humle dør innendørs

Humle må absolutt ha god drenering, det er helt grunnleggende. Jeg vil anbefale litt mer research, dette er ganske kresne planter.
 
Jeg har vært innom den lokale gartneren idag. Fikk ganske straks beskjed om at hun trodde det var vannsykdom. Altså at den "står" i vann. Jeg dro hjem og har fjernet en del våt jord, prøvd å drenert med flere luftehull i bånn og på siden. Jammen rant det ikke ut masse vann :) da får vi se om de har klart seg eller ikke da de tørker opp litt. Det er da selvsagt mine to beste humler som holder på å dø.
Plantene dine har fått epinasti. Etylen er en gass og et plantehormon. Viktig i modning av frukt, og årsaken til at bananer modner (for fort) når de legges sammen med epler (som produserer masse etylen). Etylen gjør også at det blir økt cellevekst på oversiden innerst ved bladfoten på planter. Dette gjør at bladene begynner å henge og se visne ut, selv om de egentlig er væskefylte. Når røttene på planten din drukner og får mangel på oksygen, begynner de å lage et stoff som blir til etylen i bladene, om jeg ikke husker helt feil. Og da får du den effekten du ser. Tiltakene du har gjort er viktige og riktige, og fra nå av går det sikkert bra.

A
 
Plantene dine har fått epinasti. Etylen er en gass og et plantehormon. Viktig i modning av frukt, og årsaken til at bananer modner (for fort) når de legges sammen med epler (som produserer masse etylen). Etylen gjør også at det blir økt cellevekst på oversiden innerst ved bladfoten på planter. Dette gjør at bladene begynner å henge og se visne ut, selv om de egentlig er væskefylte. Når røttene på planten din drukner og får mangel på oksygen, begynner de å lage et stoff som blir til etylen i bladene, om jeg ikke husker helt feil. Og da får du den effekten du ser. Tiltakene du har gjort er viktige og riktige, og fra nå av går det sikkert bra.

A

Tusen takk, dette beroliget meg en hel del :)
 
Tusen takk, dette beroliget meg en hel del :)
;)Vel og merke med forbehold om at planten kan ha andre problemer i tillegg, selvfølgelig - men denne diagnosen er den mest sannsynlige ut fra det du beskriver. Og så håper jeg røttene ikke har varige skader. Men det ordner seg som oftest!
 
Hvis du har mulighet så kanskje du kan få planta ut av potta med hele jordklumpen og legge noe lecakuler i bunn, da får du god lufting og drenering.
 
Jeg tenkte på det, men jeg har tatt ut den våteste jorda, fått drenert masse vann idag. satser på at de kommer seg :)
 
Jeg tenkte på det, men jeg har tatt ut den våteste jorda, fått drenert masse vann idag. satser på at de kommer seg :)
Egentlig enig med Miguel her, men hvis du kjenner at jorda nå tørker ut, også dypt ned i jorda, så er du i det minste godt på vei.
 
Tilbake
Topp