Høy utgjæring med nattmesking

Skal ikke feire enda, men jeg håper jeg har funnet løsningen.
Det var ingen grunn til å feire. Ølet tikket videre nedover til 1.006 og 89% utgjæring. Noe som er høyt med mesking på 68°. Riktignok med ris i mesken, øl hvor jeg tidligere har brukt ris har jeg fått høy utgjæring.

Lurer veldig på hva som gjør dette?

Forrige helg mesket jeg 30 min på 70°C og 1 til på 72°C.

Tikker jevnt og trutt nedover, foreløpig uten tegn til utflating. Noen som tør å spå hvor denne ender?

Screenshot_2023-02-05-11-18-54-62_293bcf179c8b88a0eeff8972adf12894.jpg
 
Kan det være du har noe krysskontaminasjon med diastaticus? Har hatt tilsvarende problem tidligere etter at jeg brukte WLP067 som gjæret «for» langt ned. Sleit etter dette med høy utgjæring av påfølgende brygg. Måtte «kok-vaske» alt av utstyr på kaldside. Ikke hatt problemer etter dette.
 
Det kan godt tenkes. I utgangspunktet brygger jeg i serier (3-5 brygg) med samme gjær. Første brygg med Brewly gjæret ut 87%. Normalt hadde jeg kjørt videre med samme gjær. Men jeg dumpet gjæren og kjørte en solid vask av gjæringskar og kran. Tilsatte ny gjær fra pose. Selvfølgelig kan jeg ha gjort en for dårlig vaskejobb.

Erfaringer med Brewly 34/70
Brygg 37 gjær fra pose
100% pils
63° 20 min (ikke justert for innmesktemp), 67° 20 min, 70° 20 min, 78° 500 min
OG 1.046 FG 1.006
87% utgjæring

Brygg 38 gjær fra pose
85% pils + 15% München og Krystall
68° 60 min (ikke justert for innmesktemp)
OG 1.045 FG 1.006
87% utgjæring

Brygg 39 (slurry)
80% pale ale + 20% flaket ris
68° 60 min, 72° 60 min, 78° 500 min
OG 1.058 FG 1.006
89% utgjæring

Brygg 40 (slurry)
90% Pils + 10% Wien og Melanodin
70° 30 min, 72° 60 min, 78° 500 min
OG 1.044 FG det vil tida vise

Ser samtlige har endt på 1.006. Vet ikke om det sier noe.
 
Ta en FFT rett etter kokeslutt, fra toppen av kjelen, før nedkjøling, på et øl som ikke tørrhumles.
Da eliminerer du potensiell kontaminasjon fra det du bruker til å kjøle og alt vørteren er i kontakt med etter krana.
 
Ta en FFT rett etter kokeslutt, fra toppen av kjelen, før nedkjøling, på et øl som ikke tørrhumles.
Da eliminerer du potensiell kontaminasjon fra det du bruker til å kjøle og alt vørteren er i kontakt med etter krana.
God ide. Tar 3.
1 direkte fra kjelen
1 som har gått gjennom pumpa
1 direkte fra motstrømskjøleren
Resten i gjæringskaret.

Hvor mye trenger jeg?

Dersom også nåværende brygg nærmer seg 90% utgjæring frister det å kjøre full vask med varme og klor på brygger og alt aktuelt utstyr.
 
God ide. Tar 3.
1 direkte fra kjelen
1 som har gått gjennom pumpa
1 direkte fra motstrømskjøleren
Resten i gjæringskaret.

Hvor mye trenger jeg?

Dersom også nåværende brygg nærmer seg 90% utgjæring frister det å kjøre full vask med varme og klor på brygger og alt aktuelt utstyr.

Vet ikke, men "nok" ta mer enn et rør liksom.

Varme og klor hjelper ikke alltid hvis du ikke får vekk grums som kan sitte der. Jeg hadde infeksjon en stund og fant ut at gunket i gjengene på krana ut av kokekjelen var synderen. Selv om jeg hadde sirkulert med kokende vørter gjennom den..
Du må altså i så fall bare plukke fra hverandre absolutt alt og rense ut gunket, nøye, før du begynner med varme og sanitering.
Hvis du har slanger i oppsettet så kaster du de og kjøper nye. Stål kan renses men slangene er ikke helt der.

Men ikke bytt ut noe som helst før du har tatt en FFT. Hvis det du bytter ut viser seg å ikke være synderen har du bare brukt penger du ikke trengte å bruke.
 
Sist redigert:
Vet ikke, men "nok" ta mer enn et rør liksom.

Varme og klor hjelper ikke alltid hvis du ikke får vekk grums som kan sitte der. Jeg hadde infeksjon en stund og fant ut at gunket i gjengene på krana ut av kokekjelen var synderen. Selv om jeg hadde sirkulert med kokende vørter gjennom den..
Du må altså i så fall bare plukke fra hverandre absolutt alt og rense ut gunket, nøye, før du begynner med varme og sanitering.
Hvis du har slanger i oppsettet så kaster du de og kjøper nye. Stål kan renses men slangene er ikke helt der.

Men ikke bytt ut noe som helst før du har tatt en FFT. Hvis det du bytter ut viser seg å ikke være synderen har du bare brukt penger du ikke trengte å bruke.
Jeg koker krana - og slangen jeg tapper i gjæringskaret gjennom - på morran hver bryggedag.

Gjenger er skumle greier. Jeg børster gjengene på kranene til gjæringskarene grundig med en liten stiv børste hver gang etter bruk, etter at de har liggi ei stund i oppvaskmaskinvann sammen med andre løse deler.
 
Jeg koker krana - og slangen jeg tapper i gjæringskaret gjennom - på morran hver bryggedag.
Grainfather har ikke kran. Kun pumpe og et langt rør. Samtidig er jeg faktisk ikke sikker på infeksjon heller. Men jeg er forberedt på å plukke fra hverandre det som bør plukkes fra hverandre for å finne ut av dette.

Ølet smaker godt. Spesielt i stiler som er litt tørre. Isolert sett synes jeg faktisk gjærkontaminering virker mest realistisk.
 
Grainfather har ikke kran. Kun pumpe og et langt rør. Samtidig er jeg faktisk ikke sikker på infeksjon heller. Men jeg er forberedt på å plukke fra hverandre det som bør plukkes fra hverandre for å finne ut av dette.

Ølet smaker godt. Spesielt i stiler som er litt tørre. Isolert sett synes jeg faktisk gjærkontaminering virker mest realistisk.
Det kan være lurt å plukke maskinen fra hverandre. Gjorde det årlig til å begynne med, men nå var det lenge siden. Samler seg skitt i stigerøret, den svingte rørstumpen inn til pumpa fra kokekaret og i selve pumpa. Etter nærmere 200 batcher og utallige timer begynte pumpa å yppe seg. Temmelig mye graps i selve pumpehuset – og rondellen stoppet opp. En grundig rens og litt lube gjorde susen.
 
Har kjøpt den brukt. Jeg har delvis plukket den fra hverandre, men ikke pumpa. Tok ikke sjansen på den. Vet du om det finnes videoer for å rengjøre G30?
Jeg ble inspirert av Holmentoppen og tok fra hverandre pumpa nå. Etter 25 brygg var det ymse innimellom, ja. Jeg starta med å skru ut utløpet i kjelen. Da kan du trekke ut det krumme røret av gummislangen. Så dro jeg stigerøret av. Deretter skrudde løs pumpa. Den hang i ledningen. Det gadd jeg ikke gjøre noe med. Tok ut pumpehuset- 4 skruer på høyre side. Pass på den lille pakningen! Dro av gummislangene. Renset alt (15 qtips). Smurte med cipfilm, satte sammen pumpa, satte gummipakningene på pumpa og monterte den. Det var litt knotete. Så kan du sette inn stigerør og det bøyde røret og skru det fast. De svarte plastrundingene skal på før du putter noe info gummislangene. Hele operasjonen tok en halvtimes tid.
 
Har kjøpt den brukt. Jeg har delvis plukket den fra hverandre, men ikke pumpa. Tok ikke sjansen på den. Vet du om det finnes videoer for å rengjøre G30?
Er en video her:
Ikke vanskelig å demontere, men denne karen har 10 tommeltotter.
 
Sist redigert:
Ikke vanskelig å demontere
Fant den videoen jeg også, han virket mer klumsete enn meg :rolleyes: . De sorte plastikk ringene var bare å trekke tilbake så var det enkelt både å demontere og sette tilbake.

Rengjorde silikon stubbene som var veldig skitne, mulig jeg skulle latt de ligge litt lenger i varmt vann med oppvaskmiddel? Evt i verste fall bytte dem.

Når jeg så videoen husker jeg at jeg hadde åpen pumpa, men synes ikke den var spesielt skitten inni. Dessuten var jeg usikker på hvilke deler som eventuelt skulle vaskes, med hva og hvordan. Du nevner smøring også, hva smører du med?

Tror dette er samme pumpa som i Grainfather.

Er det delene i det svarte toppstykket som vises ved 1.35 i denne videoen som skal vaskes?
 
Fant den videoen jeg også, han virket mer klumsete enn meg :rolleyes: . De sorte plastikk ringene var bare å trekke tilbake så var det enkelt både å demontere og sette tilbake.

Rengjorde silikon stubbene som var veldig skitne, mulig jeg skulle latt de ligge litt lenger i varmt vann med oppvaskmiddel? Evt i verste fall bytte dem.

Når jeg så videoen husker jeg at jeg hadde åpen pumpa, men synes ikke den var spesielt skitten inni. Dessuten var jeg usikker på hvilke deler som eventuelt skulle vaskes, med hva og hvordan. Du nevner smøring også, hva smører du med?

Tror dette er samme pumpa som i Grainfather.

Er det delene i det svarte toppstykket som vises ved 1.35 i denne videoen som skal vaskes?
Ja, inni det svarte plasthuset som er åpent på slutten er der vørteren passerer. Det tar lang tid før det blir ordentlig møkkete. Jeg smurte opp den lille røde akslingen med keglube.
 
Sist redigert:
Brygg 40 (slurry)
90% Pils + 10% Wien og Melanodin
70° 30 min, 72° 60 min, 78° 500 min
OG 1.044 FG det vil tida vise

Det er nesten så jeg ikke tror dette, men har kontrollmålt flere ganger over en uke.

Gjæringen har flatet ut og stått i ro i nesten en uke.

FG 1.009
Utgjæring på 77%

Normalt hadde jeg flasket nå, men jeg vurderer å la stå en uke ekstra.

Tør jeg å brygge en Doppelbock på gjærkaka, som var planen? Antakelig ikke. Det får bli et annet juleøl.
 
Forrige endte etter 4 uker i karet på 77% utgjæring og 1.009. Som er rimelig høyt for et øl som er mesket på 70° i 30 min.

Kjenner jeg blir litt matt. Har riktig nok ikke målt med hydrometer enda. Men ispindel viste riktig ved 1.010 slik at jeg forventer at den viser noenlunde riktig nå også.
Screenshot_2023-03-03-21-04-32-43_293bcf179c8b88a0eeff8972adf12894.jpg


Spent på hva FFT viser. Lar de stå i en uke til før jeg måler.
 
Målte i dag med hydrometer.

Gjærer alltid åpent med lokket løst på. Gikk som vanlig fint, når det var 1.010 lukket jeg skikkelig og forventet at dette nærmet seg ferdig. Det viser seg at noe har skjedd. For det første har det gjæret ned til 1.002 (altfor lavt). Med skulle hatt blow off fra 1.010 til 1.002. Den så jeg ikke komme. Kraftig bul på lokket og gjæren har forsøkt å bryte seg ut.

IMG20230305135944.jpg

Tok 2 FFT prøver.
1 med øse direkte fra karet. Her viser måling 1.006. Dette er gjæret i er glass jeg har oppbevart gjær flere ganger. Har vasket i oppvaskmaskin og desinfisering med Star San.
IMG20230305135517.jpg

Den andre er via pumpa, men ikke gjennom motstrømskjøleren. Her viser utgjæring 1.010

IMG20230305135844.jpg

Det er ikke antydning til infeksjon i brygget.

IMG20230305140018.jpg

Kjenner jeg er svært forvirret, det er liksom ikke noe logisk med tallene. Jeg kan selvfølgelig ha vært uforsiktig med øsing direkte fra karet.

Vurderer å kjøpe nytt kar, som ikke koster allverdens. Kaste alle brukte kraner og se hva som skjer.

Uansett smaker ikke denne wit-en noe særlig.
 
Del neste batch i 2 gjæringskar?
Har hatt ett par episoder der saisongjær lurte seg med til neste batch .
Veldig irriterende.
Tror den lå på lur i gjæringskaret.
Tok en runde med klorin den første gangen. Det hjalp. Andre gangen kastet jeg 2 gjæringskar . Da presterte jeg å topphøste 1318 fra de 2 neste batchene mens den var infisert.
Satt der med 3 batcher med merkelig øl ...
Det var saisongjær 3711. Også kalt snikende ninja .
 
Tilbake
Topp