Humle i ølsett

Ja, det blir nok noen ølsett, førstogfremst pils-type,men jeg vil nok prøve noe mørkere øl også.
Har bestilt Coobra pils og 1,5 kg lys maltekstrakt, får se om jeg får laga noe av det når jeg kommer hjem. Men jeg angra på at jeg ikke bestilte noe humle også.
Pakken var ikke sendt enda fra vinogbar pga. de manglet noe, så kansje jeg får dem til å slenge med noe humle også, og ølbryggeboka i samme slengen.
Hvilken humle er å anbefale som i dette ølsettet? Kansje 10-15 gram Saazpellets? Er vel noe som tilhører under et annet tema, menmen...

Et ølsett har som regel nok bitterhet for et brygg på ca 23 liter, uansett om man bruker 1 kg sukker eller erstatter sukkeret med noe mere edelt. Men det er som regel dårlig med aromahumle i slike sett. Så det er absolutt noe å hente i å bruke litt Saazpellets og tilsette det ved kokeslutt.

Jeg vet forresten ikke hvor lenge man skal koke maltekstrakten som man bare bruker aromahumle i. Når man lager et brygg kun av maltekstrakt så har man jo bitterhumle med fra begynnelsen og så koker man gjerne over en time, akkurat som med maltbrygg. Dette sørger for at bitterstoffene tilgjengeliggjøres samt at man får hotbreak. Men hvis man bare bruker aromahumle så vet jeg ikke om det holder med å bare gi det et oppkok. Kanskje noen annen her som vet?

Dær var den blitt fløtta ja, på en bedre plass.
Kjæmpegreier.
Skal bli flenkar tel å legge ting på rett plass, så spare administratoran en del jobb.

Æsj, vinogbar var utsolgt førr Saaz humle, og di hadde lite utvalg ellers også. Får teste litt senere med aromahumle i ølsett..
Men en anna ting æ lure på er om det kan lønne seg å tilsette Irish Moss, i ølsett, hvi man skal tilsette humle, etc. for å få ølet klarere?
Er det noen som vet hvilken gjer som følger med Coopers pils-sett? Er dette en undergjær så må jeg vel dra igang et kjøleskap for å holde lav nok temperatur under gjering.

Regner med at jeg etterhvert bestiller et par corneliusfat, og co2, så jeg satser på å la ølet gjere ut, å få kverka gjæra, så jeg ungår bunnfall i halvlitersglassan, når den tid kommer.

Her kan du finne en grei innføring i ekstrakt brygging.

Selve ølsettet må ikke kokes, da mister du det lille av smak og aroma som er i det.
DME (dried malt extrakt) må kokes for å steriliseres. Mange anbefaler ca.10min, dette er en grei tid hvist du skall tilsette smak og aroma humle.

Tror det er samme gjæren som følger med alle coopers sine sett, men dette må noen andre bekrefte.
Har i allefall hørt at det er en overgjær som følger med, så du må kjøpe en egen undergjær hvist du skall få ett skikkelig lager øl.

Å gå over til corneliusfat er nokk det smarteste jeg har gjort.
Du vill ikke trenge å drepe og filtrere ut gjæren, den vill etter litt lagring dette til bunn, å du får et klart å fint øl :ilike:

Det skall ikke vere nødvendig å benytte seg av Irish moss eller andre klarningsmidler ved bruk av ølsett.

Når det gjelder aromaen er det med ølsett som med alt annet. Du får det du betaler for. Bruk de dyrere settene til Muntons så blir resultatet tålelig bra. De ligger på rundt 300 kroner hos Petit disse.

Jeg har brygget fra ølsett og tilsatt humle et par ganger som opplæring av kompiser. Vi brukte følgende fremgangsmåte:

Kok sett og ekstrakt/ev. sukker i 15 min. med ca. 5 liter vann. Tilsett aromahumle på ønskede tidspunkter i kokingen; tilsetning ved kokestart vil gi litt smak og bitterhet, tilsetning mot slutten gir mer aroma. Her kommer det an på hva du ønsker. Personlig ville jeg brukt 30 g 10 min. før slutt, og 30 g 0-2 min. før slutt. Tilsett kaldt vann til du har fullt volum. (Ideelt sett bør dette vannet også være kokt og så kjølt ned.)

Skal du lage en skikkelig pils, er det helt nødvendig å gjære kaldt, og da må du ha en annen gjær enn den som følger med i Coopers-settet. Vil du bruke tørrgjær, kan du prøve Fermentis Saflager. Bruk minst to pakker, og gjær ved 10 °C, i alle fall ikke over 15 °C. Om du bruker Coopers-gjæren bør du gjære i nærheten av 20 °C. Da får du en lys og relativt lett ale.

Et annet godt råd, er å gå over til flytende gjær. Da har du større utvalg i typer, og jevnt over bedre kvalitet på gjæren.

Lykke til!

Jeg laget "halv porsjon" fra et ølsett en gang (Uten sukker, litt spraymalt, og halv mengde vann). Det var Muntons Traditional Bitter, men ble mørk som en Black-Metal fyr i en kullgruve!!

Minnet litt om Nøgne Ø's stout fra polet. (Men så klart, ikke den kvaliteten)

Jeg brukte forresten ekstra smaks, bitter, og aroma humle (Hallertauer). Dette ble i overkant bittert ift. min smak, men ølet ble faktisk ganske godt etterhvert, og er nå drukket opp.

Hallo
Jeg har lagd noen Coopers ølsett, og jeg har kokt alle bortsett fra det første. Væskemengden reduserte jeg fra 23 til 20 liter for å få litt mer fylde.
Så varmet jeg opp alt sammen mot kokepunktet samtidig som jeg rørte i 1 kg Maltekstrakt (lys ekstrakt til Pilsner), Så lot jeg det koke i ca 30 minutter.
De siste 10 minuttene tilsatte jeg ca. 30 gram pellets. siden jeg lagde mest pilsner brukte jeg saaz 3,2%.
Til gjæring ble Wyeast Danish Lager foretrukket da denne ga best smak.

Oi. Takker for masse gode tips. Ja jeg får se om jeg får tak i noe humle hjemme noen steder, eller så får jeg dråppe humla i denne omgang. Er det ikke noe som heter "å la humla suse"? Men det er vel en anne humle ;)
Regner med å være hjemme bare 3 uker denne gangen, så jeg må nesten bare håppe i det denne gangen. Men neste gang skal jeg forberede bedre, å handle inn litt fleire ølsett, og iallefall litt forsjellig humle. Kan jo bruke halvt sett med en type humle, og det andre halve settet med en annen humle, eventuelt med forsjellig koketid, for å få sammenligna litt.

Skal iallefall dra innom en butikk jeg kansje tror de selger undergjer. Har aldri prøvd undergjer før, så det blir helt nytt.
Må se om jeg får godkjenning fra økonomisjefen til å handle inn et fat og gass og sånt nå :)
Det er jo VELDIG nødvendig, så det bør jo prioriteres før f.eks telefonregning og sånt ;D

Hei, Jan E!

Slutter meg til tidligere talere som stort sett sier det samme som jeg har funnet ut etter nå over 60 ølsett-baserte brygg. Det blir derfor stort sett presiseringer og en oppsummering av det de andre har skrevet ovenfor, men likevel:

Alle ølsettene fra Coopers og Munton kan varmt anbefales; Coobra, Herrifs, etc absolutt ikke - de er ikke av samme kvalitet.

Koking: Ved koking av den flytende maltekstrakten i ølsettet blir skummet på det ferdige ølet "grovere" og noe av aromaen forsvinner. Uten koking blir skummet mer krem-aktig. På noen øltyper (feks stout) er dette direkte ønskelig. Se mer om koking lengre ned.

Tilsetting av ekstra aromahumle har SVÆRT mye å si for opplevelsen av det ferdige ølet fra et ølsett. Jeg vil sterkt anbefale å kjøpe skikkelig bryggerhumle (prøv feks Petit Agentur, veldig bra service der): http://www.Petit-agentur.no/ Den største gevinsten (pr krone og arbeidsinnsats) ved tilsetting av aromahumle til ølsett, synes jeg at jeg får ved ren tørrhumling, dvs å ha all aromahumlen oppi lagringsfatet sammen med ølet. Bruk i så fall en nykokt BH-vaskepose med hele humleblomster oppi, IKKE pellets!!!! Det prøvde jeg forleden, og det var ikke særlig smart.

Skal du ha ølet på flaske, blir det jo selvsagt noe annet. Kanskje kunne pellets brukes da? En bit eller to i hver flaske liksom?
Noen som har prøvd det? Du kan jo kanskje forske litt på dette. Selv har jeg aldri prøvd tørrhumling på flaske - men det burde jo gå?

Generelt nybegynnertips: IKKE bruk sukker/farin som tilsetning til ølsett - bruk kun maltekstrakt, og gjerne da ekstra lys spraymalt. Skal du begynne å blande sukkerarter til ølbrygging, så bør du helst vite nøyaktig hva du gjør - det er for viderekomne.
Ved flasketapping kan du imidlertid godt bruke en sukkerbit til hver flaske uten at det går noe særlig utover smaken, men selv bruker jeg bare MX her også.

Du behøver ikke å koke brygget ditt, men det bør varmes opp til i alle fall 70-80 ºC av hygieniske grunner. Når den varme vørteren er kommet i gjæringsbøtta, setter jeg lokket tett på og plugger hullet til gjærlåsen. Lokket "popper" da opp noen ganger etterhvert som lufta i bøtta blir varm og utvider seg, men det klemmes bare ned på plass igjen. Til slutt kan jeg riste kraftig på bøtta uten at lokket spretter av. Dette er fint for å få oksygen inn i vørteren, noe gjæra liker godt. Så setter jeg bøtta opp-ned en stund. Deretter settes bøtta så kaldt som mulig for rask avkjøling. Jeg bruker en stor balje med vann og en hageslange. Om vinteren har jeg gjerne snø eller is oppi vannet i tillegg.

For ale/stout:
Her kan du godt bruke den medfølgende tørrgjæra. Alle ølsett fra Coopers har samme slags tørrgjær, det samme gjelder for Muntons. Dette er overgjær som egner seg godt til ale og stout, men ikke til feks pilsner.
Når vørteren er pisslunka/håndvarm (dvs når du kan holde undersiden av håndleddet ditt inntil bøtta så lenge du vil uten at det brenner), så gløtter du litt på lokket og strør pulvergjæra OPPÅ SKUMMET, og UTEN å røre rundt eller gjøre noe som helst annet. Sett bare lokket godt på igjen med en gang, og sett bøtta på et lunt sted eller pakk den godt inn. Husk at det kan skumme over under stormgjæringen, så ikke bruk de fineste ullpleddene dine til dette. Når det meste av skummet er forsvunnet (tar typisk ca 3-5 døgn), er ølet klart for omtapping.

For brygging av "ekte" pils:
Her MÅ du - som flere nevner - bruke en ekte undergjær (feks Wyeast Bavarian Lager), og den MÅ gjære ved meget lav temperatur, helst under 10 - 12 - noen vil til og med si under 5 - grader celsius. Ellers blir det rett og slett ikke pilsner, men noe annet og fruktigere. Det betyr stort sett at du må gjære dens slags øl i kjøleskap på denne tiden av året.
Jeg vil også sterkt anbefale at du lager en forkultur ved bruk av slik gjær. Pakkene fra Wyeast er det jo ganske varierende futt i, så med en forkultur får du mye bedre kontroll med tilstanden på gjæra. Forkultur kan forresten anbefales uansett.

Et siste tips: Bruk et skikkelig disinfeksjonsmiddel, feks fosforsyre, som Petit Agentur selger under navnet "Sterkrens". Jeg har ikke hatt infiserte brygg etter at jeg begynte å bruke det. Flasker kan du også desinfisere i stekeovn på 110 grader.

Lykke til!  :ilike:

MK

Fikk pakken fra vin&bar igår, så da bar det rett i kokinga av vann og maltekstrakt. En boks cobra pils og en boks lys maltekstrakt oppi dunken. Og var da bare på 1040, så jeg så meg nødt til å spe på med et halvt kilo farin :( Får gå såm det vil gå denne gangen, så får jeg skaffe meg litt humle og en annen type ølsett til neste gang. Syntes foresten brygget ser veldig mørkt ut nå, men det er egentlig greit i og med at høsten nermer seg og tia for pils snart er over for denne gangen :)
Det er go driv i gjerlåsen i dag, og jeg kjenner det kribler for hvert "blllup" ;D
Har satt en dunk med hvithvin også, så det begynner å lukte riktig så hjemmekoselig på "bryggerommet" :)

Husk at OG kan være misvisende dersom vørteren ikke har romtemperatur. En OG på 1040 på varm vørter kan godt innebære en ordentlig OG ved romtemperatur på 1065 eller noe sånt! Eller har du brukt litt for mye vann? ;)

Japp. Har brent meg på den der en gang tidligere, med portvin. Den gangen tilsatte jeg sukker til 1080, men når temperaturen kom ned til gjertemperatur, så var det for mye sukker til at gjeringen ville starte  :amen:
Denne gangen målte jeg OG på ca 23°C  :)

Joda. Ølet ble sjikkelig velykket. Tappet det om for 1 uke siden og stjelte en liten smak, og det er godkjent og det beste ølet jeg har brygget sålangt.
Idag har jeg bestil corneliusfat og litt utstyr, så når jeg kommer hjem igjen i oktober får jeg tappet ølet på fat og tilsette co2 :)

Bestilte to nye ølsett med det samme, fra Vin&Bar,  Continental Pilsner Muntons Gold og et maltsett som heite Luxe Pilsner..
Blir spennende å prøve disse to. Har også bestilt boka Moderne hjemmebrygging, så det ser ut for å bli en fin høst/vinter ;)

Tilbake
Topp