Høy pH i mesk

Aasberg

Norbrygg-medlem
Har problemer med høy pH i mesken. Har vann fra privat brønn med høyt kalknivå. Igår brygget jeg en lys lager. Justerte etter tabellen til Gahr, men kun med CaS04 og CaCl2 som senker pH. 2g av hver pr 10l meskevann. PH ble 5.8. Dobblet og pH ble 5.7. Hva kan jeg forvente av det ferdige produktet med så høy pH i mesken?
 
Tror slutt-ph blir normal, men både problemer med usmaker fra høy ph kan jo forekomme, samt kanskje feil smak fra høyt kalknivå. Hvordan var utbyttet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva slags usmaker kan forekomme av for høy meske-pH? Har lest litt om det, men finner lite konkrete feil som kan oppstå. Utbytte var faktisk 2% over normalt.
 
Interessang lesning. Skulle ikke tro jeg skal få for mye problemer med en pH på 5.7. Skal kjøpe fosforsyre for justering neste gang. Noen erfaringer på hvor mye som skal til for å få pH ned i en mesk med 10kg malt og 30l vann?
 
Jeg har ofte ca 55 liter vann og 12 kg malt (Speidel). På ca pH 5,7 tilsetter jeg 10 ml og venter. Pleier da å gå ned ca 0,3 i verdi. Ytterligere justeringer skjer med 5 ml om gangen.
 
5.2-5.4 under mesking er bra, og 5.5 under koking. Skyllingen tar hånd om dette. Det sies at DMS forsvinner lettere på 5.5. Og reduksjon til 5.2 før slutt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp