Humle moden?

trulsnilsen

Norbrygg-medlem
Trenger innspill fra en voksen her...:p

Har en Cascade-plante som har masse kongler nå. Mange av dem er rødlige i fargen.Satser på at dette er umodne kongler, og ikke overmodne. De blir vel mer brune når de er overmodne, og toget har gått?

Noen med erfaring som kan bekrefte ut ifra bildene at det er humle i puberteten, og ikke førtidspensjonerte kongler?

De konglene som er grønne og fine har ikke verken sterk smak eller lukt, så jeg satser på at humla ikke er helt klar. Har ikke så mye erfaring med humleblomster, og er usikker på hvor mye det skal smake/lukte.
Har lest at høsting skjer ca tidlig september, så det er derfor en humle-noob blir litt usikker... o_O


20180927_191448.jpg 20180927_191508.jpg
 
Er endel tråder om dette temaet som har gått igjen i flere år. Har en cascade selv som er ganske lik din plante. Jeg tenker at jeg snart høster så ikke frosten tar den.

Kongene mine er tørre og papiraktig. Noe som ifølge det jeg har lest er et av tegna på at avlingene er klare. Er ikke veldig mye lukt når jeg gnir konglene mellom fingrene, men fra tideligere erfaring blir lukten mer intens under tørkingen.

Jeg er ikke en veldig erfaren humle dyrker men har prøvd det 2 - 3 år på rad med greie resultater.

Mitt råd til deg er å vente litt til hvis du tørr, med tanke på minus grader. begynner de å bli litt brune så.høster du.
Lykke til!
 
Er Cascade egentlig en humlesort som skal ha litt varmere klima enn det den får i Oslo? Plantet i vår. Humlekonglene er tallrike, men veldig små. Skulle tro sommeren vi hadde burde være tilstrekkelig....
 
Er Cascade egentlig en humlesort som skal ha litt varmere klima enn det den får i Oslo? Plantet i vår. Humlekonglene er tallrike, men veldig små. Skulle tro sommeren vi hadde burde være tilstrekkelig....
Jeg har hatt Cascade i noen år, og den har grodd bra, men er litt sent moden. I år tror jeg den har slitt litt på grunn av tørke, ikke varme. Må innrømme at jeg har vært for slapp med vanning. Konglene har kommet med regnet, og det har gått fort, men så har også frosten vært her noen netter. Det blir høsting når jeg våkner:rolleyes:
 
Har masse kongler i år, men de er generelt små ja. Høster de nok til uka om jeg ikke rekker det i helga.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar:)
Ganske små kongler på min ja. Var også inne på tanken på at den kanskje ikke er helt tilpasset norsk klima. Godt å høre at flere har fått kongler seint i år. Her var ikke antydning før sein august / tidlig september.

Denne planta ble kjøpt som stikling fra England for to år siden, satt i jorda i fjor, og så ble den flytta ca 1/7 i år. Da var den to stengler på ca 2m, og grodde noe vanvittig i juli. Fikk masse sol og vann hver dag.

Ikke meldt noe nattefrost, så jeg tar sjansen på gi den noen dager til:)
 
Oppdatering: Endte med 530g fersk humle. :)

Investerte i et tørkeapparat på jula: https://www.jula.no/catalog/hjem-og...ter/frukt-sopptorker/frukt-sopptorker-001641/
Den har fem hyller, og jeg har lagt ca 30g humle i hver etasje på litt under 50 grader. Har rusla og gått i 5-6 timer på hver runde. Endte opp på ca 20% gjenværende vekt.

530 g ble til 115 g. ferdig til bruk.:D
39 g gikk rett fra tørkeren, over i humlepåsan og oppi siste 10 min i APA'n på søndag:p :beermug:
20181005_185718.jpg
 
Oppdatering: Endte med 530g fersk humle. :)

Investerte i et tørkeapparat på jula: https://www.jula.no/catalog/hjem-og...ter/frukt-sopptorker/frukt-sopptorker-001641/
Den har fem hyller, og jeg har lagt ca 30g humle i hver etasje på litt under 50 grader. Har rusla og gått i 5-6 timer på hver runde. Endte opp på ca 20% gjenværende vekt.

530 g ble til 115 g. ferdig til bruk.:D
39 g gikk rett fra tørkeren, over i humlepåsan og oppi siste 10 min i APA'n på søndag:p :beermug:
Vis vedlegget 38667
Må ha lukta himmelsk på kjøkkenet, eller bare kattepiss? ;)
 
Sikkert mer inngående svar på dette. Men de skal føles ut som papir, helt tørre, hele veien. Og de skal være sticky når du gnir de mellom fingrene, det er lupulinet. Når de er der, da er de klare. De vil føles slik ut og over tid, og når det også er for sent, så når du først kjenner det så er det straks på tide.

Jeg tror egentlig at letteste måten er å forstå det neste år, etter at man muligens har bommet første året man plukker. Aroma, følelse mellom fingre etc.

Og velkommen til det å lukte på friske humler, du klarer ikke å ikke lukte på fingrene dine etter å ha gnidd på noen kongler :D
 
Sikkert mer inngående svar på dette. Men de skal føles ut som papir, helt tørre, hele veien. Og de skal være sticky når du gnir de mellom fingrene, det er lupulinet. Når de er der, da er de klare. De vil føles slik ut og over tid, og når det også er for sent, så når du først kjenner det så er det straks på tide.

Jeg tror egentlig at letteste måten er å forstå det neste år, etter at man muligens har bommet første året man plukker. Aroma, følelse mellom fingre etc.

Og velkommen til det å lukte på friske humler, du klarer ikke å ikke lukte på fingrene dine etter å ha gnidd på noen kongler :D
Minner meg om et familiemedlem av denne arten, høhø :D:D
 
Tilbake
Topp