Hjemmelaget øl-kasse

Snekret sammen en kasse etter inspirasjon fra gammel meierikasse jeg fant på lemmen...
Dette ble resultatet
qy2a9enu.jpg


tejemuzy.jpg


buhymyjy.jpg


zadu5ytu.jpg


Ganske fornøyd med innfellinga av flaskestøttene....  ;D

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
 
Måtte snekre litt jeg også:)
Har laget 5 kasser foreløpig, med plass til 20 flasker type nøgneØ i hver.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    820,7 KB · Sett: 2.357
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Sett: 2.357
Slenger inn et bilde av en kasse eg lagde for et par uker siden.  :biersmile:
 

Vedlegg

  • IMG_20130107_182215.jpg
    IMG_20130107_182215.jpg
    1,5 MB · Sett: 2.506
Likte konstruksjonen TommyK! Tar ikke mange minuttene å lage denne? Dette må prøves

Øystein
 
MortenBo skrev:
De var flotte!!!! Har du oppskriften? Dvs.. Mål osv :)


En slags oppskrift står på bloggen vår. Om det er noe der som er uklart er det bare å spørre :)



oysts skrev:
Hvor mye skal du ha per kasse? :)

Øystein


Kanskje du får kjøpe Ole Jacob sine, haha :)
Du skal iallefall få komme å ta på de, helt gratis!



HansKr
 
TommyK skrev:
Slenger inn et bilde av en kasse eg lagde for et par uker siden.  :biersmile:

Puster liv i denne tråden igjen. Er det noen som har kappliste til noe tilsvarende denne? Helst til 6 flasker.
Fått beskjed av gamlingen hjemme at han lager kasser til hvis jeg har mal.
 
Fredda skrev:
TommyK skrev:
Slenger inn et bilde av en kasse eg lagde for et par uker siden.  :biersmile:

Puster liv i denne tråden igjen. Er det noen som har kappliste til noe tilsvarende denne? Helst til 6 flasker.
Fått beskjed av gamlingen hjemme at han lager kasser til hvis jeg har mal.

Hei,
Har laget tegninger på en ølkasse for 6 0.5L flasker. Skal snekre sammen en til uka selv tenkte jeg.
 

Vedlegg

  • ølkasse.pdf
    347,4 KB · Sett: 1.008
Jeg må få laget meg noen sånne. Liker designet ditt, Pål! Etterspør også mål på kasser til 20 flasker. Skal få laget meg noen. Med litt tjærebeis og rett tau blir det både vakkert og velluktende!
 
Pål Grøthe Sandnes skrev:
Hei,
Har laget tegninger på en ølkasse for 6 0.5L flasker. Skal snekre sammen en til uka selv tenkte jeg.

Det der ser jo meget bra ut :) Har du fått bygget noen kasser selv enda?
Denne vil nok bli sendt hjem til gamlefar som er min snekker :p Utrolig hva jeg får han til å gjøre nå etter jeg kan kjøpslå med øl ;)
 
Andreas Vang og Stlero,

Utfra et ingeniørperspektiv vil jeg si kassa deres bruker minst materialer :)

Andreas, Har du vurdert å sette den breie fjøla øverst og den smale nederst? Den øverste bør være sterkest dersom du skal løfte i den med en hånd fex og får masse vrikrefter... Den nederste skal bære bunnen men det går vel fint uansett da kreftene på den kun er flaskevekt uten mye vridninger osv og trenger ikke være så høy for å holde  flaskene på plass.

Du kan også forlenge vertikalstavene litt over toppkanten så du får låst kassa over ved stabling. Tenkt på det?

Bra jobba!

Ps Nøgne ø kassa kunne kanskje lages i full høyde med trekantstav i innerhjørnene med pent resultat. Kanskje med bare 2 horisontsalstaver som du har her. Da blir designet egentlig samme som deres bortsett fra at vertikalstavene er flyttet inni kassa en i hvert hjørne. Da kan du også forlenge de litt over toppbordet for låsing ved stabling.
 
Her er min kasse. Jeg høvlet ned tykkelsen på bordene til 10 mm. Bunnen er frest inn i nederste del for å gi ekstra styrke
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    61,9 KB · Sett: 1.322
Dette måtte prøves!! :) endelig få bruke den nye saga jeg kjøpte i fjor også hehe.

Husk at tre er veldig sterkt, så her har jeg kløyvd til ca 6 mm. Flaskene ramler ikke utav selv om kassa ble litt høy men setter kanskje på ei fjøl rundt midten for syns skyld. Den skal jo ikke bære noen vekt bare hindre flaskene å dette ut så den kan for den saks skyld være halv bredden av disse brukt her. Må bruke spikerpistol når det blir så tynt. Brukte trelim i hjørnene. Trekantede hjørner.

Tipper jeg bruker enda mer lim og færre kramper neste gang. Glemte å justere litt i bånn så selv om den kan stables er det ingen styrekant på denne. Slik blir det med en prototype :D

Merk denne er 3x6 flasker, artig å prøve en vri fra 4x5.
 

Vedlegg

  • 20130818_130847 (1024x768).jpg
    20130818_130847 (1024x768).jpg
    453,8 KB · Sett: 1.204
  • 20130818_140037 (1024x768).jpg
    20130818_140037 (1024x768).jpg
    357 KB · Sett: 1.153
ThomasH skrev:
Ja, legg ut byggetegning på denne! Hjemmelaget øl i hjemmelaget kasse.
Kan det bli mer hjemmelaget?

Thomas

Visst man er glassblåser og lager ølflaskene sjølv, då er det vel så heimelaga så det kan bli  :laugh:
 
ølkasse.jpg øl kasse stable.jpg
Jeg jobber i et en attføringsbedrift i Bergen. Vi har laget noen prototyper på kasser som egner seg til bla øl. Hvis det er interesse, er det mulighet for å lage mange flere. Litt vanskelig å estimere pris ennå, men maks 200 og minimum 150 pr stk.
 
Tilbake
Topp