Høy OG. Hva skylles det?

Brygget en ale i går. Fikk OG på 1070. Skylles dette for mye malt? Sånn at jeg burde skyllet med mer vann enn jeg gjorde?
Hadde som mål å få 30 l til gjæring. Mesken besto av tilsammen 7 kg malt og 25 l vann. Skylte med 15 l, og fikk 29 l til koking. Etter koking konstanterte jeg
at det kun var 20 liter igjen til gjæring. Hva hadde dere ville gjort anderledes?
 
Man sier gjerne at det skal brukes like mye skyllevann som ønsket ferdig volum.. Du burde nok ha ca 35 liter i kjelen før kok, for å sitte igjen med 30 liter i gjæringskaret..
 
Både mindre malt og/eller mer vann vil senke OG.

Jeg bruker (ved kontinuerlig skylling) like mye vann som jeg skal ha vørter før koking, normalt 25 liter. Ender dra opp med rundt 19 liter til gjæring, så det virker som om du ha hatt litt høy avkoking. Du kunne justert med (kokt) vann for å senke OG.

Justering av OG fra 1058 til 1048 på en 20 liters batch:

                 OG1 (gravitet etter kok)
                 OG2 (ønsket gravitet før gjæring)
                 v1 (batch volum)
                 v2 (tilsatt vann)

    ((OG1 x v1)/OG2)-v1 =v2      ((58x20)/48) - 20 = 4,16 liter.
 
Har du brukt nok gjær, blir det nok høy alkoholprosent. Blir det for lav utgjæring, blir det søtt. Med  "normal" utgjæring på 75% vil du få ca. 7% og et ganske søtt øl.

Kommer vel an på hvor mye gjær og hvilken malt du brukte, hvor god utgjæring du får.

Men det blir nok øl uansett. :biersmile:
 
Blir vel en mild imperial ale  ;D

Om du har humlet denne som en vanlig ale og du vet du har brukt nok gjær så kan du kanskje tørrhumle litt? tørrhumling med cascade er lekkert, eller så har jeg fått sansen for å tørrhumle med EK Goldings på lyse og noe bitre øl.

For hvis denne er humlet som en "lettere" ale så kan den kanskje bli litt ubalansert med for høy alkoholprosent? Da ville jeg kanskje ha enten tørrhumlet litt eller evt koke og avkjøle noen liter vann for å tynne ut?
 
Når det gjelder gjær, så brukte jeg 1 pk safale US-5 (11,5g). Kokte opp 1,5 dl vann som jeg avkjølte og rørte ut gjæra i. Sto i ca 45 min før den ble tilsatt vørteren. Jeg hummlet som følger med cascade alfa 6,5. 60 min 35g, 15 min 15g og 3 min 10g. Er satt til gjæring ved 20 gr. Er det ok å tørrhumle med pellets, og kan det tilsettes etter stormgjæringen er ferdig og ligge i gjærkaret i 1 1/2 uke?
 
Eg har ein tommelfinger regel på 2.5L vann pr. kg malt. i mesken.
Skyller med like mykje vann som eg forventer å få ferdig til gjæring. I nesten alle tilfeller har eg truffet blink på den.

men OG 70 synes eg høres fint ut. Eg bruker ofte å ligge på rundt det.
 
Takk for nyttige svar. Hva mener du i forhold til om jeg burde tørrhumle i dette tilfelle? ev med hvor mye? hva bør IBU ligge på i dette brygget?
 
RobWegian skrev:
Takk for nyttige svar. Hva mener du i forhold til om jeg burde tørrhumle i dette tilfelle? ev med hvor mye? hva bør IBU ligge på i dette brygget?
Hva duburde ha v IBU er helt avhengig av hva slags æl du lager.mdet eer  esentligmforsljell på f.eks en amerrikansk ipa/double ipaog en engelsk stout med samme OG.

Sent from my GT-P7300 using Tapatalk HD
 
Tilbake
Topp