Honning

Jeg har flere glass honning jeg har brukt av, og som har stått i flere år (ble hekta på honning i 2006-2007 tror jeg), sjekker innimellom, og absolutt ingenting vokser i de glassa der.
Og det er varierte leverandører, private, sentralen ogsåvidere, så jeg tror det er temmelige safe varer gitt.

Merker med at noen produsenters honning krystaliserer seg da, andre ikke. (og noen skiller seg, men røre de sammen så blir de fine igjen)

Honning er digg !:)
 
http://no.wikipedia.org/wiki/Honning
Ref:

Honning har en lang tradisjon innen naturmedisin. Det skal være påvist at honning har sårhelende og antiseptiske egenskaper. Dette skyldes at honningen har lav vannaktivitet, som gjør at mikroorganismer ikke får vannet de trenger til å vokse og formere seg.[2] Honningens lave pH på mellom 3,2 og 4,5[3] bidrar også til å gjøre forholdene dårligere for bakterier. Nyere forskning har også vist at honning har bedre hostedempende effekt enn reseptfri hostesaft
 
arve.thue skrev:
Om jeg har en flaske ni-seks doktor sprit, og du trenger litt med på lommen og jeg fyller min medisinske 96 over på en brukt flaske vil det jo være helt trygt for deg å konsumere niseksen. For evt. bakterier som var i flasken vil ta sin død av den sterke spriten. Må jo bli på samme måte med honning. Sålenge vørteren ikke allerede er infisert vil ikke det å tilsette ubehandlet honning infisere vørteren.

Selv om honning har antiseptiske egenskaper er ikke det samme som at den er helt bakteriefri. De antiseptiske egenskapene til sprit kan godt være sterkere eller på andre måter annerledes enn honning.
 
gustavf skrev:
Selv om honning har antiseptiske egenskaper er ikke det samme som at den er helt bakteriefri. De antiseptiske egenskapene til sprit kan godt være sterkere eller på andre måter annerledes enn honning.

Ja klart det men om honning ikke virket antiseptisk og var rensende så hadde ikke det blitt brukt på blant annet sårskader og brannskader slik det fortsatt gjøres i mange land den dag idag.
Om de stoler nok på honning til å smøre på brannskadde så stoler jeg nok på honning til å dønke vørteren.
 
Når jeg tar inn kubene, så lar jeg de stå i romtemp to tre dager før jeg slynger. Honningen i seg selv er antiseptisk, men hvis vann innholdet i honningen er for høyt KAN ulumskheter begynne å vokse. Det honning centralen gjør er at de sørger for at all honning som sendes ut til butikkene har likt vanninnhold og den er også sjekket for basilusker. Men ikke la dette skremme noen fra å kjøpe honning privat, de som driver med dette er somregel folk som vet hva de driver på med.
 
har honningen nok vann, vill den vel få et "grønt" lokk etter en tids oppbevaring i romtemp?
sukker og basilusker i romtemp er en dårlig kombinasjon.
klarer honningen en måned eller to på kjøkkenbenken er den vel grei?
 
I ren honning kan ikke noen bakterier eller gjær vokse.  Men allikevel kan det være sporer der på samme måte som i gjær som er tørket.  I tørket gjær er alle cellene i dvale til de får vann, mat (sukker) og næringsstoffer, gjærcellene har da dannet sporer som klarer tørke.  Det samme kan det være i honning, der kan være sporer men formering er ikke mulig før det blir nok vann tilstede.

Å sammenligne honning med sprit er som å sammenligne epler og pærer.  Sprit dreper effektivt alt levende ned i ganske lave konsentrasjoner, dette er årsaken til at det ikke er mulig å gjære til høyere alkoholprosent enn ca 20% (i praksis lavere enn det).  Vannfri honning dreper de fleste bakterier og gjær men noen er i stand til å danne sporer som overlever tørke slik som i tørrgjær.

Honning har i tilegg andre forsvarsmekanismer utenom lav vannaktivitet som gjør den antiseptisk.  Blant annet danner den hydrogenperoksid H2O2 som effektivt dreper bakterier og gjær om vann er tilstede, men om der er mye vann tilstede slik det vil være i en gjæringsdunk når honningen tilsettes klarer ikke de antiseptiske sidene til honning å drepe all gjæra. Det man kan si er at om man tørker gjær overlever flere sporer enn det vil gjøre i tørket honning fordi honningen er antiseptisk på flere måter enn bare lav vannaktivitet. 

OT:  Fortynnet hydrogenperoksid ble mye brukt tidligere i sårbehandling som antiseptisk middel, det brukes fortsatt i noen land i den 3 verden fordi det er billig og dessuten ufarlig i lave konsentrasjoner.  Fordi det er billig bruker ikke vi det her i vesten lenger fordi farmasøytisk industri har overbevist legestanden at andre ting er bedre. 
 
Selv foretrekker jeg å kjøpe ubehandlet honning rett fra produsent, min erfaring er at det gir mer smakfulle produkter enn fra Honningsentralen, som jeg ihvertfall opplever som mer strømlinjeformede og kjedelige i forhold. Jeg har hatt den ene honningbøtta (den andre gikk i ølet) stående i et par år i kjelleren, før jeg flyttet den til kjøleskapet, da den brukes istedet for hostesaft litt nå og da.
 
Lars skrev:
Selv foretrekker jeg å kjøpe ubehandlet honning rett fra produsent, min erfaring er at det gir mer smakfulle produkter enn fra Honningsentralen, som jeg ihvertfall opplever som mer strømlinjeformede og kjedelige i forhold. Jeg har hatt den ene honningbøtta (den andre gikk i ølet) stående i et par år i kjelleren, før jeg flyttet den til kjøleskapet, da den brukes istedet for hostesaft litt nå og da.
jeg kjøper den, fordi honningsentralen sannsynligvis rører alt sammen til en gryte, mens småprodusenter får en mer lokal smak (kraftigere smak av enkelte)
og det er jeg nok enig i, selv om jeg bruker honningen mest til te og pålegg :)
..... andre ting.... hydrogenperoksid blir vel brukt i Norge også. sjekk innehold i pyrisept!
 
samme her, ikke mer fra honningsentralen, mye rare merker her, Kjartans, Romerikshonning, Totenhonning, Starland(?), ogsåvidere.. mye digg :)
Brukes når jeg lager mat, mekker te, og diverse.
(Honning, pressetsitron, og varmt vann er f.eks snadder)

Ok, var litt offtopic kanskje :)
 
magne1972 skrev:
..... andre ting.... hydrogenperoksid blir vel brukt i Norge også. sjekk innehold i pyrisept!

Ja, galt av meg å si at det ikke brukes i det hele tatt lenger, men det brukes i mye mindre grad nå enn tidligere.
 
neslekkim skrev:
samme her, ikke mer fra honningsentralen, mye rare merker her, Kjartans, Romerikshonning, Totenhonning, Starland(?), ogsåvidere.. mye digg :)
Brukes når jeg lager mat, mekker te, og diverse.
(Honning, pressetsitron, og varmt vann er f.eks snadder)

Ok, var litt offtopic kanskje :)
Ikke offtopic så lenge det smaker godt....!?
Jeg er også en flink tenarkis til tider:)
te sitron og honning er rene middagen det... ;)
 
Ørjan B skrev:
I ren honning kan ikke noen bakterier eller gjær vokse.  Men allikevel kan det være sporer der på samme måte som i gjær som er tørket.  I tørket gjær er alle cellene i dvale til de får vann, mat (sukker) og næringsstoffer, gjærcellene har da dannet sporer som klarer tørke.  Det samme kan det være i honning, der kan være sporer men formering er ikke mulig før det blir nok vann tilstede.

Å sammenligne honning med sprit er som å sammenligne epler og pærer.  Sprit dreper effektivt alt levende ned i ganske lave konsentrasjoner, dette er årsaken til at det ikke er mulig å gjære til høyere alkoholprosent enn ca 20% (i praksis lavere enn det).  Vannfri honning dreper de fleste bakterier og gjær men noen er i stand til å danne sporer som overlever tørke slik som i tørrgjær.

Honning har i tilegg andre forsvarsmekanismer utenom lav vannaktivitet som gjør den antiseptisk.  Blant annet danner den hydrogenperoksid H2O2 som effektivt dreper bakterier og gjær om vann er tilstede, men om der er mye vann tilstede slik det vil være i en gjæringsdunk når honningen tilsettes klarer ikke de antiseptiske sidene til honning å drepe all gjæra. Det man kan si er at om man tørker gjær overlever flere sporer enn det vil gjøre i tørket honning fordi honningen er antiseptisk på flere måter enn bare lav vannaktivitet.   

OT:  Fortynnet hydrogenperoksid ble mye brukt tidligere i sårbehandling som antiseptisk middel, det brukes fortsatt i noen land i den 3 verden fordi det er billig og dessuten ufarlig i lave konsentrasjoner.  Fordi det er billig bruker ikke vi det her i vesten lenger fordi farmasøytisk industri har overbevist legestanden at andre ting er bedre. 

Epler og pærer? Ærlig talt slettes ikke.
Jeg mener fortsatt at det er andre plasser i kjeden infeksjon lettere oppstår enn akkurat dette med honning. Tross alt dumpes honningen i vørter som er syltet med milliarder av gjærceller. Før evt sporstoffer i honningen når å våkne har vørteren allerede blitt overtatt av ølgjæren og blitt alkoholholdig. Tror det er andre faser enn heller skal fokusere på under bryggingen for å unngå infeksjoner. Men for all del folk gjør som de vil, om noen ønsker å koke honningen først så sover jeg like godt om natta jeg.
 
arve.thue skrev:
Epler og pærer? Ærlig talt slettes ikke.

Epler og pærer var om din sammenligning mellom honning og sprit ikke om honning er i stand til å infisere øl.

arve.thue skrev:
Jeg mener fortsatt at det er andre plasser i kjeden infeksjon lettere oppstår enn akkurat dette med honning. Tross alt dumpes honningen i vørter som er syltet med milliarder av gjærceller. Før evt sporstoffer i honningen når å våkne har vørteren allerede blitt overtatt av ølgjæren og blitt alkoholholdig. Tror det er andre faser enn heller skal fokusere på under bryggingen for å unngå infeksjoner. Men for all del folk gjør som de vil, om noen ønsker å koke honningen først så sover jeg like godt om natta jeg.

Jeg har ikke påstått at honning vil gi øl infeksjon selv om det kan det teoretisk.  Jeg er også av den oppfatning at honning trygt kan tilsettes øl blant annet fordi eventuelle organismer da vil møte massiv overvekt av gjærceller slik du også sier.  Mine innlegg går på at du mener at honning ikke kan inneholde organismer, at det er sterilt som sprit er, og det mener jeg er feil. Jeg tror at om man blander sterilt vann og honning som ikke er kokt så vil det kunne bli vekst av bakterier.  Men selvfølgelig kan jeg ta feil.
 
Ørjan B skrev:
arve.thue skrev:
Epler og pærer? Ærlig talt slettes ikke.

Epler og pærer var om din sammenligning mellom honning og sprit ikke om honning er i stand til å infisere øl.

arve.thue skrev:
Jeg mener fortsatt at det er andre plasser i kjeden infeksjon lettere oppstår enn akkurat dette med honning. Tross alt dumpes honningen i vørter som er syltet med milliarder av gjærceller. Før evt sporstoffer i honningen når å våkne har vørteren allerede blitt overtatt av ølgjæren og blitt alkoholholdig. Tror det er andre faser enn heller skal fokusere på under bryggingen for å unngå infeksjoner. Men for all del folk gjør som de vil, om noen ønsker å koke honningen først så sover jeg like godt om natta jeg.

Jeg har ikke påstått at honning vil gi øl infeksjon selv om det kan det teoretisk.  Jeg er også av den oppfatning at honning trygt kan tilsettes øl blant annet fordi eventuelle organismer da vil møte massiv overvekt av gjærceller slik du også sier.  Mine innlegg går på at du mener at honning ikke kan inneholde organismer, at det er sterilt som sprit er, og det mener jeg er feil. Jeg tror at om man blander sterilt vann og honning som ikke er kokt så vil det kunne bli vekst av bakterier.  Men selvfølgelig kan jeg ta feil.

Whatever. Er lei nå.
 
Ørjan B skrev:
arve.thue skrev:
Epler og pærer? Ærlig talt slettes ikke.

Epler og pærer var om din sammenligning mellom honning og sprit ikke om honning er i stand til å infisere øl.

arve.thue skrev:
Jeg mener fortsatt at det er andre plasser i kjeden infeksjon lettere oppstår enn akkurat dette med honning. Tross alt dumpes honningen i vørter som er syltet med milliarder av gjærceller. Før evt sporstoffer i honningen når å våkne har vørteren allerede blitt overtatt av ølgjæren og blitt alkoholholdig. Tror det er andre faser enn heller skal fokusere på under bryggingen for å unngå infeksjoner. Men for all del folk gjør som de vil, om noen ønsker å koke honningen først så sover jeg like godt om natta jeg.

Jeg har ikke påstått at honning vil gi øl infeksjon selv om det kan det teoretisk.  Jeg er også av den oppfatning at honning trygt kan tilsettes øl blant annet fordi eventuelle organismer da vil møte massiv overvekt av gjærceller slik du også sier.  Mine innlegg går på at du mener at honning ikke kan inneholde organismer, at det er sterilt som sprit er, og det mener jeg er feil. Jeg tror at om man blander sterilt vann og honning som ikke er kokt så vil det kunne bli vekst av bakterier.  Men selvfølgelig kan jeg ta feil.
der tar du ikke feil! ved en slik tilsettin vil nok noe skje. Hverken kokt vann eller honning er sterilt, kokt vann er dessinfisert, og honning er antiseptisk (andre organismer kan/vil ikke overleve). så er ingen av dem sterile, og de ville uansett ikke vært det med mindre de var i vaccum. så ting vil nok skje.
Ingen av osser innteresert i eller klarer å oppnå sterilt nivå. men honning er nok trygt å tilsette, pga floraen i honning uansett er ubetydelig skadelig for øllet før vi har konsumert det.
Jeg er kanskje overnøye med tanke på renslighet på utstyr og inngredienser  i øllet mitt, men bedre føre var er nå en god regel.
men øl er tross alt en innfisert drikk.
Sjekk bakterieinneholdet i gjæren du putter inn.......
og hva inneholder lufta hjemme hos deg eller hos ringnes----Har vært der....
jeg har startet en tråd om dette for å få litt skjelefred :)
 
Ørjan B skrev:
Jeg har ikke påstått at honning vil gi øl infeksjon selv om det kan det teoretisk.  Jeg er også av den oppfatning at honning trygt kan tilsettes øl blant annet fordi eventuelle organismer da vil møte massiv overvekt av gjærceller slik du også sier.  Mine innlegg går på at du mener at honning ikke kan inneholde organismer, at det er sterilt som sprit er, og det mener jeg er feil. Jeg tror at om man blander sterilt vann og honning som ikke er kokt så vil det kunne bli vekst av bakterier.  Men selvfølgelig kan jeg ta feil.

Har ikke sagt at honning er sterilt - men antiseptisk. Det er en vesentlig forskjell. Jeg skrev at sprit i sterilt i konsentrert form altså niseks. Om spriten blandes ut nok er den ikke lenger steril. Honning er antiseptisk. Men honningen vil ikke desinfisere vørteren.
Det som evt. måtte leve i honningen skal tross alt kjempe mot allerede pitchet gjærceller og den matchen blir seig.
 
arve.thue skrev:
Ørjan B skrev:
Jeg har ikke påstått at honning vil gi øl infeksjon selv om det kan det teoretisk.  Jeg er også av den oppfatning at honning trygt kan tilsettes øl blant annet fordi eventuelle organismer da vil møte massiv overvekt av gjærceller slik du også sier.  Mine innlegg går på at du mener at honning ikke kan inneholde organismer, at det er sterilt som sprit er, og det mener jeg er feil. Jeg tror at om man blander sterilt vann og honning som ikke er kokt så vil det kunne bli vekst av bakterier.  Men selvfølgelig kan jeg ta feil.

Har ikke sagt at honning er sterilt - men antiseptisk. Det er en vesentlig forskjell. Jeg skrev at sprit i sterilt i konsentrert form altså niseks. Om spriten blandes ut nok er den ikke lenger steril. Honning er antiseptisk. Men honningen vil ikke desinfisere vørteren.
Det som evt. måtte leve i honningen skal tross alt kjempe mot allerede pitchet gjærceller og den matchen blir seig.
beklager.... mange hjemmebrygg innebords nå..... vørteren er forhåpentligvis allerede dessinfisert, og trenger ikke og kan ikke det fra honningen. menhonning kan og vill tilføre elementer til vørteren. om de elementene er uønsket eller skadelige for vørteren/øllet er umulig å si, men de vil uansett tilføre en ukjent kultur som vil ha en påvirkning.
jeg er ingen ekspert på området, men dette er mine synspunkterer etter selvopplevelser, og jobb innen dentalbransjen anngående hygiene.
 
Freddy skrev:
Jeg har selv prøvd å etterligne "Honning-øl" som jeg har smakt i både i Estland og Russland. Bla.annet ølet som dem har på restauranten "Olde Hansa"i Tallin er virkelig et magisk honning-øl! "Olde Hansa" er en restaurant som har holdt på siden 1600-tallet og lager sine egne øl på loftet.

Upasteurisert honning kan være en kilde til infeksjon av ølet. Så det å koke honningen på slutten vil hjelpe mot dette problemet, men det tar også bort mye smak og aroma ifra honningen. Kokes honningen for lenge vil det kun virke som å tilsette vanlig sukker for å øke OG.

De gangene jeg har prøvd å etterligne disse magiske honning-ølene har jeg holdt boksene med honning i vannbad på 80 grader i ca.to timer før jeg tilsatte dem i vørteren ved kokeslutt. Jeg har hatt gode resultater men, fremdeles ikke helt på høyden av det jeg har smakt i nabolandene østpå.

Skal prøve den Old Hansa¨s Dark honey beer nå på lørdagen..  Gleder meg..
 
Tilbake
Topp