Holdbarhet på brutt fat

Hei.

Hvor lang holdbarhet har øllet på et corneliusfat fra det blir koblet til første gangen?
Er det forskjell ved "kunstig" og "naturlig" karbonering.
Er det forskjell ved om fatet står kaldt i kjøleskap eller om mann har det stående i romteperatur og kjører det gjennom for eksempel en slik: http://shop.petit-agentur.no/products/lindr-pygmy-15
Grunnen til at jeg spør er at jeg stort sett har 7-8 slag av eget brygg i kjelleren og skulle gjerne hatt et par på fat i hjemmepubben, men det er uinntresant å måtte drikke opp et fat sammenhengende. Teit formulert, men legg godvilljen til så skjønnes det nok.  :ilike:

Utfyllende svar er ønsket velkommen.

Sabeltann
 
Har ikke noe utfyllende svar, men fører samme praksis selv. Blir jeg lei en øl kobler jeg på et nytt fat, og sjonglerer som det passer meg til det er tomt. Kan ikke si jeg har merket noe som helt negativt med praksisen...
 
Dette har vært diskutert før med ulike påstander om holdbarhet.

Min erfaring er at holdbarheten til et fat som er tappet av er like lang som holdbarheten til et fat som det ikke har vært tappet av. Hva dette er avhenger også av type øl.

Dette under forutsetning av at man trykker ut ølet med co2 og ikke luft. Så lenge man bruker CO2 blir det ikke mer oksygen i fatet og faren for oksidering øker ikke.

mvh

Bårdd
 
Det kommer vel ann på hvordan du behandler fatet. Om du har det stående i fjæra i saltet vil det nok vare mye kortere en om du lagrer det mørkt og kaldt og smører det inn med olje.
Innholdet i fatet derimot varierer det mye på hvor lenge du bør lagre. Enkelte ølltyper bør gjerne lagres år som god vin, mens andre smaker best som ferskvare. Dette uavhening om du har begynt å tappe av fatet eller ikke, da forutsatt at du bruker CO2, Helium osv til å pumpe ut øllet.
 
Sabeltann skrev:
Takk for svar så langt.
Hvor lang holdbarhet regner mann for et fat generelt da?

Sabeltann

Varighet varierer med øltype ja.
Smakte på et fat pilsner som jeg satte hos min far på sensommeren 2012. Litt tåkete, men fortsatt frisk og fin i smaken.

Sånn generelt kan man vel si at overdreven lagringstid er et ganske lite problem. Iallefall i dette huset :)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp