Honning, chili og sitron i oppskriften min - tanker om dette?

Hei,

Jeg har lest litt rundt på forumet og andre kilder for å finne ut mer om det å tilsette diverse ting i øl, jeg ser for meg at jeg vil prøve meg på å tilsette honning, chili og sitron. Da det har vært dels flertydige svar skriver jeg et innlegg her.

Chili tenker jeg å tilsette mens det er 5 min koketid igjen + ferskt sitronskall (uten det hvite som er bittert).
Jeg er litt usikker på om jeg vil tilsette honning samtidig som jeg tilsetter chili eller om jeg skal vente til rett før jeg skal gå over til karbonering.
Noen som har erfaring med bruken av disse ingrediensene i øl? Når bør det tilsettes? KAN det tilsettes uten problemer? Hvor mye skal tilsettes? etc

Jeg tenker å lage meg følgende oppskrift:

- kjelen er på 25l

Pilsnermalt 3000 g
Hvetemalt 1200 g
meskes på 63 grader i 60 min og 72 grader i 15 min

Bobek 5% 20 g 60 min
Saas 4% 10 g 5 min
Colombus 15% 5 g 0 min

WLP510

22 grader C i to uker
 
Hei

Har leget en Rye Amber Ale - hvor jeg tilsatte honning. Gjorde dette for å lage min egen utgave av Nøgne Ø sin Summer Sommer som ble brygget da jeg var på besøk i Grimstad.

Det jeg har gjort er å tilsette honningen når det er 5 min igjen av kok. Dette pga at honning kan inneholde bakterier osv.

Driver å planlegger en øl med chili, mango og mint - og har sett at det varierer veldig på både erfaringer og meninger (som vanlig i denne hobbyen vår) om når spesielt chili skal tilsettes. Men jeg tror jeg kommer til å teste litt på første batch ved å tilsette chilien i humleposer og smake etter hvert til jeg finner riktig mengde
 
Takk for svar. Hvordan ble smaken på det øllet du laget med honning og husker du hvor mange gram du brukte per liter :)?

Har lest at honning er ekstremt antibakteriell av natur, men jeg tenker å koke den litt for det. Gøy med litt smak på øl synes jeg.
Tenker også å senke chili i vaskeposene mine som jeg også bruker til humle i noen tilfeller.
 
Jeg klinte 1 kilo honning rett i 40 liter øl etter stormgjæring. Null stress, joggedress.

Når det kommer til smak, er den ikke tilstede etter en uke på flaske. Jeg tror min honningøl må vente litt til. Hold oss oppdatert med chili'n, det frister å prøve selv! :D
 
Når det gjelder å tilsette honning etter kok - så er det ikke å anbefale. Honning kan inneholde botulisme - bakterie som kan skape noe infeksjon. Nå skal det sies at jeg ikke er bakteriolog - men for sikkerhet skyld så tilsatte jeg denne når det var 5 min igjen av kok (Dette ble også gjort i Grimstad)

Når det gjelder honningsmaken - så merket heller ikke jeg så mye til den. Jeg har nå laget Batch #2 og øket mengden fra 350g til 600g - dette i en 25 l batch. Så får vi bare se om det blir noe forskjell. Det er jo et hav av forskjellige honning typer der ute. så mulig det kan være noe forskjell her. Jeg har brukt samme type honning i begge batcher (skogshonning fra Solhøy gård i Østfold).
 
@torheie : Hvordan ble resultatet av 600g honning i 25 liter øl? Stor forskjell i smaken fra den første batchen du lagde med honning?
 
For å hindre bakterier i honning varmet jeg den opp til 80 grader på komfyren og satte deretter kjelen inn i stekeovn på samme temperatur i 2-3 timer. Kjølte ned og hadde oppi gjæringskar (etter stormgjæring). 350 gram på 23 liter Blonde (gjæren digget den, hadde fosset ut gjennom vannlåsen iløpet av natten...). Markant smak de første ukene, nesten helt forsvunnet etter noen mnd.
 
For ett år siden brygget jeg 23 liter honeyporter. Tilsatte 500g lynghonning rett fra glasset etter stormgjæring. Smaker fremdeles bare honning. Aldri at så mye som en teskje honning nærmer seg noen av mine brygg igjen.
 
Hadde 450 gram lynghonning i en honningporter (24.5 liter) jeg satte for 2 uker siden - den står fortsatt til gjæring.
Blir spent på hvor mye (eller lite) karakter honningen vil sette på ølet.
Jeg kokte honningen i 60 minutter i vørteren, så jeg regner med at den ihvertfall ikke tar over hele smaksbildet - om den blir merkbar i det hele tatt...
 
Når det gjelder å tilsette honning etter kok - så er det ikke å anbefale. Honning kan inneholde botulisme

Joda. Det er helt trygt. Boluisme-bakterien overlever ikke i gjærende øl. Lav Ph og alkohol tar livet av den. Den trenger også en god del tid på å lage giften sin så botulisme er ikke noe en trenger å bekymre seg for når en lager øl - med mindre du lagrer vørteren din lenge. F.eks. ville jeg vært forsiktig med å lage vørterøl eller lettøl hjemme. Evt. disse folka som gjør no-chill og så samler på vørteren i et halvt år.

Botulisme-sporer overlever nemlig fint koking så det å koke honningen spiller faktisk ingen stor rolle. Disse nye mjødprodusentene i USA er jevnt over veldig imot koking da du ødelegger mye av smakene i honningen. De varmer bare honningen forsiktig opp for at den skal få lavere viskositet.
 
Beklager sent svar. Men det som er litt morsomt var at honning aromaen kom mer frem etter lengre modning. Neste batch kommer jeg til å redusere til 400-450g
 
Min erfaring etter å ha satt (og skylt ut) en del mjød, er at det ikke er noen god idé å bruke lynghonning. Den gir en mye mer markant smak, og det tar lang tid før den modnes og blir mildere. Norsk sommerhonning derimot, eller den afrikanske du får i butikken der det bare står sommerhonning (står at den er fra "land utenfor EU"), er helt fin, og trenger ikke kjempelang tid før den blir bløt og deilig i smaken.
 
Hei

Har leget en Rye Amber Ale - hvor jeg tilsatte honning. Gjorde dette for å lage min egen utgave av Nøgne Ø sin Summer Sommer som ble brygget da jeg var på besøk i Grimstad.

Det jeg har gjort er å tilsette honningen når det er 5 min igjen av kok. Dette pga at honning kan inneholde bakterier osv.

Driver å planlegger en øl med chili, mango og mint - og har sett at det varierer veldig på både erfaringer og meninger (som vanlig i denne hobbyen vår) om når spesielt chili skal tilsettes. Men jeg tror jeg kommer til å teste litt på første batch ved å tilsette chilien i humleposer og smake etter hvert til jeg finner riktig mengde

@torheie Har du en oppskrift på Summer/Sommer? Har fått med meg at det skal være pale, rug, cararug, honning og Kohatu - men i hvilke mengder?
 
Når det gjelder å tilsette honning etter kok - så er det ikke å anbefale. Honning kan inneholde botulisme - bakterie som kan skape noe infeksjon. Nå skal det sies at jeg ikke er bakteriolog - men for sikkerhet skyld så tilsatte jeg denne når det var 5 min igjen av kok (Dette ble også gjort i Grimstad)

Når det gjelder honningsmaken - så merket heller ikke jeg så mye til den. Jeg har nå laget Batch #2 og øket mengden fra 350g til 600g - dette i en 25 l batch. Så får vi bare se om det blir noe forskjell. Det er jo et hav av forskjellige honning typer der ute. så mulig det kan være noe forskjell her. Jeg har brukt samme type honning i begge batcher (skogshonning fra Solhøy gård i Østfold).
Botulismebakterier er ikke no glad i alkohol tror jeg.
 
Tilbake
Topp