Selges det i det hele tatt hannplanter av humle? Også for prydhumle er jo "konglene" et poeng, siden de er dekorative. Hannplanter risikerer en å få ved frøformering, men all kommersielt produsert humle er vel formert ved stiklinger, skulle jeg tro?
Når det gjelder de to humleplantene vi diskuterer her, den "svenske" Nordbrau-humlen og den som norske Plantasjen bare kaller "Humle 2L", er det altså slik at begge har samme EAN-nummer. Så vidt jeg har forstått systemet, skal slike EAN-nummer (knyttet til strekkoden) være unike for ett bestemt produkt. En Nordbrau-humleplante skal altså ha et annet EAN-nummer enn en humleplante av en annen type - og når to planter har samme EAN-nummer, betyr det at de er av samme type, og kommer fra samme produsent.
Så, om dette er riktig, er det så vidt jeg forstår, to alternativer:
1. Plantasjen selger Nordbrau-humle uten å merke den som øl-humle. Det virker nokså utrolig - men som nevnt tidligere i diskusjonen: De fleste kundene er nok bare interessert i den dekorative bruken, så dette med at den kan brukes til ølbrygging blir sekundært og bare interessant for en mindre gruppe (= oss)
2. Plantasjen har satt feil EAN-nummer på en eller annen ikke nærmere identifisert humle. Det ville vel kanskje være enda mer utrolig.