hvor du bor, men vest i landet bør det vel være?

De fleste hjemmebryggere bygger en to til tre anlegg før de blir fornøyd!

Så mitt råd er:
Brygg de første gangene hos medbryggere (alle ønsker å hjelpe alle!)
Fokuser på gjæring med temperaturkontoll hos deg selv med egen tapping på flasker!
Etter hvert begynner du å brygge hos deg selv med enkelt utstyr, men du kan fremdeles kværne korn hos andre!
Før du vet ordet av det har du også komplett anlegg for alle faser av ølbrygging!

PS! De fleste fokuserer for mye på å kjøpe utstyr, men man kan faktisk komme godt igang med hjelp av andre i ditt distrikt med en investering på 500 kr. Jeg garanterer deg at du vil skifte preferanser underveis mht valg av utstyr!

pål
 
Hei
Her kommer ein litten oppdatering.
Eg har vært ein liten tur til Oslo å da var eg innom til Erik Schønsee (Bryggselv.no) å kjøpte litt knask.
Eg stresser ikkje så veldig med å starte brygginga, men eg kjenner at eg klør mer med å komme i gang for hver dag som går.

Det som er på plass nå er:
2 Gjæringskar


Diverse knask


Fremtidige varmeelemet for kokekar og meskekar


Dette er egentlig brederene som eg hadde tenkt å bruke. Eg synest at dei blir litt for store så eg prøver å skaffe noe ant


Eg har også skaffa meg eit kjøleskap som virker som eg har tenkt å bruke til kontrol av gjæringstemp.
 
Har du fått brygget noe nå da?
Er jo fort gjort å bruke for mye tid på å organisere bryggeriet og dermed glemme det egentlige målet som jo er å drikke sitt eget øl. Selv brukte jeg for mange måneder på planlegging/organisering/bestilling/mekking med det visste seg jo at tilogmed planlegging/rigging var mye morsommere når man samtidig kunne nyte av sitt eget hjemmebrygg.

Biab er som sagt en glimrende inngangsbillett til brygging. Du kan på en enkel måte starte å samle brygge-erfaring og det ser jo ut som du har utstyr nok nå til å sette igang alt. Komfyr regner jeg med du alt har :) og om du ikke har stor gryte så er det vel mulig å låne ei saftgryte eller hummer/krabbe gryte av bekjente bare slik at du kommer igang?
 
arve.thue skrev:
Har du fått brygget noe nå da?
Er jo fort gjort å bruke for mye tid på å organisere bryggeriet og dermed glemme det egentlige målet som jo er å drikke sitt eget øl. Selv brukte jeg for mange måneder på planlegging/organisering/bestilling/mekking med det visste seg jo at tilogmed planlegging/rigging var mye morsommere når man samtidig kunne nyte av sitt eget hjemmebrygg.

Biab er som sagt en glimrende inngangsbillett til brygging. Du kan på en enkel måte starte å samle brygge-erfaring og det ser jo ut som du har utstyr nok nå til å sette igang alt. Komfyr regner jeg med du alt har :) og om du ikke har stor gryte så er det vel mulig å låne ei saftgryte eller hummer/krabbe gryte av bekjente bare slik at du kommer igang?
Hei
Eg har ikkje fått brygget noe endå. Har lyst å starte, men eg liker veldig godt å gjøre ting orntlig første gangen. Men du har rett. Det blir fort mye fokus på organisering :bank2:
Håper kansje å starte med å brygge om 2-3 uker:)
 
Trenger litt hjelp.
Startet med å dele brederne eg skaffet i dag.
Når eg åpnet den eine var de litt rust inni den. Har pusset den godt inni men det er fortsatt mørke flekke inni brederen.
Er dette eit problem. Eller kan eg bruke den uten å tenke noe mer på det?

 
Hmmmm....
Rust i et kokekar eller meskekar er ikke ett problem bortsett fra at levetiden vil være begrenset.
Rust i et kar for gjæring høres ut som ett problem, tror lett bakterier og villgjær potensielt sett kan sette seg i slike porøse rustlommer.

Behandling av rust tør jeg ikke uttale meg om, det er det garantert andre som har mer å si om, personlig ville jeg sett
etter en annen bereder, eller vurdert å kjøpe ett kokekar fra en storkjøkkenleverandør, da får man det man betaler for.
 
Fant eit lite hul i karet mitt i dag.
Dritt  :thumbdown:
Lurer nesten på om eg bare skal kjøpe noe orntlige greier.
Noe som har noen gode tips?
 
Blås litt pengar på ein skikkeleg kjele og ei god varmekjelde, pluss ein skikkeleg kjølespiral (oppskrifter i fleng på forumet). Bygg opp bryggeriet gradvis rundt dette, enten med BIAB eller kjøleboks, uhyre billege, gode løysingar begge to. Skal du brygge femti liter bør du nok ha 70-80 liters kjele, klarar du deg meg 25 liter er 40qt krabbekjele i aluminium billeg og flott.

Billege labbdunkar (60l) eller europriskar(30l) til gjæring.

Med denne løysinga kan du brygge allereie til helga. Hugs å tinge malt...
 
Nå har eg blåst litt +++ på ein bedre kjele.

Med det meiner eg at eg nå venter på Speidel 20l.

Så nå bare gleder eg meg:)
 
ruben skrev:
Nå har eg blåst litt +++ på ein bedre kjele.

Med det meiner eg at eg nå venter på Speidel 20l.

Så nå bare gleder eg meg:)

Det kommer du ikke til å angre på. ( eller jo, du kommer til å angre på at du ikke kjøpte deg en 50 liter  :) )
 
Tilbake
Topp