Holdbarhet og lagring av ipa/apa?

Hei. Vil humleprofilen og friskheten i dise ølene holde seg over tid ved lagring på fat i feks 3-4-5mnd? Eller vil de bli tammere etterhvert som tiden går?

Humleprofil vil alltid forringes over tid. Det går imidlertid saktere jo kaldere ølet oppbevares.

Til gjengjeld kan jo maltsmaken komme godt frem. Jeg har en Kinn Vestkyst klone som har hatt over 8mnd på flaske nå. Den ligner ikke i det hele tatt på ølet vi opprinnelig lagde, men er veldig god.

Hvor lenge kan man ha APA stående på lager? Altså, før det ikke lenger er drikkanes (gjelder kanskje de fleste typer overgjæret øl med mye humle?)

Som det står over. Du kan nok fint lagre en IPA et par år før den begynner å utvikle noen usmaker. Men humlearoma og smak vil forsvinne og blir fullstendig eliminert i løpet av et års tid eller så. Bitterheten vil også svinne hen. Jeg drakk en "black IPA" i julen som var litt over et år gammel og den smakte veldig juleøl (kraftig maltsmak, moderat bitterhet og ingen humlesmak eller aroma). NØ sin IPA har best før to år etter tapping, hvis jeg ikke husker feil.

Ellers vil jeg slå et slag for å brygge IPAer med Brett. Min erfaring er at de holder på humlearoma- og smak omtrent dobbelt så lenge pga Brettanomyces sin evne til å ta oksygen ut av ølet.

Jeg har også en Black IPA som er et år gamel stående nå
den er fortsatt god, men smaker mere India Porter

Ser at nøgne ø merker ølene sine med to år holdbarhet. MEn de er nok best før lenge før det.

Tilbake
Topp