Høy FG - Temperaturøkning

Rikard

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg sliter med en porter med FG på 1020 pga høy mesketemperatur(billige termometre blir fort veldig dyre...).

Brygget var kommet til en 1022 etter stormgjæring og har stått 9 dager etter dette, totalt 14 dager på 19,5c med wlp002 english ale.

Jeg ser at denne gjæren kun har en utgjæring på ca 70%,er det mulig jeg simpelthen ikke kommer lengre nedover? Brygget er nå uansett satt på 21c og jeg håper å se litt akivitet, men hvor høy temperatur vil brygget tåle før det går utover smak?

Takker for hjelp!
 
Rikard skrev:
Hei!

Jeg sliter med en porter med FG på 1020 pga høy mesketemperatur(billige termometre blir fort veldig dyre...).

Brygget var kommet til en 1022 etter stormgjæring og har stått 9 dager etter dette, totalt 14 dager på 19,5c med wlp002 English ale.

Jeg ser at denne gjæren kun har en utgjæring på ca 70%,er det mulig jeg simpelthen ikke kommer lengre nedover? Brygget er nå uansett satt på 21c og jeg håper å se litt akivitet, men hvor høy temperatur vil brygget tåle før det går utover smak?

Takker for hjelp!

Regner med at du har hatt en OG på rundt 1.060? Jeg synes jo at porter gjerne kan være litt søtt jeg. Jeg satte en pale ale med wlp002 og hos meg gjæret denne fra 1.043 og ned til 1.007. Mesket på 65 grader.

Det kan jo se ut som om denne har gjæret det som er, men det er jo ikke noe problem å sette den på 21 grader som du har gjort og evt vugge forsiktig på dunken for å få litt suspansjon i gjæren og se om det skjer noe. wlp002 er jo veldig flokkulerende.

Du skriver du har mesket på høy temperatur og da får du jo mer ugjærbart sukker. Blir helt sikkert godt øl uansett  ;)
 
Rikard skrev:
Hei!

Jeg sliter med en porter med FG på 1020 pga høy mesketemperatur(billige termometre blir fort veldig dyre...).

Brygget var kommet til en 1022 etter stormgjæring og har stått 9 dager etter dette, totalt 14 dager på 19,5c med wlp002 English ale.

Jeg ser at denne gjæren kun har en utgjæring på ca 70%,er det mulig jeg simpelthen ikke kommer lengre nedover? Brygget er nå uansett satt på 21c og jeg håper å se litt akivitet, men hvor høy temperatur vil brygget tåle før det går utover smak?

Takker for hjelp!
Vi har laget NØ porter klone 2 ganger, første gangen kom vi ned i 1024, andre gangen mesket vi på litt lavere temp og den kom ned i 1020 etter tre uker. OG 1067 og 1064.
Vi bruker London Ale gjær. Uansett så smaker det fabelaktig godt selv om vi ikke kommer ned i 1016 (eller hva oppskriften sier)
 
Takker for hjelpen! Da ser jeg det an om jeg kommer meg litt ned på FG; hvis ikke blir det flasking til uken.

Denne porteren ble ganske drøyt humlet, så ekstra sødme går nok fint det også.
 
Rikard skrev:
Takker for hjelpen! Da ser jeg det an om jeg kommer meg litt ned på FG; hvis ikke blir det flasking til uken.

Denne porteren ble ganske drøyt humlet, så ekstra sødme går nok fint det også.

Det gjør det nok  ;)

Som sagt synes jeg at en porter godt kan være litt søt og har du tørrhumlet i tillegg gjør det absolutt ingenting. Se det ann i 3-4 dager og holder den fortasatt samme SG kan du flaske ølet ditt  :)

Lykke til  ;)
 
Du kan prøve å rugge litt på dunken og se hvis det vekker appetitten til de små kompisene.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Hei!

Jeg vugget litt på dunken sist lørdag og satt porteren på 21 grader. Det har ikke gitt noe utslag i lavere FG, men ølet smaker godt og det blir derfor flasket i dag.

Takker for alle tilbakemeldingene, alltid god hjelp her på forumet!
 
Tilbake
Topp