Høstet gjær; oppbevaring og holdbarhet?

Har høstet WLP 001, 007 og 545 fra tre bætsjer som jeg har brygget de siste ukene. Har lagret de i steriliserte syltetøyglass i kjøleskapet. Er dette godt nok? Og hvor lenge kan de stå før jeg bør bruke dem igjen?

Takknemlig for råd!

Mvh
Per
 
Ja, det bør være godt nok. Har du vasket den, altså fått bort trub osv?

Bruk gjæren helst innen 2 uker, men opptil en måned kan gå bra. Kan lønne seg med starter isåfall.
 
For å ha prøvd det samlet jeg dugelig med gjær (Us-05) fra bunnen av gjæringskaret for en stund siden; hadde det på desinfisert flasker og lot det stå noen dager kjøleskapet for å settle ut gjær fra øl. Helte av ølet og samlet gjæren i 2 desinfiserte 1/2 flasker, korket og oppbevarte i kjøleskapet. Brukte den første etter 3 uker; tok den ut av kjøla om morningen før jeg skulle brygge, lot den stå på benken og helte den opp i vørteren utpå kvelden. Var veldig sprek den gjæra!
Den andre flasken ble hivd etter 6-7 uker-angrer litt på det, hadde vært gøy å se om det var futt i den enda.
 
Heisan!

Vet ikkje om dette er rette tråden å spørre i, men....

1. Hva med å lage ekstra stor gjærstarter for så å legge til side noe av gjæren til senere bruk?

2. Hvor mange gram gjær tilsvarer 100 mrd gjærceller?

Lurer også på om det er mulig å få kjøpt sånne småflasker/rør som fersk gjær noen ganger kommer i? Eller er det andre måter å oppbevare gjæren på som er like grei?

Mvh,
Victor (aka humle-grønn nybegynner)
 
Heisan!

Vet ikkje om dette er rette tråden å spørre i, men....

1. Hva med å lage ekstra stor gjærstarter for så å legge til side noe av gjæren til senere bruk?

2. Hvor mange gram gjær tilsvarer 100 mrd gjærceller?

Lurer også på om det er mulig å få kjøpt sånne småflasker/rør som fersk gjær noen ganger kommer i? Eller er det andre måter å oppbevare gjæren på som er like grei?

Mvh,
Victor (aka humle-grønn nybegynner)
jeg gjør dette noen ganger, oppbevare da på labflaske og behandler det som tykk slurry i mr malty.
 
jeg gjør dette noen ganger, oppbevare da på labflaske og behandler det som tykk slurry i mr malty.

Bra tips!
Hvor får man forresten tak i labflasker?

En annen ting eg lurer på...
når man dekanterer gjærstarteren, hvor mye vørter er det "forsvarlig" å la bli igjen for å få gjæren til å løsne, og vil denne vørteren lage mye usmaker hvis man velger å oppbevare noe av gjæren til senere bruk?

(det er sikkert et veldig opplagt svar på spørsmålet som burde være mulig å fatte, men eg spør nå likevel....)

Takk for alle innspill, så langt!
 
Bra tips!
Hvor får man forresten tak i labflasker?
Brygg Selv har disse i ulike størrelser.
En annen ting eg lurer på...
når man dekanterer gjærstarteren, hvor mye vørter er det "forsvarlig" å la bli igjen for å få gjæren til å løsne, og vil denne vørteren lage mye usmaker hvis man velger å oppbevare noe av gjæren til senere bruk?

(det er sikkert et veldig opplagt svar på spørsmålet som burde være mulig å fatte, men eg spør nå likevel....)

Takk for alle innspill, så langt!
Dekanterer så mye som mulig uten å tømme ut gjæra - 80-90% av vørteren tømmes forsiktig av.
 
Tilbake
Topp