Heisann forumet.
Nå er det lenge siden man har postet noe og det er brygget en del liter siden sist.
For å ta det kort så har vi brygget mye godt øl med mye god smak.
Men det er en ting som har bekymret meg en del på mange batcher og det er at FG kommer ut litt høyt i forhold til BeerAlchemy.
Ser litt rundt på nettet at man kan justere FG med enten lavere mesketemp (vi ligger som oftest på 65/66 c i mesk på en straight IPA), legge til sukker for å forlenge gjæringa eller lage bedre startere.
Personlig har jeg vært fan av å bruke Safale-US05 da jeg syns den gir en ren og nøytral smak, og bruker jevnlig to pakker på 23-25l vørter. Dette skulle i teorien være mer enn nok eller?
På maltfronten bruker vi ofte (tar IPA som et eksempel igjen her 90% basismalt med rundt 10% cara/spesialmalt.
Sukker har vi ikke prøvd enda
Noen tips til å få lavere FG?
En normal IPA feks vestkyst klonen havner på noe som det her:
Stats:
PreBoil Gravity: 1.072
Original Gravity: 1.073
Final Gravity: 1.020
ABV: 6,6%
Malt:
7750g Pale Malt
350g Medium Crystal
350g CaraAmber
Gjær:
WLP-002 English Ale
Nå er det lenge siden man har postet noe og det er brygget en del liter siden sist.
For å ta det kort så har vi brygget mye godt øl med mye god smak.
Men det er en ting som har bekymret meg en del på mange batcher og det er at FG kommer ut litt høyt i forhold til BeerAlchemy.
Ser litt rundt på nettet at man kan justere FG med enten lavere mesketemp (vi ligger som oftest på 65/66 c i mesk på en straight IPA), legge til sukker for å forlenge gjæringa eller lage bedre startere.
Personlig har jeg vært fan av å bruke Safale-US05 da jeg syns den gir en ren og nøytral smak, og bruker jevnlig to pakker på 23-25l vørter. Dette skulle i teorien være mer enn nok eller?
På maltfronten bruker vi ofte (tar IPA som et eksempel igjen her 90% basismalt med rundt 10% cara/spesialmalt.
Sukker har vi ikke prøvd enda
Noen tips til å få lavere FG?
En normal IPA feks vestkyst klonen havner på noe som det her:
Stats:
PreBoil Gravity: 1.072
Original Gravity: 1.073
Final Gravity: 1.020
ABV: 6,6%
Malt:
7750g Pale Malt
350g Medium Crystal
350g CaraAmber