Hei, Jan E!
Slutter meg til tidligere talere som stort sett sier det samme som jeg har funnet ut etter nå over 60 ølsett-baserte brygg. Det blir derfor stort sett presiseringer og en oppsummering av det de andre har skrevet ovenfor, men likevel:
Alle ølsettene fra Coopers og Munton kan varmt anbefales; Coobra, Herrifs, etc absolutt ikke - de er ikke av samme kvalitet.
Koking: Ved koking av den flytende maltekstrakten i ølsettet blir skummet på det ferdige ølet "grovere" og noe av aromaen forsvinner. Uten koking blir skummet mer krem-aktig. På noen øltyper (feks stout) er dette direkte ønskelig. Se mer om koking lengre ned.
Tilsetting av ekstra aromahumle har SVÆRT mye å si for opplevelsen av det ferdige ølet fra et ølsett. Jeg vil sterkt anbefale å kjøpe skikkelig bryggerhumle (prøv feks Petit Agentur, veldig bra service der):
http://www.Petit-agentur.no/
Den største gevinsten (pr krone og arbeidsinnsats) ved tilsetting av aromahumle til ølsett, synes jeg at jeg får ved ren tørrhumling, dvs å ha all aromahumlen oppi lagringsfatet sammen med ølet. Bruk i så fall en nykokt BH-vaskepose med hele humleblomster oppi, IKKE pellets!!!! Det prøvde jeg forleden, og det var ikke særlig smart.
Skal du ha ølet på flaske, blir det jo selvsagt noe annet. Kanskje kunne pellets brukes da? En bit eller to i hver flaske liksom?
Noen som har prøvd det? Du kan jo kanskje forske litt på dette. Selv har jeg aldri prøvd tørrhumling på flaske - men det burde jo gå?
Generelt nybegynnertips: IKKE bruk sukker/farin som tilsetning til ølsett - bruk kun maltekstrakt, og gjerne da ekstra lys spraymalt. Skal du begynne å blande sukkerarter til ølbrygging, så bør du helst vite nøyaktig hva du gjør - det er for viderekomne.
Ved flasketapping kan du imidlertid godt bruke en sukkerbit til hver flaske uten at det går noe særlig utover smaken, men selv bruker jeg bare MX her også.
Du behøver ikke å koke brygget ditt, men det bør varmes opp til i alle fall 70-80 ºC av hygieniske grunner. Når den varme vørteren er kommet i gjæringsbøtta, setter jeg lokket tett på og plugger hullet til gjærlåsen. Lokket "popper" da opp noen ganger etterhvert som lufta i bøtta blir varm og utvider seg, men det klemmes bare ned på plass igjen. Til slutt kan jeg riste kraftig på bøtta uten at lokket spretter av. Dette er fint for å få oksygen inn i vørteren, noe gjæra liker godt. Så setter jeg bøtta opp-ned en stund. Deretter settes bøtta så kaldt som mulig for rask avkjøling. Jeg bruker en stor balje med vann og en hageslange. Om vinteren har jeg gjerne snø eller is oppi vannet i tillegg.
For ale/stout:
Her kan du godt bruke den medfølgende tørrgjæra. Alle ølsett fra Coopers har samme slags tørrgjær, det samme gjelder for Muntons. Dette er overgjær som egner seg godt til ale og stout, men ikke til feks pilsner.
Når vørteren er pisslunka/håndvarm (dvs når du kan holde undersiden av håndleddet ditt inntil bøtta så lenge du vil uten at det brenner), så gløtter du litt på lokket og strør pulvergjæra OPPÅ SKUMMET, og UTEN å røre rundt eller gjøre noe som helst annet. Sett bare lokket godt på igjen med en gang, og sett bøtta på et lunt sted eller pakk den godt inn. Husk at det kan skumme over under stormgjæringen, så ikke bruk de fineste ullpleddene dine til dette. Når det meste av skummet er forsvunnet (tar typisk ca 3-5 døgn), er ølet klart for omtapping.
For brygging av "ekte" pils:
Her MÅ du - som flere nevner - bruke en ekte undergjær (feks Wyeast Bavarian Lager), og den MÅ gjære ved meget lav temperatur, helst under 10 - 12 - noen vil til og med si under 5 - grader celsius. Ellers blir det rett og slett ikke pilsner, men noe annet og fruktigere. Det betyr stort sett at du må gjære dens slags øl i kjøleskap på denne tiden av året.
Jeg vil også sterkt anbefale at du lager en forkultur ved bruk av slik gjær. Pakkene fra Wyeast er det jo ganske varierende futt i, så med en forkultur får du mye bedre kontroll med tilstanden på gjæra. Forkultur kan forresten anbefales uansett.
Et siste tips: Bruk et skikkelig disinfeksjonsmiddel, feks fosforsyre, som Petit Agentur selger under navnet "Sterkrens". Jeg har ikke hatt infiserte brygg etter at jeg begynte å bruke det. Flasker kan du også desinfisere i stekeovn på 110 grader.
Lykke til! :ilike:
MK