Hop Creep

Jeg trur egentlig ikke det. Brülosophy-folket har testa koking med lokk, som etter teorien skulle gi kraftig DMS pga tilbakeføring av fordampa DMS, men det så ikke ut til å spille noen rolle. Men det beviser jo ikke at teorien din er feil.

Jeg vet ikke helt, volatile oljer vil jeg tro faller ned i vørtern nå de bli avkjølt igjen -og løse seg på samme måte som humleekstrakt/ olje..:rolleyes:

Jeg vet ikke helt, volatile oljer vil jeg tro faller ned i vørtern nå de bli avkjølt igjen -og løse seg på samme måte som humleekstrakt/ olje..:rolleyes:

men det er også mulig det bare fester seg til lokket eller forsvinner andre steder. No faller kanskje tilgode :)

Det blir vel mindre trykk i en wp enn under koking, der det meste av dampen åpenbart presses ut sjøl om du bruker lokk, så kanskje ..

Brukte man ikke ryllik og mjødurt for bitterhet, ikke primært aroma? Isåfall løser det ikke stort siden problemet her er tørrhumling.
Jo, det er nok særlig for bitterheten.
RYLLIK gir tydeligvis en markant bitterhet som kan minne om humle, men med en annen karakter. Den bidrar med en krydret, frisk og urteaktig aroma. Noen opplever også at den kan gi en smak som minner om jord eller "urtete".
MJØDURT har en intens, søt lukt og smak som minner om sommereng. Den gir øl en karakteristisk, aromatisk smak som kan beskrives som en blanding av søt mandel, honning og nyslått høy. Mjødurt gir en behagelig, urteaktig bitterhet i ettersmak. Noen opplever også toner av kirsebær i aromaen. PS! Mjødurt har blitt brukt både som smakssetter og konserveringsmiddel.
Denne beskrivelsen gjør at jeg fortsatt vil prøve å lage mjød eller en braggot med mjødurt.

Tilbake
Topp