Høy gjæringstemp, om kjøling, og ymse annet. Hei forresten!

Hei alle sammen, mann 27, nyfrelst brygger, Trondheim.

Jeg satte nylig min første IPA, som jeg syns gikk svært bra, egen oppskrift, god lukt, traff på OG og syns bryggedagen gikk svært fint, bortsett fra noen småproblemer under kjøling av vørter (kobling som lakk, samt at det tok lang tid). Brygget står nå og gjærer seg på soverommet på rundt 18 grader, og ser til å ha det riktig så bra så langt. Problemet er at under den første natten, dagen og natten deretter var det en skikkelig varmebølge her i Trønderland, og jeg hadde problemer med å finne plass svalt nok for brygget. Det endte i at stormgjæringen tok plass ganske varmt (20-22 grader) Gjæren jeg brukte var av typen Safale US-05 og den ser ut til å være anbefalt 15-22, så jeg håper dette går bra? Har lest at gjæren produserer en god del varme selv, så jeg skulle kanskje heller brygget noe belgisk nå i sommermånedene? Kan jeg forvente noe fusk av denne varmebølgen? Burde jeg nå prøve å få brygget enda svalere (kaldere) eller skal jeg bare holde meg på rundt 18 grader? Evt holde den høyere men stabil (19-20).

Mitt andre spørsmål har med gjæringsbøtter å gjøre. Jeg bruker de graderte Europris-bøttene, og syns som nevnt tidligere at kjøling av brygget er noe herk. Jeg har kjølespiralen som fulgte med min BB30, men er ikke videre imponert over denne. Tenkte da å kanskje føre bygget over i en gjæringsbøtte, etter en gitt mengde kjøling i selve BB'en, denne bøtten da godt plassert i småtrollenes plaskebasseng med noen iskalde 1,5litersflasker rundt seg. Høres dette ut som bare mer stress, eller hva? Hvor høy temp tåler de gjæringsbøttene?

Må også hive inn at jeg har en kjeller som har svært stabil temp på rundt 10 grader. Hva egner seg best her? Er det for varmt til lager, og for kaldt til ales?

TL;DR: Litt for varm gjæring to første døgnene farlig for IPA? Hvor mye varme tåler europris-bøttene?

Takk om dere gidder!
 
Jeg er ingen ekspert, og har kun 12 brygg selv, men 8 av de har vært med SafaleUS05, og jeg har selv opplevd perioder med opp til 24 graders temperatur i dunken. Tidligere i vinter svingte temperaturen på et par brygg mellom 17-24 grader, men det ble kanon-godt øl allikevel :) så det går nok bra. Mange her er svært opptatt av gjøringsforløpet, så det er nok mye i det, men hva skal en nybegynner gjøre. Løsningen på sikt for meg kan være å lage et temperatursikkert område for gjæring av både ales og lager, men jeg vet ikke om det er verdt innsatsen for min del. Mine ales smaker godt de! :cool:

Vedrørende kjøling i BB30, så har du også sikkert fått rådet om å bevege spiralen underveis i kjølingen? Jeg rører litt rundt med den ca hvert tredje minutt (mens jeg nyter et tidligere brygg, såklart!) og kjøler glatt ned 30 liter til 20 grader på ca 20-25 minutter. Se over slangene du bruker, og vurder om du kan økt trykk på kaldtvannet?
 
Kjeller med ti grader er perfekt. Da kan du brygge lager og så kan du på sikt sørge for styrt varme enten i hele kjellerrommet eller i et dedikert lite skap eller kjøleskap :)

Varme styrer du med en stc-1000.

Tror heller ikke IPAen din på noe vis er ødelagt. Kanskje litt fruktigere smak, men i en IPA skal det vel godt gjøres å kjenne smaken av dette :)

Vi brygget tidligere på BB30 og hadde nevnte kjøler. Fullt trykk på kaldtvannet samt nærmest kontinuerlig rolig løfting og senking i vørteren hjelper. En annen ting er at det ikke er sikkert at kaldtvannet ditt er like kaldt nå som ellers i året. Kan godt tenkes at kjølingen går raskere når det blir kaldere i luften og kaldtvannet ditt kanskje blir kaldere.
 
Takk for svar! Svært betryggende :)

Jeg har fått med meg trikset, men ble nok noe stresset når det kom vann i vørteren. Endte opp med å trikse til slangen nok til at jeg kontrollerte lekkasjen ned i en balje ved siden av bryggeutstyret. Er nok på grunn av dette, samt at jeg da ikke kunne bevege stort på den at jeg føler det tok lang tid.

Edit: Takk igjen, flotte greier. Ang. tempraturstyrt gjæring blir nok dette når større bolig anskaffes. Selv om det frister å starte allerede. Slik det er nå blir gjæringen gjort enten i kjelleren ved ~10 grader, eller oppe i leiligheten ved romtemp. Så satser på at det blir god øl av det uansett :)
 
Morn.
Har også hatt øl til gjæring som har variert fra 16-24 grader (!). Resultat: Godt øl.

Dette med plaskebasseng høres voldsomt styrete ut. Det er også da den er mest utsatt for infeksjon. Så: minst mulig flytting, badebukser og slikt... Nedkjøling kan ta litt tid - ta en øl.

Kjelleren høres brillefin ut til å lage pils. Samt lagre øl.

Eurobøttene vet jeg ikke noe om.
 
Godt øl blir det nok uansett. Selv har jeg hatt ustabile gjæringstemperturer og godt øl. Men jeg merker det at ølet er betydelig mye bedre nå etter at jeg startet å bruke stc-1000 og kjøleskap, det må jeg innrømme.
 
Tilbake
Topp