Høg gjæringstemperatur i starten... ka farsken?

janegils

Norbrygg-medlem
Er ein fersk brygger, og har nettopp gjennomført min andre bryggeøkt.
Denne gongen tenkte eg å få kontroll på gjæringstemperaturen så eg førte ein sensor gjennom lokket på gjæringsdunken sånn at den heng og dingler midt i vørteren.
Skal være perfekt for å fange opp temperaturutviklingen...

Brygger med Speidel, så eg kjøla ned med spiralkjøler til displayet på Speidelen sa at temp. var 20 grader (pumpa var aktiv).
Tappa så vørteren over i gjæringskaret, tilsatte rehydrert tørrgjær, og på med lokk m/sensor.
Etter heftig risting vart bøtta plassert der den skal stå, plugga inn styring/sensor og tok ein kikk på temperaturen.
Den var 27 grader...!?

Kan det være at gjæringa får opp temperaturen så kjapt/høgt?
Eller er temp.sensor på Speidelen på bærtur?

Etter ca. 12 timer var temperaturen nede på 18 grader, der eg vil være i starten.
 
Prøv å sjekke sensorene mot termometeret som brukes der bak...det er veldig korrekt :)
 
Sensoren eg har i bøtta er av type DS18B20 som skal være rimeleg nøyaktig.
Har 3 stk. som eg har testa samtidig og de viste alle det same.
Spørs om eg må skaffe meg eit superdupert, høykvalitets, top-of-the-line, kalibrert termometer for å bli sikker på kva som er rett.
Føler meg ikkje heilt trygg på Speidelen...
 
Jeg bruker å røre litt rundt i vørteren med spiralkjøleren. Kan hende at spiralen (som er kald) er i umiddelbar nærhet av temperatursensoren i Speidelen. Rør litt rundt innimellom så vil temperaturen være riktig. Det trenger ikke være sånn at sensoren er ødelagt.
 
Bruker DS18S20, ingen av de 20-40 jeg har brukt har avviket fra hverandre, det er vel +/- ,5 grader nøyaktighet på dem men det betyr lite og kommer aldri til å kontrolere dem mot andre termometer.
 
Jeg bruker å røre litt rundt i vørteren med spiralkjøleren. Kan hende at spiralen (som er kald) er i umiddelbar nærhet av temperatursensoren i Speidelen. Rør litt rundt innimellom så vil temperaturen være riktig. Det trenger ikke være sånn at sensoren er ødelagt.

Tja, så lenge pumpa går kontinuerlig så ville eg tru at det ikkje var nødvendig med røring?
Skal foreta ein grundig sjekk av Speidelens temperaturvisning i heile området frå 20-100 grader, kjem tilbake med info når det er gjort.
 
Tja, så lenge pumpa går kontinuerlig så ville eg tru at det ikkje var nødvendig med røring?
Skal foreta ein grundig sjekk av Speidelens temperaturvisning i heile området frå 20-100 grader, kjem tilbake med info når det er gjort.
Hvis det er veldig mye humle i speidelen kan det tenkes at pumpa stopper sånn at du ikke får sirkulert skikkelig under nedkjøling, og at temperaturavlesningen derfor ikke er helt nøyaktig. Kan også ligge humlerester og trub som dekker sensoren.
 
Jau, kan jo tenkast....skal ta ei testoppvarming med kun vatn for å sjekke nøyaktigheit på temperatursensor i Speidelen.
 
Pumpen går ikke under nedkjøling med mindre du velger det manuelt. Speidelen viser ~alltid feil temperatur under nedkjøling om du ikke sirkulerer. Bare å la vørteren stå og roe seg i 20-30min etter nedkjøling før du tapper i bøtten
 
Eg starta pumpa manuelt ja (når temperaturen vart lav nok), så ingen tvil om at den gjekk.
Men er nok ein god idè å vente ei stund før tapping, enda ein detalj å ta med seg til neste runde :)
Kanskje eg går for ein whirlpool-mod også...
 
Da har eg sjekka temperatursensor i Speidelen opp mot en Thermapen som referanse:
(holdt Thermapen-sensoren like ved Speidel-sensoren)

Speidel Thermapen
21.0 20.8
31.0 30.8
40.5 39.9
50.5 49.6
60.0 58.9
70.0 68.4
79.5 78.0
90.0 89.0
99.0 97.9


Så...ikkje så altfor gale, noko avvik når ein kjem eit stykke opp i temperatur (greit å ha i bakhodet).
 
Tilbake
Topp