humle dør innendørs

Har flere sorter humle plantet innendørs som alle har vokst bra og klart seg fint. En eller fler har nå over flere dager begynt å krølle bladene sammen, de blir tynne og skrøpelige, har gusten farge og ser gamle og tørre ut. Er det mangel på vann, sol eller luft som gjør dette? noe er jo galt. Alle plantene er plantet likt men kun 1 til 2-3 planter har dette problemet i varierende grad. Her må jeg handle raskt. Hjelp!
 
fc8b5735673a4b750d314ea280b081f8.jpg


Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
 
Hei. Se etter spinnmidd (under bladene som regel). Om du har fått det på dem ta dem med ut, sprøyt på dem grønnsåpevann (overalt - forholdsvis sterk oppløsning). La stå i ett kvarter og sprøyt så rent med vann ( dekk pottene over jorda så såpeløsnin og vann ikke trenger ned i den).
 
Okei, har satt meg litt inn i ting på forhånd men spinnmidd har jeg aldri hørt om. Hva er dette og hva kommer det av?
 
Først og fremst: flytt den syke planten langt vekk fra resten. Helst et annet rom. Spinnmidd er skadedyr. Dersom du ser små spindelvev på planten og bittesmå hvite skapninger, har du fått spinnmidd. Om du ikke blir kvitt dem etter første forsøk, klipp ned stengelen, bytt ut det øverste jordlaget, og la den gro opp igjen.
 
Okei, har satt meg litt inn i ting på forhånd men spinnmidd har jeg aldri hørt om. Hva er dette og hva kommer det av?
Jeg ser Nidveg delvis har svart på spørsmålet ditt. Har opplevd spinnmidd på sitrusvekster. De var som bittesmå røde edderkopper (svært små, såvidt synlig). Og de resulterte I blad som krummet seg, visnet og falt av.
Nedklipping er jo en gaske sikker (men kanskje litt drastisk) metode. Jeg fant ut at en såpevask (som beskrevet) var veldig effektiv på våren mens planten stod inne. Straks den ble flyttet ut I mai/juni ble problemet løst. Spinnmidd hater vått vær!
 
Har ikke startet med humle ennå, men har lest at de er grinete på riktig jord og ph. De liker ikke våt myrjord!


"A deep well drained, sandy loam soil is best. Soils with a pH of 6 to 7.5 is ideal for hop production. Poorly drained, strongly alkaline or saline soils should be avoided. Fertilizers rich in potassium, phosphate, and nitrogen should be applied each spring. Nitrogen is required at a rate of approximately 150 lbs per acre (3 lbs N/1000 ft2). The nitrogen may be applied in split applications 2 or 3 times between March and mid-July. If manure or compost is applied around the hop plant, fertilizer applications may be reduced accordingly." - http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=55585
 
Jeg har ikke erfaring med humleplanter, men når dette skjer med tomatplanter er det ofte på grunn av for mye vann.
 
Tomat er veldig følsom for mye vann da. Humlen skal drikke en del slik jeg har forstått. Har hatt problemer med mugg, antakelig er det for dårlig lufting. Kanskje jeg bør flytte dem til større potter?
 
Hm. Inspiserte dem nøye i går. Ser ikke noe mistenkelige skadedyr eller noe. Får vel prøve såpebehandlingen allikevel da.
 
Hm. Inspiserte dem nøye i går. Ser ikke noe mistenkelige skadedyr eller noe. Får vel prøve såpebehandlingen allikevel da.
I starten, når du sprayer en fin dusj med små vanndråper på, se etter spor av små fine "edderkoppnett" inne ved hver bladrot. det er der de som regel spinner trådene.
 
Tomat er veldig følsom for mye vann da. Humlen skal drikke en del slik jeg har forstått. Har hatt problemer med mugg, antakelig er det for dårlig lufting. Kanskje jeg bør flytte dem til større potter?

Hvis du har mugg tyder det på at jorda kan være for fuktig, røttene trenger luft.
Overvanning er generelt et større problem enn undervanning. Kjenn på jorda, er den fuktigere på de plantene som trives dårlig?
 
Anbefaler forøvrig å benytte tilleggsgjødsling som heter blodmel, det gir en skikkelig kickstart på veksten om våren og forsommeren...Fikk 4-5m høye planter første året i Tromsø, lite kongler da, men håper det blir bedre i år....
 
Jeg har vært innom den lokale gartneren idag. Fikk ganske straks beskjed om at hun trodde det var vannsykdom. Altså at den "står" i vann. Jeg dro hjem og har fjernet en del våt jord, prøvd å drenert med flere luftehull i bånn og på siden. Jammen rant det ikke ut masse vann :) da får vi se om de har klart seg eller ikke da de tørker opp litt. Det er da selvsagt mine to beste humler som holder på å dø.
 
Tilbake
Topp