Humle Nordbrau på Plantasjen

Nei, det er jo ikke det. Den heter Nordbrau, og det er bilde av øl på etiketten, så dette er humle som kan brukes i øl.
OK så du tror noe annet enn det jeg gjør. Greit nok. Men kan du se om det er en hann eller hunn plante du kjøper?

Har erfaring med 4 forskjellige norske planter som har eksistert i Norge i århundrer. Ingen av de var gode å brygge med.

Derfor sa jeg at det var lurere å kjøpe fra UK så vet du hva du får. Ikke koster de mye heller og har helse attest så de sklir rett igjennom tollen. Hvorfor handle humle på plantasjen? De vet jo tydeligvis ikke noe. For dem er det Humulus lupus
 
Jeg er enig i at det virker som at de ikke har oversikt på Plantasjen. Og jeg er enig i at typiske norske humler er dårlig egnet til ølbrygging.
Jeg ser at kommentaren min ble feil fordi jeg trodde det var humlen som ts hadde kjøpt som ble diskutert, men det var det vel den på Plantasjens nettsider, og da er jeg enig i at det mest sannsynlig er en prydhumle.
 
Produsenten av planten er nederlandsk virker det som. Utifra etiketten. Så det er nok ikke noe norsk prydhumle.
 
Det kan godt være prydhumle selv om den er importert og bilde av ølglass i reklamen. Og det kan være hann plante så det går utover alle hunnplantene i området da de ikke vil komne til å gi blomster. Når stemmer reklamen med virkeligheten?
 
Det kan godt være prydhumle selv om den er importert og bilde av ølglass i reklamen. Og det kan være hann plante så det går utover alle hunnplantene i området da de ikke vil komne til å gi blomster. Når stemmer reklamen med virkeligheten?
Her svikter botanikken hos en av oss. At hannblomster gir frø i hunnblomster er jeg med på, men at de ikke blomstrer? Det virker da som en veldig lite gunstig egenskap sånn evolusjonsmessig?
 
Man må vel bare satse på at "noen" i systemet vet hva de gjør. Ganske rart om det faktisk viser seg å være humle som ikke er "øldyktig".
Den vokser iallefall, så får vi se hva som skjer :)
Kan i utgangspunktet være skeptisk, men med et ølglass på etiketten, så må da noe stemme?
 
Det kan godt være prydhumle selv om den er importert og bilde av ølglass i reklamen.

Nordbrau er en egen humle-art. Og den kan brukes til ølbrygging, det kan vi vel være enig om. Så står det Nordbrau på produktet er det en øl-humle.

Men det er ingenting som tyder på at den humlen Plantasjen reklamerer for på nettet er Nordbrau. Det står 'Humle 2L' som egentlig ikke betyr noe annet enn at det er en humleplante i en 2-liters potte.

Så er det vel sånn at noen Plantasjen-butikker i områder der Nordbrau kan dyrkes har tatt inn denne. Det er ihvertfall sånn jeg tolker dette.
 
Kan forresten, for å oppklare i uengiheten nevne at det var min lokale Plantasjenbutikk som reklamerte med at de skulle få inn ølhumle til oss som brygget selv.
 
Her svikter botanikken hos en av oss. At hannblomster gir frø i hunnblomster er jeg med på, men at de ikke blomstrer? Det virker da som en veldig lite gunstig egenskap sånn evolusjonsmessig?
Jeg er ikke botaniker, men har lest at det aldri må være en hann inne hos hunnene da det ikke blir kongler med de egenskapene ølbrygging må ha. Jeg aner ikke hvor mye bedre jeg kan forklare dette for at det ikke er mulig å misforståes eller vrenges på slik at ordlyden blir annerledes
 
Nordbrau er en egen humle-art. Og den kan brukes til ølbrygging, det kan vi vel være enig om. Så står det Nordbrau på produktet er det en øl-humle.

Men det er ingenting som tyder på at den humlen Plantasjen reklamerer for på nettet er Nordbrau. Det står 'Humle 2L' som egentlig ikke betyr noe annet enn at det er en humleplante i en 2-liters potte.

Så er det vel sånn at noen Plantasjen-butikker i områder der Nordbrau kan dyrkes har tatt inn denne. Det er ihvertfall sånn jeg tolker dette.
Det er mange humle underarter av humulus lupus slik jeg har forstått det men ikke alle er egnet til brygging av øl. Man kan diskutere opp og ned til en av teoretikerne med best svar får «rett» men det er langt igjen til praksis for svaret om denne plantasje humlen er en hunn plante av northern brewer får vi uansett ikke vite før om et par år etterat det har blitt brygget en batch og sammenlignet med kjøpe pellets av samme type. Men morsom diskusjon for diskusjonens skyld
 
Jeg er ikke botaniker, men har lest at det aldri må være en hann inne hos hunnene da det ikke blir kongler med de egenskapene ølbrygging må ha. Jeg aner ikke hvor mye bedre jeg kan forklare dette for at det ikke er mulig å misforståes eller vrenges på slik at ordlyden blir annerledes
Da tror jeg nok rett og slett du har misforstått. Men frø i konglene er selvfølgelig ikke noe mål i bryggesammenheng, så at vi ikke ønsker oss hanplanter er riktig.
 
Selges det i det hele tatt hannplanter av humle? Også for prydhumle er jo "konglene" et poeng, siden de er dekorative. Hannplanter risikerer en å få ved frøformering, men all kommersielt produsert humle er vel formert ved stiklinger, skulle jeg tro?

Når det gjelder de to humleplantene vi diskuterer her, den "svenske" Nordbrau-humlen og den som norske Plantasjen bare kaller "Humle 2L", er det altså slik at begge har samme EAN-nummer. Så vidt jeg har forstått systemet, skal slike EAN-nummer (knyttet til strekkoden) være unike for ett bestemt produkt. En Nordbrau-humleplante skal altså ha et annet EAN-nummer enn en humleplante av en annen type - og når to planter har samme EAN-nummer, betyr det at de er av samme type, og kommer fra samme produsent.

Så, om dette er riktig, er det så vidt jeg forstår, to alternativer:
1. Plantasjen selger Nordbrau-humle uten å merke den som øl-humle. Det virker nokså utrolig - men som nevnt tidligere i diskusjonen: De fleste kundene er nok bare interessert i den dekorative bruken, så dette med at den kan brukes til ølbrygging blir sekundært og bare interessant for en mindre gruppe (= oss)
2. Plantasjen har satt feil EAN-nummer på en eller annen ikke nærmere identifisert humle. Det ville vel kanskje være enda mer utrolig.
 
Det står skrevet i stein at humulus kan under stress produsere hann blomster som polinerer hunn plantene. Dvs de skifter kjønn under stress. Det står også på homebrewtalk at polinerte kongler med frø ikke er ønskelig i bryggesammenheng. Så er vel ikke jeg som har misforstått.

Når det gjelder humle fra plantasjen så er jeg skeptisk. Derfor har jeg 4 hunn planter fra UK. Sertifisert og type bestemt humulus lupus. Har råd til ekte vare som jeg vet hva er
 
Det står skrevet i stein at humulus kan under stress produsere hann blomster som polinerer hunn plantene. Dvs de skifter kjønn under stress. Det står også på homebrewtalk at polinerte kongler med frø ikke er ønskelig i bryggesammenheng. Så er vel ikke jeg som har misforstått.

Når det gjelder humle fra plantasjen så er jeg skeptisk. Derfor har jeg 4 hunn planter fra UK. Sertifisert og type bestemt humulus lupus. Har råd til ekte vare som jeg vet hva er
Nei, de hannblomstene er jamnt over sterile. Og vi ønsker ikke frø fordi de ikke bidrar med smak og må siles ut eller på annen måte fjernes fra ølet. Så lenge de ikke knuses gir de ikke usmak. Sånn jeg leser det første innlegget ditt hevder du at alle humledyrking i området blir ubrukelig for ølbrygging om det er en hanplante. Det er heldigvis feil.
 
Fikk min datter til å kjøpe på plantasjen nå, tilbud 100 kr, skal ha denne i drivhus tenkte jeg, i en 20 l bøtte
31648887_10211723919393525_7638233928708390912_n.jpg ,
 
Nei, de hannblomstene er jamnt over sterile. Og vi ønsker ikke frø fordi de ikke bidrar med smak og må siles ut eller på annen måte fjernes fra ølet. Så lenge de ikke knuses gir de ikke usmak. Sånn jeg leser det første innlegget ditt hevder du at alle humledyrking i området blir ubrukelig for ølbrygging om det er en hanplante. Det er heldigvis feil.
Er det feil? Så bra at de tar feil på homebrewtalk. De vet tydeligvis ikke hva de snakker om. Han ene hadde 1700 planter men han tar tydeligvis feil. Jeg skrev tydelig at jeg ikke er botaniker, men det er godt du har rett og en autoritet på dette området også. Vi trenger slike i dette forum da det er så mange synsere og teoretikere uten peiling
 
Er det ikke slik at hannplanter er uønsket fordi en ny plante av en hunn og hann kan få andre egenskaper enn den opprinnelige hunnplanten ? Hunnplanter blir vel bare avlet gjennom nye stiklinger eller røtter.
Klimaet og jordsmonnet vil vel også spille en stor rolle hvordan humlen vil bidra i ølet.
 
Er det ikke slik at hannplanter er uønsket fordi en ny plante av en hunn og hann kan få andre egenskaper enn den opprinnelige hunnplanten ? Hunnplanter blir vel bare avlet gjennom nye stiklinger eller røtter.
Klimaet og jordsmonnet vil vel også spille en stor rolle hvordan humlen vil bidra i ølet.

Riktig. Kjønnet formering er ikke ønskelig, da nye individer vil ha nye og ukjente egenskaper (som regel ikke til det bedre). Derfor er alle kjente, eksisterende humleplanter som brukes til ølbrygging kloner. Eksempelvis er alle Cascade-planter i verden kloner av det som startet med ett individ!
 
Plantasjen Mo I Rana hadde Nordbrauplanten så nå har jeg kjøpt et par der. Det er nok bare beskrivelsen på den norske nettsiden som ikke er oppdatert.
 
Tilbake
Topp