Hopster Bryggeri

Gahr skrev:
Planlegger du automatisering av humletilsetninger også etterhvert? Og hva med start av skylling og kok? Er målet helautomatisering?

Humletilsetninger blir nok mer for utfordringen sin del, men kanskje etter hvert. Jeg har lagt opp til det i elektronikken og skissen for det er klar. Alt fra og med fylling av HLT til og med ferdig nedkjølt vørter kan kjøres automatisk når jeg får de siste komponentene og programkoden i orden. Helautomatisering er forsåvidt ikke målet, men repeterbarhet er. Tidsregnestykket er enkelt, kan jeg halvere bryggetiden så kan jeg doble bryggefrevensen :)

Det var dette jeg planla når du og Mike kom ned i kjelleren på Lervig i sommer når jeg svabret gulv med Gordon Strong intervju på ørene ;D

Oskar_L skrev:
Det var et nydelig Oxygen flowmeter du hadde montert i oksygen sløyfa di ;-) Funka det etter hensikten?

Det funker bra! Har hatt det noen år nå :) In-line oksygentilsetning må jeg venne meg litt til. Det ser ut til at oksygenopptaket er så bra at jeg kan gå langt under 1L/min :) I dag tilsatt jeg oksygen under whirlpool når vørteren var nede i 20C men planen er å tilsette og måle på vei til gjæringskaret.

Odland skrev:
Meget sexed anlegg. Litt for automatisert for my liking, men hadde ikke lagt med ned på rygg og blånekta. Har samme oxy-regulator :)

Enkel sak å bytte ut til manuelle ventiler og kutte ned med en del stykker ;) Da har du et råskinn av en oksygenregulator! 8)

Edit: Noe av det jeg liker absolutt best er nok at alt står fremme så på bryggedagen er det ingen rigging, just plug and play :skitbra:

Ah, det var selvsagt deg som var der, ja. Min trege hjerne koblet ikke det... Ingenting er så bra for kreativiteten som monotont arbeid!

Forresten, jeg ser du har sight glass på meskekaret. Hvor har du kjøpt dette? Hadde vært artig å ha noe slikt.

I dag ble det brygget mørk lager til jul. Litt i seineste laget, men kanskje går det akkurat. 4 brygg på en uke, moro med nytt bryggeri! :skitbra:

Martin E skrev:
Bjarte H skrev:

Har du undersøkt hvor mye av dampen som renner tilbake i gryta di under kok? Har du lavere avdampning enn du hadde med vanlig åpent lokk?

Da har jeg en test og et par brygg på nakken med kondenseringsløsningen. Det fungerer bra i praksis. I testen med kok av 10L vann fikk jeg rundt 10% avkok per time. I gå brygget jeg juleøl (16L) og apa (12L) og fikk ganske nøyaktig 8% avkok på begge, så det ser ut til å være stabilt. Jeg har laget en pakning mellom kjelen og lokket av en 6mm silikonslange som er limt sammen til en ring med silikonlim og snittet opp på langs. I tillegg bruker jeg en liten stropp til å klemme ned lokket slik at det tetter godt.

Så sant jeg ikke får problemer med DMS eller andre usmaker så blir det nok fast rutine å bruke den. På begge bryggene  i går hadde jeg en kun en liten ventil åpen, ingen åpne vinduer og ingen tilduggede vinduer, så det funker. Hadde jeg kokt som vanlig med lokket på gløtt og kun ventilen åpen så hadde vinduene vært tildugget og dråper hengt fra taket under brygg nr. 2, det vet jeg av erfaring ;D

På sikt kommer jeg kanskje til å lage en kortere mostrømskjøler eller platekjøler for å kondensere dampen, i stedet for vørterkjøleren. Da ser jeg for meg at det blir mindre motstand og sannsynligvis mer avkok, selv om koketemperaturen kommer til å gå ned litt.

Har lagt ut noen flere bilder på http://www.hopsterbrewery.com/the-build/
2013-10-09-20-17-02.jpg

Under testingen
2013-10-09-20-17-20.jpg

Bitter og fælt kondensat

Koker du opp med lokket løst slik at du har kontroll på når du får kok?
Hvis du får en øl du ikke liker,  så kan du jo bare koke den :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk now Free

Thorvald skrev:
Koker du opp med lokket løst slik at du har kontroll på når du får kok?
Hvis du får en øl du ikke liker,  så kan du jo bare koke den :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk now Free

Jeg koker opp med lokket på. Jeg har en temperatursensor i kjelen, så jeg vet hvordan det ligger an selv om lokket er på :) Når det gjelder destillering så gjør jeg meg ikke til fant for et par desiliter dårlig sprit ;) Da er det bedre å handle en god islay, selv om jeg stort sett foretrekker øl :)

Får du ikke skum-problemer når du koker med lokket på? Jeg gjør det samme (om enn noe mindre elegant, og uten varmeveksling), med en 1" slange fra lokket, via en oppsamlingstank for kondens, og videre til kjøkkenviften. Det er ikke sjelden at proteiner tyter ned i kondenstanken. Bruker du skumdemper?

Brastad skrev:
Hvordan fungerer coneliusfatet som gjæringskar? Gjærer du alt i cornyfat?

Som Bernts sier, det er ikke optimalt men det fungerer.

Nå gjærer jeg ca. 50/50 i gjæringskar og fat. Det tar litt mer tid å vaske iom. at man har inn- og ut-koblingene og så har jeg kuttet et par cm fra stigerøret for å få mindre gjær med når jeg tapper videre til nytt fat eller flasker. Batchstørrelsen blir litt mindre enn folk normalt brygger, men slik det er nå ligger jeg rundt 16L per brygg uansett så det betyr ikke noe for meg. Reguleringen av temperatur med fat vs gjæringskar er ganske lik,  men det er enklere å stable et fat i kjøleskap for gjæring enn et gjæringskar. For tiden gjærer jeg en julebokk i kjøleskapet i et fat på 10C og det er fin drikketemperatur for de andre fatene og flaskene i kjøleskapet, så det "koster" meg ikke så mye.

Det jeg digger mest er at jeg kan ta SG prøver gjennom gjæringsforløpet lett som bare det, uten å åpne fatet.  Og så kan jeg karbonere naturlig med en slik:
3223.jpg

http://bryggeland.no/catalogsearch/result/?a=all&q=3223

Obs! Ikke så gunstig med en slik:
1994.jpg

http://bryggeland.no/catalogsearch/result/?a=all&q=1994

At jeg kan unngå at ølet eksponeres for luft i det hele tatt fra gjæringsstart til ølet er i glasset er også et stort pluss. Spesielt på øl som skal holde seg en stund og eller ikke oppbevares kjølig.

Edit: retta opp i linkene

Har ikke gjort det enda, men tenkte å teste det på en hefe nå snart. Kanskje mer interessant å klarne et øl helt på fatet og se hvordan det går med motrykksfylling da.

Da er nye trykksensorer til volummålingen montert og kalibrert! De forrige var loddet opp ned, og det hadde visst en smarting i uniten gjort med hele batchen :bank2: :bank2: Så det tok litt tid å få nye, men nå er de altså på plass og automatisk fly-sparge er planlagt testet på søndag :skitbra:

muqy7uqa.jpg

mamupevu.jpg

Fermtrolleren tar form. Blir 6 temperatursoner i første omgang, det bør holde. Nesten like lett som å koble STC for de som er skeptiske til vanskelighetsgraden :)

I dag brygges det Kölsch :) Skal brygge blandt annet en Kölsch til et bryllup neste høst, så dette blir en slags test.

Fikk litt høyere utbytte enn planlagt (90%). Det er faktisk akkurat det samme som jeg pleide å ha på Speidelen på denne oppskriften :)

Tester også 70% pådrag på varmeelementet under kokingen, så får vi se hvor mye avkok det blir.

Vedlegg

• SAM_1270.jpg
    SAM_1270.jpg
    167,9 KB · Sett: 1.127
100ml av kok på 6 minutter, 6,8%. Ser ut til at jeg må skru opp pådraget et knepp for å komme opp på 8%.

Smaker skikkelig stygt!

Vedlegg

• 2013-11-03 15.52.03.jpg
    2013-11-03 15.52.03.jpg
    1,9 MB · Sett: 1.098
Tilbake
Topp