Humle med hint av lakris/anis?

Smakte en øl her for noen uker siden. Jaggu litt usikker på hvilken øl jeg drakk. Men for å komme til poenget: finnes det en humletype som kan gi et hint av anis/lakris? Dette var ikke en øl som ble brygget med hverken anis eller lakrisrot så vidt jeg kunne lese.

Kan det være gjæra som setter et slikt smakspreg på ølet?
 
Jeg brygget et kloneforsøk av Ringnes Polaris baltisk porter. Den har MYE lakrissmak, minner meg om ungdommens saltlakris jeg likte så godt dengang. Denne smaken kommer fra malten i mitt brygg ihvertfall.
Brukte 2 kg english brown malt og 2 kg crystal 120 på en 25 liters batch, ganske ekstrem den der polarisen. FG ble 1.040 og gjæret helt ut.
 
Sist redigert:
Ringnes Polaris baltisk porter har denne smaksprofilen
Den har en utrolig intens aroma med nyanser av ulike typer karamell. Andre lukter som kommer fram etterhvert er rosin, tørket frukt, toffee, smørkjeks og kaffe. Balansert smak av lakris, kaffe og sjokolade.

Ingenting annet enn malt og humle i denne, ikke noe sukker
 
Litt ekstrem den Polaris'en. Tror det er noe du enten liker eller hater, tror polversjonen har en FG på 1.035'ish.
Jeg mesket litt for høyt og endte på 1.040. Har lagret den i noen måneder nå og satser på at den blir bra om et års tid, selv om jeg allerede har prøvesmakt en del allerede. Så en kar som skrev at den var som å drikke maltekstrakt pga. fylden :D
 
Om man har drukket en kommersiell øl med lakrispreg fra humle så er det vel mest sannsynlig at det er snakk om mye Columbus humle (mye brukt), dog jeg har hørt at Mt. Rainer kan ha gi et lignende intrykk.

Av Norske humlerike øl med lakrispreg så synes jeg Kinn sin Vestkyst er den mest påfallende, og den har masse columbus i seg har jeg hørt.
 
Det er vel mer Chinook og Centennial i #100
Columbus kun mot slutten
Lakris smak i øl stammer ikke fra humle, men mørk malt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp