Hjemmelaget magnetrører

Hei,

i dag ferdigstilte jeg magnetrøreren min, er veldig fornøyd, derfor vil jeg dele gleden med dere! Det er veldig mange oppskrifter på
hjemmesnekrede rørere der ute (jeg brukte denne: http://brewiki.org/StirPlate), nettopp derfor kan ikke en til gjøre mye skade. Lover å være kortfattet!

Deler:
- 12 V pc vifte (min er 0.34 A -> 4 W, tatt fra en utrangert pc på vei til Afrika...)
- 2 stk Magneter (Elfa nr: 37-520-52   29.90.- stk + mva)
- Plater (heldig og fikk plexiglass av favorittverkstedet mitt :angel:)
- skruer (messing er ikke magnetisk, mitt oppsett blir nok påvirket av metallskrune jeg har festa vifta med)
- strømforsyning (f.eks fra en avdanka avdanka skanner)

Krets som gjør det mulig å variere spenningen (farten) til pc vifte
- (Panel) potensiometer 1k Ohm (eks : Elfra 64-258-13    15.50.-+mva)
- LM317T (Elfa 73-266-64    8.5.- +mva), som bildet viser har jeg skrudd på en (kanskje overflødig) bit metall for kjøling på denne, fant biten sittene på en LM fetter i afrika pcen..
- Kapasitans 0.1 microFarad
- Kapasitans 1 microFarad
- Resistans 100 Ohm

Så noen bilder (vet ikke om den virker i vørt, men i skittene labbøtter med vann og UiOs lille rørepinne er jeg sikker på at den virker!).
Edit: jøss så crappy bildene ble.. det var alt jeg fikk plass til :cheeky:

Tror sterkere vifte (samme 12 V, men mer Ampere) og større rørepinne (gleder meg til å prøve min egen) er veien å gå for de som virkelig vil lage liv i mer enn 5 liter..

Yngve
(takk for hjelpen Ola og Olav!)
 
Takk for innlegget.
Driver å finner ut av hvordan jeg skal lage en magnetrører, så dette kom godt med :D
 
:amen:

Husflid = grym vortex !

[size=8pt]PS: Webmaster hvisker i øret mitt at bildene ville blitt finere om de ikke var så uhorvelig store![/size]
 
De brukes (i ølbryggingen) til gjærstartere. Man setter starteren på magnetrøreren og får rørt inn luft under hele dyrkingen av gjær. Dette gir en større mengde gjær enn om man ikke bruker rører. Et relativt godt alternativ til magnetrører er å riste på starteren så ofte som mulig.

Forresten, hvis du har fått tak i flere, er du interessert i å selge? Send meg gjerne en PM.
 
Jeg skal dra hjem å sjekke i kjemisakene mine når jeg får tid, så kan jeg gi deg en tilbakemelding på om jeg har en ekstra. :)
 
Her noen bilder fra en veldig enkel og hjemmelaget magnetrører. Hadde egentlig lyst til å lage en krets for å justere hastigheten, men det er vel ikke vits i å kjøre på noe annet en full guffe; som Yders pressiserer.  :laugh:

Jeg brukte en boks for brennbare cd'er.
Vifta er en 0,56A pc vifte.
Magnetene er de samme som "Yders" har, fra Elfa. (Elfa nr: 37-520-52  29.90.- stk + mva)
Strømforsyninga som jeg satte en lite bryter på transformerer til 12V - 2,0A

Bruker en skrue som rørepinne, så jeg får ikke den optimale vortexen.
Peace of cake... bare spør hvis noen trenger detaljer. Jeg har selv sitti timesvis forran nettet for å skjønne meg på dette. Fin måte å lære på men det er jo ikke vits å finne opp kruttet på nytt.
Så enkelt kan det gjøres.  ;D
 
Imponerende!

Og det med en skrue!

Ja, den kretsen ser fin ut, men full guffe er tingen. Snart lurer du på hva en kraftigere vifte kan utrette...

En fin rørepinne er alt du mangler. På en annen side nyter du sikkert å vasker hver rille på skruen ;)

Yders
 
Jeg kan tenke meg at skruen skraper opp glasskolben din så det er nok lurt å bruke en rørepinne, eller å kapsle inn skruen med en hard lim som ikke gir fra seg kjemikalier.
 
Unnskyld et impertinent spørsmål fra en fersking, men hvorfor i all verden trenger noen som helst en magnetrører?
Med andre ord, hva brukes den til?
 
Dette er en hobby med en del "gadgets". Men det meste har noe for seg. Magnetrører brukes i/til starter for å dyrke fram gjærceller. Det er flere måter å gjøre det på, men jeg tror magnetrører er blandt det mer effektive. Så unnskyldingen for alt innkjøp er: Lage enda bedre øl.

Jan H Fjeld
;)
 
Du kan søke på magnetrører i forumet (eller klikk [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?action=search2;search=magnetrører]her[/iurl]) for å få litt innsikt i grunnen. Har selv ikke brukt en slik rører men skjønner godt at det kan gi gode resultater når det gjelder å lage gjærstartere.

Men, som begynnende brygger ville jeg ikke hengt meg opp i en magnetrører, det finnes sånt sett mer grunnleggende ting å bli kjent med først  :brygging:.
 
Vi trenger noen start-tips her.

Vi er to stykker som har prøvd å lage en magnetrører etter beskrivelsene på denne siden, men har ikke fått til noe særlig. Våre første forsøk slo antagelig feil på grunn av for svake magneter. Vi har nå fått tak i to neodyn-magneter fra Clas Ohlson, med gjennomgående hull og oppgitt løftekraft på 10kg. Heller ikke nå får vi det til å funke. Jeg sendte en e-post til Elfa i går og spurte om løftestyrke på deres 37-520-52-magneter, men fikk til svar at de ikke opererte med slike standarder da dette avhenger av "vilket material man ska lyfta och tjockleken på detta material." Det er derfor vanskelig å si noe om hvor sterke våre magneter er sammenlignet med disse. Men kvalitativt kan vi si at de er veldig vanskelig å dra fra hverandre, og at en skrue sitter som klistra fast.

En viktig detalj for Clahs-Ohlson magnetene er at de på et eller annet vis er konstruert slik at de har en (tilsynelatende) sterkere nordpol enn sørpol. Ting festes mye kraftigere til fram enn baksiden av magneten. Dette betyr at ved bruk av magnetisk rørepinne får vi en sterk og en svak magnet dersom den ene snus på hodet. Ved bruk av skrue har ikke dette noe og si, siden to Nord-poler vil fungere bra til å holde skruen fast.

Ofte får vi en god start, men etter noen sekunder slenges røremagneten/skruen (har prøvd begge deler, og også binders) ut til siden, og blir stående og vibrere, eller dilte rundt i kaotiske bevegelser. På lab-type magnetrørere har vi erfart at magneten nærmest kan kastes på en rører i fart og så snurre fint. Må folks hjemmelagde magnetrørere startes opp sakte og rolig, eller kan man for eksempel sette en kolbe med magneten oppi på en magnetrører som allerede er i gang med godt resultat? Vi finner også at lab-type magnetrørere ikke synes å bruke spesielt sterke magneter når vi sammenligner hvor godt f.eks. en skrue henger fast i denne sammenlignet med våre magneter.

Vifta vi bruker er for øvrig en 15 Watts 220V Papst-vifte, 120mm, med spenningsregulator.

Hvor stor avstand bruker folk mellom magnetene sine og røreplata? Vi mistenker at dette er den kritiske størrelsen her. På BrewWiki-linken har han en ganske stor avstand, jeg kan ikke fatte annet enn at han må ha brukt supersterke magneter.

En annen parameter er avstanden mellom magnetene, og forholdet mellom denne avstanden og lengden på rørepinnen. Med lang avstand i forhold til lengden på pinnen har vi erfart at rørepinnen finner et stabilt punkt sentrert over den ene magneten, i motsetning til at hver ende av rørepinnen er plassert over hver sin magnet. Noen ganger har vi også observert at rørepinnen "henger fast" i den ene enden i den ene magneten, mens den andre enden vender vekk fra rotasjonssentrum, dratt bort av sentripetalkraften.
 
Dalaker skrev:
Vi trenger noen start-tips her.

Vi er to stykker som har prøvd å lage en magnetrører etter beskrivelsene på denne siden, men har ikke fått til noe særlig. Våre første forsøk slo antagelig feil på grunn av for svake magneter. Vi har nå fått tak i to neodyn-magneter fra Clas Ohlson, med gjennomgående

Disse magnetene har sørdpol i sentrum og nordpol i ytterkant og ikke på den ene eller andre siden, derfor får du effekten du beskriver med at de henger bedre på den ene siden enn den andre.
Jeg har selv ikke begynt på magnetrører nettopp pfa. magneter.
Men jeg vil tro at en tung røremagnet som ikke er balansert godt vil fort slenge ut pga. større sentrigugalkraft.
 
Gå for de Elfa magnetene. Avstanden justerer magnetene selv. De finner et slags equilibrium. Det er viktig at magnetene ligger riktig vei for at det skal dannes en krets gjennom magneten og rørepinnen. Tror det er en fordel hvis skiva du fester magnetene på har ledeevne, selv om magnetene vil lede seg selv gjennom lufta. Fant masse info om dette på nettet da jeg dreiv å pusla med det.
Skaff deg teflonbelagte rørepinner. Mindre friksjon og ikke minst bråk. Jeg måtte lage helvette hjemme for å få lov til å bruke den.  >:D
 
Hei,

jeg prøvde meg også etterhvert med en 220 V vifte. Den oppførte seg akkurat som dere beskriver. Greide aldri å balansere magneten over sentrum av viften. Det greier jeg ikke noe bede selv om jeg bruker tregere vifte, men da har det ikke så mye å si for kreftene er ikke så store.

Mitt forslag er å bytte ut viften med en med lavere omdreiningshastighet. Vanlig gammel pc vifte med mobil-/pclader kraftforsyning holder lenge!

avstanden kan jo ha noe å si (min store rørepinne blir klistra for hardt til bunnen:), da kan f. eks en hampus benyttes for å øke avstanden mellom magnet og pinne..

Hilsen
Yngve
 
Dalaker skrev:
Vi trenger noen start-tips her.

Vi er to stykker som har prøvd å lage en magnetrører etter beskrivelsene på denne siden, men har ikke fått til noe særlig. Våre første forsøk slo antagelig feil på grunn av for svake magneter. Vi har nå fått tak i to neodyn-magneter fra Clas Ohlson, med gjennomgående hull og oppgitt løftekraft på 10kg.

Enig med Oddvar i at disse magnetene ikke er egnet for formålet. De er laget som løftemagneter og selve magneten omsluttes av en jernkrets som fokuserer magnetfeltet i en spalte (grå sirkel på bildet). Det er derfor magneten din kjennes svakere ut på baksiden. Siden jern har bedre magnetisk ledningsevne enn luft vil feltlinjene heller gå igjennom jernet inn mot spalten, enn ut i lufta og igjennom rørepinnen din.

Det du trenger er en enkel magnet, slik som Yngve har kjøpt fra Elfa. Evt. den mindre utgaven: 37-520-37 som er 10x8mm.
Jeg vil anbefale å montere magnetene på en stålring (ikke rustfritt), slik som beskrevet  på wiki'en. Da skjermer du motoren i vifta fra påvirkningen fra neo-magnetene, og det blir lettere å balansere ringen med de to magnetene på vifta.

Som Riis'en sier kan du "simulere" oppsettet uten å lime ting fast for å finne den optimale avstanden mellom magnetene. Bruk en plate av umagnetisk materiale som har ca samme tykkelse som den avstanden du vil få når kolben med rørepinne står oppå vifta. Legg rørepinnen på den ene siden av platen og magnetene på den andre. La magnetene få tak i rørepinnen igjennom plata. Bitene plasserer seg selv på optimal plass ved hjelp av magnetfeltet. Så kan du måle avstanden mellom magnetene.
 
Eduard skrev:
Kan man ikke bare ta en magnet ut av en gammel høyttaler? Sånt koster ikkenoe...

Det blir problemer med N og S pol her også, av brukt utstyr er det neppe noe som slår gamle Hard Disker i magnetkraft, disse er ikke festet med annet enn magnetkraften.

Magneter kan miste kraften ved oppvarming, slag (miste i gulvet)
 
Tilbake
Topp