Humle Nordbrau på Plantasjen

Interessant. Hvilken Plantasjen-butikk? Finner ikke noe på Plantasjens nettsider.

Disse to plantene ble kjøpt på Os utenfor Bergen. De reklamerte på det på sine facebooksider. Fant heller ikke noe på hjemmesidene deres.
Kan forøvrig si at jeg kjøpt de to som var igjen. Så, ta evt en tlf om noe har tenkt seg langveisfra o_O
 
Den der er nok en vanlig prydhumle - det har de selvfølgelig, men den går neppe an å bruke til ølbrygging. På nettsidene til svenske Plantagen ligger den Nordbrau-humlen, men ikke på de norske Plantasjen-sidene. Men den finnes jo da åpenbart i sortimentet innenfor Plantagen/Plantasjen-systemet, og da bør vel også andre norske Plantasjen-sentre greie å få tak i den. (Og får de tak i Nordbrau, må det vel gå an for dem å få tak i andre typer også, skulle en tro...?)
 
Nordbrau er herdig til sone H3 ser jeg, som vil si at den kun vil trives langs kysten opp til Møre.
Så jeg kan nok bare gi opp denne som bor i sone 7/8 :(
 
Nordbrau er herdig til sone H3 ser jeg, som vil si at den kun vil trives langs kysten opp til Møre.
Så jeg kan nok bare gi opp denne som bor i sone 7/8 :(

Setter du den i en solvegg beskyttet fra nordavinden så kan den nok gi kongler også her i strøket.
Du klipper den jo ned på høsten, pass bare på å dekke til rotstokken med strie, løv, snø eller lignende.
Ha godt drenert jord, og pass på at det ikke blir stående vann når frosten kommer.
Eventuelt - plant i en stor krukke som du setter frostfritt over vinteren.
:)
 
Den der er nok en vanlig prydhumle - det har de selvfølgelig, men den går neppe an å bruke til ølbrygging. På nettsidene til svenske Plantagen ligger den Nordbrau-humlen, men ikke på de norske Plantasjen-sidene. Men den finnes jo da åpenbart i sortimentet innenfor Plantagen/Plantasjen-systemet, og da bør vel også andre norske Plantasjen-sentre greie å få tak i den. (Og får de tak i Nordbrau, må det vel gå an for dem å få tak i andre typer også, skulle en tro...?)
Helt klart prydhumle. Hvorfor ikke kjøpe fra humleplantasjer i UK så vet man iallefall hva man får?
 
Jeg spurte plantasjen vedr. nordbrau planten i sverige og om de får inn samme på butikken i Bodø.
Ser og at det står "høstetidspunkt" i plantebeskrivelsen.


E-mail fra plantasjen:

"Vi har enda ikke fått inn humle , kommer fortløpende fremover nå med ute planter .

Den du viser til er en svensk variant vi kommer til å få inn denne https://www.plantasjen.no/humle-2-l-200000200-no utfra hva jeg kan se er det samme plante. Men jeg kan ikke garantere det ,skal sende en mail videre til de som sitter med bestillinger for begge land og sjekke dette opp. Når vi har fått første levering av denne vil det åpnes for at vi kan bestille mere selv av den."

"Har fått svar fra ansvarlig for uteplanter på kjeden og det er samme planten vi selger i Norge som den du har lagt ved link til.

I løpet av 3 uker vil vi ha denne i butikk ."
 
Setter du den i en solvegg beskyttet fra nordavinden så kan den nok gi kongler også her i strøket.

Skeptisk. Ser at de sliter med å få avling fra humle på østlandet også, så tviler på at det er mulig her. Har drivhus, men en humle blir for stor dessverre.
 
Tilbake
Topp