Hop spider

Nolle

Norbrygg-medlem
Er det noen som har gjort seg erfaring med bruk av hop spider.  Holder på å lage meg en selv og har da tenkt å bruke vanlige nylon halvstrømper til filterpose, istedet for disse nylonposene som brukes blant annet til filtrering av maling.  Nylonstrømpene (type dame-) er jo mye billigere.

Har bygget en selv, men føler jeg får mer kontroll og riktig utbytte av humlen når jeg kjører den rett i kjelen uten noe form for pose.

Ja, hadde det litt i bakhodet selv.  Årsaken til at jeg tenkte å bruke en hop spider var å få minst mulig trub etter overføring til gjæringskaret. Mistet mellom 3 og 4 liter i mitt første brygg, er det normalt eller?  Kan man ev. bruke en saftsil og klede, som da samler opp humle og eggehvitestoffer?

Ja, det blir jo noe grums. Jeg venter en liten time etter jeg har kjølt ned og da har et meste av trub samlet seg i bunnen av kjelen og det blir veldig greit å tappe av til gjærkaret. Bruker et dørslag fra IKEA som fanger det meste av trub. Litt blir selvsagt med over, men det samler seg i bunn av gjærkaret løpet av gjæringsforløpet og har for det meste klar nok vørter til at jeg er fornøyd:) er dog ikke så kresen på akkurat det. Smaken som teller:) men som regel har jeg krystallklart øl iløpet av noen uker på flaske.

Jeg bruker hop spider når jeg har mye humle i kokekjelen (brewolution brewster). Jeg har motstrømskjøler utenfor kjelen, så jeg tør ikke la grumset senke seg før tapping. Det fungerer bra. Jeg bruker en tilitersbøtte jeg har sagd av nederste 90% på. Denne har fester jeg stor silduk i v.hj.a klesklyper. Silduken er fra bryggeland, og i samme stoff som humleposer. Jeg bruker også bestikk i rustfritt stål som lodd, slik at spiderduken synker, og fyller mest mulig av kjelen. Det fungerer greit, og gjør at bazookafilteret ikke går så tett. Det er mest på grunn av dette jeg behøver spider. Jeg er litt usikker på om dette medfører tap av effekt fra humlen (IBU og aroma) og at jeg bør kompensere med mer humle for tapet via spider. Har ikke brygget ellers identiske brygg med og uten spider for å teste dette ennå. Ved mindre humlerike brygg pleier det å holde med litt whirlpool-røring for å samle grumset i midten av kjelen. Gelatin er min favoritt på klarning, bare å tilsette i gjæringskaret et par dager før flasking. Følger Erlendso sine råd fra denne tråden http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,4085.0.html . Gelatin fungerer helt topp for meg. Lykke til med edderkoppen, og gi gjerne beskjed hvis du gjør noen erfaringer med hop spider.

Tilbake
Topp