Høy FG

thomashagen

Norbrygg-medlem
Min Munic Dunkel har nå stått til gjæring i fire uker, og skulle være klar for flasking. Da jeg målte FG nå, så var den på 1.028, og det synes jeg er litt vel høyt. Så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre. Den har stått til gjæring på ca 10 grader, men det har nok vært ned rundt 8 grader i rummet noen dager nå som det har vært så kaldt. Jeg brukte 3,5 pakker med Saflager W34/70. OG var på 1.055. (resten står på http://www.bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=thomashagen&id=124

Hva kan jeg gjøre med dette nå? Hva kan ha skjedd? Jeg tør ikke flaske dette som det er hvertfall...

Ser du har oppgitt 68 grader. Litt vel høyt kanskje. Vil tro dette har skylden. Mye ugjærbart sukker.
Fant dette på weyermann sine sider om dunkel med type 2 malten din:

Mashing method (Infusion): 30 min 50°C (122°F); 30 min 62°C (144°F); 20 min 72°C (162°F); final mash pumping 78°C (172°F)
Sent  from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Hmm ... ok ...

Jeg fulgte i utgangspunktet oppskriften i Brewing Classic Styles, og der mener jeg det står at jeg skal meske på 68 grader og forvente å ende opp med en FG på 1.014 eller noe sånt. Malten jeg brukte var fra Best Maltz, men det spiller vel liten rolle.

Men er det da bare å flaske denne og håpe på det beste?

Skikkelig og skikkelig ... Jeg har prøvd ihvertfall.  :roedme: Da jeg tappet vørteren over på gjæringskaret kjørte jeg den gjennom ei sil så det sprutet og skummet godt. I tillegg rørte jeg kraftig før og etter jeg tilsatte gjær. Det er samme måte jeg pleier å gjøre det ...

68 grader mesk vil ikke gi på langt nær så dårlig utgjæring med tysk münchenermalt. Jeg vil holde en knapp på oksygenering.

Red.: Vil legge til at 68 °C er helt grei mesketemperatur om du vil at brygget skal ha litt kropp.

Jepp, jeg tipper for lite lufting av vørteren er synderen. 68 °C er en relativt høy mesketemperatur, men det skulle ikke gi seg et så stort utslag.

ok. Jeg har ikke noen fat, så jeg får se om jeg finner noen som har ledige fat og som har lyst på et brygg som ikke er helt utgjæret.

Så får jeg bare prøve å brygge en ny batch, og denne gangen lufte vørteren bedre  :)

Takk for hjelpa

Hei
Jeg sitter med det samme problemet nå. Har et brygg med FG (eller SG) = 28. Flasket du brygget ditt, eller fant du et fat?

Kan man tilsette mindre gram sukker pr liter øl, flaske det og håpe på det beste, eller er det anbefalt å ikke flaske et øl med så høy gravity?

Andre enn OP kan selvsagt også svare :)

Jeg flasket det på plastflasker, vanlig brusflasker. Ble ikke noe mer kullsyre enn normalt, så jeg bekymret meg unødig :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Får prøve å svare jeg da, sitter med samme problemet selv...

Satte en Amerikansk Stout med OG 1.072 for 3 uker siden. Lav og lang mesk, 50 liter til gjæring, luftet med ren O2. Gjær var 2 rør fersk WLP005 i 4 liter starter. Gjæren ga seg på FG 1.025. Første gang jeg har hatt problemer med dårlig utgjæring (bank i bordet).

Vil anbefale det jeg gjorde selv:
- øk tempen endel grader. Såpass sent i gjæringsforløpet gir det ikke utslag på smak, bonus kan være å fjerne rester av diacetyl og annet crap.
- rør forsiktig opp gjæren for å sette den i gang igjen (hvis du har tålmodighet/tør)

Hvis du har gjort dette og likevel ikke ser noe fall i FG etter noen dager - flask i vei. Da vil den ikke gjære lenger ned uansett hva du gjør.

Hvis øllet ikke er drikkandes pga for høy FG kan du som siste krisetiltak vurdere å tilsette ny gjær. I såfall bør du visstnok gjøre det i form av en aktiv starter.

Akkurat. Takker for svar.
Jeg har økt temperatur og rørt opp gjæren forsiktig, og da ble det litt aktivitet igjen, men etter 3-4 dager har ikke gravitasjon sunket noen ting.
Sjekker igjen på søndag og flasker uansett. Da har den stått i 3 uker. Gidder ikke vente lenger. Så lenge det ikke går i lufta, er det alltids noen som liker det :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp